Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Jiří Fröhlich: Místo dezinfekce chodila lidem z e-shopu obyčejná voda

Play

Poslechněte si podcast

30. 3. 2020

45:08

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

O epizodě podcastu

"Doporučujeme spotřebitelům, aby se podívali, zda web, který nabízí teď aktuálně roušky, respirátory nebo hygienické prostředky, není na stránkách České obchodní inspekce v sekci Rizikové e-shopy, kam se dostanete zkratkou přes web rizikove.cz. Aby si zkontrolovali, jestli už o tom e-shopu nevíme a už před ním nevarujeme. To že tam není ale neznamená, že není nebezpečný. Podívejte se na obchodní podmínky. Jak tam neuvidíte, kdo je provozovatelem, rychle pryč. Je to kolikrát jenom sběr dat. Pokud na vás vyskočí úžasné nabídky roušek, respirátorů nebo hygienických prostředků na anonymních webech, rychle pryč. Někdy jenom sbírají vaše osobní údaje, v horších případech sbírají vaše peníze, protože chtějí platbu předem. Pozor na tyto weby, které chtějí teď hned peníze, ale na výrobky se čeká buď dlouho, nebo se jich nedočkáte vůbec," uvedl v pořadu Press klub mluvčí ČOI Jiří Fröhlich

Automatický přepis podcastu

Tak já předesílám že jsem se dnes se rozčílila 1 která během zpráv s kolegou který říkal něco o čecho dívá se přitom významně na mě naopak cítím velmi dobře Jsem ráda že jsem tady a druhá A to je to rozčilení které souvisí s dnešním trendem který právě teď na Frekvence 1 začíná je to že situace Kde je opravdu na jedné straně se celá republika jsem klage je roušky Vyrábí se na 3D tiskárnách respirátory Skládá se ze mě na plicní ventilátory a tak dále tak na té druhé straně se najdou šmejdi kteří zneužívají této situace No a právě o nich esvarovani dokonce aktuálním přichází po časem do našeho vysílání tiskový mluvčí české obchodní inspekce Jiří Frélich Jiří Vítejte dobrý desky podvečer všem Já jsem velmi ráda že jste si udělal čas ptát se můžete i vy v otevřené lince 257 400 999 zanechme chviličku energieEnergo šmejdů zanechme chviličku i těch podvodných e-shopů které vlastně zachytávají lidi kteří kteří se objednávají roušky a tak dále pojďme na to aktuální novou fintu kterou byste Před okamžikem odhalili A zveřejnili na stránkách české obchodní inspekce Jiří Pojďme varovat Tak my jsme do sekce rizikové eshopy právě před pár desítkami přidali a dalšího velkého hráče na trhu který je zároveň ale tím na koho jsi u české obchodní inspekce stěžují 10 lidí v posledních dnech protože nabízel v nedávných dnech právě hygienické prostředky na dezinfekci rukou a místo dezinfekce přišla podle spotřebitelů obyčejná voda na základě podnětu my budeme zkoumat co vlastně spotřebitelům chodil ale přicházel o to z různých koutu republiky jsou na to četné stížnosti shoduje se to a obáváme se že i podle zkušeností z minula kdy tento prodejce posílala jiné zboží nežtakové které by spotřebitel očekával které si objednal Tak jsme ho přidali mezi rizikové weby což by mělo během hodin znamenat také zablokování u předního antiviru a největšího českého vyhledávače je to web shopolo.cz na který už je upozorňovali taky v minulosti kolikrát Media takže Doporučujeme spotřebitelům aby se podívali zda ten v kterým nabízí teď aktuálně roušky respirátory nebo hygienické prostředky aby si zkontroloval i na stránkách české obchodní inspekce v sekci rizikové eshopy Kam se dostanete zkratkou přes web-vizitka.cz aby si zkontroloval Jestli už o tom eshopu nevíme A jestli před ním například aktuálně Ne varujeme to že tam není zároveň ale neznamená že není nebezpečný Doporučuji sledovat ty jednotlivé prvky Jako je například že ten web je zcela anonymní že nikde v kontaktech to jsem se tě tam nikdo čeho to později nám nic jen tak kontakty podívejte se na kontakty na OPpůdní podmínky jak tam neuvidíte Kdo je provozovatel webu tak rychle pryč je to stejné jako by vás na ulici někdo oslovil s tím Já nabízím dezinfekci Růžku Zaplaťte tolik a směsí prostě ani Nemáte tu jistotu na rozdíl od toho člověka na ulici že vám něco předá jen to prostě kolikrát jenom sběr dat i před těmito weby informujeme a varujeme pokud na vás vyskočí úžasné nabídky Rousek respirátorů hygienických prostředků na anonymních webech rychle pryč někdy jenom sbírají vaše osobní údaje v horších případech sbírají vaše peníze protože chtějí platbu předem žádná jiná varianta třeba dobírka Tak pozor na tyto weby které nabízejí teď hned roušky chtějí teď hned zaplatit předem na účet ale na výrobky se čeká buď dlouho a nebo se jich nedočkáte vůbec Tak si vezmi ty úvodní informace mi ještě v průběhu zopakujeme tedy Kde najít tu pomoc kde si ověřit o tom eshopu já poprosím Jiří abyste si vzal sluchátka protože je tu první telefonický dotaz našeho posluchače možná posloucháVítejte v Praze Kubu a dneska jsem to teda byl jakoby jak vyreklamovat řekli mi že nemám vůbec nárok že o tobě tady to koronaviru nebo tak že to prostě nedělají tak aspoň teda jsem je Donutil k tomu aby mi napsal že jsem tam dneska byla na ten paragon mají na to nárok nebo nemají na to nárok nebo jako jak se mám zachovat protože já jsem si musel koupit novou já to nebude asi na to dokážu reagujeme Prosím o reakci v okamžiku kdy spotřebitel dá reklamovat zboží tak platí povinnost prodejce přijmout takovou reklamaci vyřídit písemně minimálně bych chtěl to potvrzení ovšem v tomto stavu ve stavu nouze na to zákona nemyslí a neupravuje reklamace Doporučujeme u těch výrobků které nejsou nezbytně nutné jako je třeba kotel nebo něco co nutně teď potřebujete tak aby na té 30denní reklamaci spotřebitel nelpěl za každou cenu aby se nesnažil toho podnikatele který může být třeba i ve svízelné situaci že nemá zaměstnance že má omezený provoz aby se nesnažil tlačit ho k tomu že trvá na té 30denní lhůtě u těch výrobků kde to tedy není nezbytně nutné takže stále platí samozřejmě ta povinnost prodejce reklamaci řešit vyřešit v 30denní lhůtě ale doporučuje spotřebitelům aby také použil zdravý Rozum a počkal až se ta situace trošku stabilizuje protože je řada těch podnikatelů teď má mnohem větší starosti en el5 tedy na tom že by teď ten spotřebitel chtěl za každou cenu to 30 denní lhůta na reklamaci přesně Rozhodně by ale ten konkrétní podnikatel měl akceptovat že tam dnes spotřebitel byla by neuplynula ta dvouletá lhůta kterou má spotřebitel na uvolnění reklamace že si to rozhodně ohlídejte a nechat si dát potvrzení Byl jsem tam Ano a přijít tam v okamžiku kdy se ta situace trochu stabilizuje a prodejna bude normálně v provozu tak pojď ven a další dotaz a dejte i vy jedete v pressklubu Dobrý podvečer já vás taky zdravím a prosím vás pěkně redaktorka říkala že Nerozčiluj mě taky teda dost když mají taky nemám rád ale mě už tě rozčiluji úplně něco jiného víte co je to trochu malinko odbočení a já vám řeknu asi takhle že jsem poslouchal váš na vaši brát Je to bylo že v Číně zase jede to dál normálně Z čeho to vzniklo se na chvíli jo je tam zase žere o té vaně Netopýři a zas to normálně zase je zase dojede dál jako jo To co ti je úplně tiskový mluvčí české obchodní inspekce Jiří nevím jestli na to tomu že to nějakým způsobem je naprosto nedokonalý Energo šmejdům Možná že Pojďme se dostat Děkujeme vám za zavolání Jiří Energo šmejdi ve zkratce Pojďme se jich dotknout To byla ta kauza kdy vlastně oni nabízeli roušku zdarma ano Hlavně starším lidem oproti podpisu a tím že někdo podepsal Já sama jsem včera vystrašená volala své mamince která také že by měla dostat do ti něco zadarmo tak jsem se lekla že něco pro psala neštěstí teda byla informována Ale pokud někdo není informován jak je to na co si dát pozor v tomto případě Energo šmejdů vnímáme stejně jako Energetický regulační úřad četné stížnosti spotřebitelů že jim někdo nabízel že jim přinese roušku či respirátor No ale místo roušky respirátoru dostali je vlastně smlouvu na to že změní někdo jejich dodavatele energie museli podepsat plnou moc Určitě se nestane ta situace že by teď někdo oslovil spotřebitele po telefonu že by hned nabízel zdarma vám přineseme roušky Pokud to nebude třeba starosta obce nebo pokud to nebude nějaká dobročinná organizace tak určitě ti kteří oslovují spotřebitele po telefonu nabízejí roušky černé s piráty zdarma a pak ne Jsou v rámci toho spotřebiteli plnou moc kterou chtějí podepsat tak důrazně předtím varuji Je to nový šmejdi chtějí skutečně o spotřebitelích potom plnou moc a nabízejí změnu dodavatele energie z té roušky se tedy vyklube a nakonec Bianko plná moc se aby vám někdo vybral nového dodavatele Pokud byste hledali nového dodavatele můžete to udělat efektivně klidně z domova Ne přes zkratku kalkulator.eru.cz což je stránky stránka energetického regulačního úřadu který nebezpečí vytvořil takovou kalkulačku právě kvůli těmto případům aby spotřebitel se podíval na to kolik skutečně licencování dodavatelé energie jsou ochotni spotřebitelům nabídnout jakou cenu tam si zadáte svůj region svůj tarif a vyběhne vám Nabídka opravdu licencovaných subjektů které jsou schopny energie dodávat vyberete si toho který vás zajímá a oslovíte ho napřímo nikoliv přes toho prostředníka který se pak účtu je třeba vysoké sankce za to že nevymyslíte přesně tak aby si to rozmyslíte právě v okamžiku kdy vám ten nový nevyhovuje takže kdyby spotřebitele byli tak spokojeni s tím že někdo přijde žádá plné moci pak jim vybere nového levnějšího a jsou šťastní tak by asi nechtěli měnit toho dodavatele na toho vybraného takže určitě protože s tím problémy jsou a dostávají se do té pasti že podepsali někomu že budou v případě že si to rozmyslí platit smluvní sankce a pokuty jsou řádově opravdu desetitisícové z každé strany že to tak Je to tak spotřebitele shodou okolností starosta obce Chotiměř mě informoval že tam obcházel i celou obec ještě před koruna virovou situací A brali si podpisy od spotřebitelů slibovali levnější energie a je tam smluvní sankce dokonce 40000kč je to nemorální neetické u soudu by to asi ne obstálo ale ten nátlak na ty spotřebitele to jak se dostanu do pasti že jim třeba několikrát za den vyhrožují pokud si to rozmyslíte pokud Opravdu chcete někoho jiného než my jsme vám vybrali tak platíte tuhle sankci ten nátlak ten spotřebitel často neunese podlehne a je přinucen tu změnu provést i když nechce tak buďte na sebe velmi opatrní Je to další dotaz Jiří Dobrý podvečer Vítejte tady pressklub Dobrý večer tady je Pavel Znojmo já mám takovou otázku před chvilkou jste se bavili o těch reklamacích toho zboží Já chápu tu 30denní lhůtu ale já jsem zrovna ve fázi kdyby jsme koupili ledničku po týdnu Klekl a začal se řešit oprava Bylo tam Bylo tam řečeno Dostali jsme papír že neopravitelná Ale v tu chvíli se zavřely Z elektra a já teď nemám vlastně už nemáme ledničku a nemáme ani jak vyměnit Já se zeptám jak ta konkrétní obchod také má třeba internetovou prodejnu nebo nemá no tak se tam byl podívat jestli už náhodou neotevřeli tak mají akorát napsáno že mají výdej ze shopu velkého provozovatele který má zároveň internetový obchod a ten běží nebo se jedná o kamennou provozovnu třeba u vás v obci eshopu takže asi by se tak máte bezpochyby nárok buď na výrobek nový nebo na vrácení celé částky je to Jednoduchá věc Zkuste je tedy elektronicky oslavit ten pressklub na Frekvenci 1 je tiskový mluvčí české obchodní inspekce Jiří Frič a vy se můžete dál ptát na otevřené lince 257 400 999 My jsme velmi rádi že této možnosti využívat a já vás vítám tady je pressklub Frekvence 1 můžete se ptát Dobrý večer já jsem se chtěl zeptat V návaznosti na předchozího posluchače který se ptal na ty Energy šmejdi když teda všichni víme že Jsou to šmejdi Jak je vůbec možné že v dnešní době demokratické republice je možnost aby jí někdo takovouhle činnost podnikal Tak děkujeme Já na to zareaguje dneska totiž platí a je to princip každého demokratického státu co není zákonem zakázáno tak můžete provést tedy můžete jít na živnostenský úřad zařídit si podnikatelskou činnost jako volnou živnost a můžete obcházet domy můžete samozřejmě lidem po telefonu nabízet že pro ně uděláte tu službu tedy změnu dodavatelé energie a nikdo nebude zkoumat zda na to máte kvalifikaci zda to umíte ale samozřejmě pokud budete provádět takové věci jako je nekalá obchodní praktika kde budete spotřebitelům tvrdit něco jiného než je pravda tak se můžete potkat s tím že se dostanete do hledáčku České obchodní inspekce v loňském roce jsme prověřili takto 52 obchodníků 49 z nich porušil zákon nejčastěji právě se to týkalo nebo dokonce i agresivní obchodní praktiky kde tvrdil něco jiného třeba že cena maximálně 750 Kč za megawatthodinu Nebyla to pravda protože to dnes ohledně Vala DPH nevadily že jsou Státní úřad a proto spotřebitelům tuto službu nabízejí firma Za to dostala dokonce pokutu 900000 Kč jednalo se o společnost centrální výběrová řízení která toto udělala trefila se shodou okolností na redaktor a ten kdo to hotový Jak nosit diktafon na celou tu nahrávku nám předal Ano byl to docela zajímavý důkaz který bychom asi neměli Kdyby ten redaktor nebo tak po hotový takže pokud budete toto dělat tak se můžete potýkat s tím že Česká obchodní inspekce vám dát pokutu Ale s ohledem na to že tímto směrem do uších nitě šmejdi kteří se možná převtělil iz těch kteří nabízeli na předváděcích akcích ty předražené hrnce vysavače a my jsme tomu zabránili sadou novela zákona o ochraně spotřebitele tak si našli nové cesty protože už jsem přestal vyplácet a všichni věděli Co to jsou předváděcí akce tak jsem to přestal vyplácet Adolf novým směrem A to jsou aukce energií všichni slyší na to dobrý den já vám přišel ušetřit za energie a teď Já slyším ty telefonáty kde to začíná zcela jasné nejprve asi následuje něco jako kontrola vaší faktury tak zjistím najednou zjistí kolik platíte a komu a pak řeknu dobrý den já jsem od vašeho dodavatele přesně Víte jak se jmenujete v vašeho dodavatele A v kolik platíte a pak vám řekne A víte že už přeplatíte 500Kč půl roku a že ušetříte na zálohách No na zálohách možná ano ale v tom finálním vyúčtování se to pak může prodražit a slibuji úsporu úsporu na to lidi slyší to jsem chtěla říct a na ten případ přesně u mojí maminky kdy přišla dáma která bude vypadat velmi seriózně a tak že s tím že jde zkontrolovat zda-li jí ten současný dodavatel energie nepodvádí zda-li platí víc než by měla a samozřejmě tímto způsobem se chtěla dostat jakoby k fakturám a tak to je to tady dál že jsem tam už to funguje velmi opatrně a oni vám zkontroluj fakturu Hlavně si údaje a pak jdou najisto a vaše maminka pak uvěří protože slyší po telefonu jméno slyší že jsou od vaší společnosti že platíte tolik a že vlastně platíte hodně a díky nim Můžete ušetřit Takže já panu posluchači ještě odpovím už se s tím bojuji na poli legislativním vymýšlím a hlavně to dělá Energetický regulační úřad a Ministerstvo průmyslu novelu zákona která vlastně to docela dát nějakou registraci případně pod licenci že ne každý to bude moci dělat nebudete muset prokázat tříletou praxi v oboru a když budete dělat něco jako nekalé obchodní praktiky tak o tu registraci či licenci přijdete Protože jinak si vezmeme za těch Já nevím 14 dní co tady platí tato státní opatřením ta sazba I u těch krádeží je třeba až 8 let tak klesla kriminalita zákon dává maximální hranici třeba za nekalou obchodní praktiku 5000000 Kč jestliže jsme sáhli k pokutám 900kč a milion korun tak si dobře představit že pokud toto někdo bude dělat v rámci nouzového stavu nabízet spotřebitelům roušky a respirátory místo toho se spotřebitel dostane do pasti protože bude chtít podepsat na místě od spotřebitele plnou moc na změnu dodavatele energií bude klamat spotřebitele bude tvrdit nepravdy tak ten spotřebitel se dostane do pasti ještě navíc v této situaci tak to je rozhodně přitěžující okolnost a Česká obchodní inspekce i toto mi zvážila u případné sankce na další telefonický dotaz a data v pressklubu Dobrý podvečer jsme vás můžete se ptám od začátku tak doufám že takový dotaz ještě nepadl mají některé obchody právo zakázat platbu v hotovosti a když ne tak co mám dělat abych mohl zaplatit Děkuji za zavolání příjemný večer a povinnosti obchodníka je přijmout platbu v hotovosti v korunách samozřejmě teď platí nouzový stav a většina těch obchodníků se snaží eliminovat riziko Mohu vám doporučit platbu bezhotovostně tedy kartou ale nemohu si to doslova vynucovat Ale zase na druhou stranu Pokud vám nic nebrání Tedy pokud máte platební kartu tak bych to umožnil protože Opravdu je to eliminace toho rizika Ano žádný zákon to vysloveně nepřikazuje obchodníky by si neměl úplně dovolit říci mi žádnou hotovost nebereme Nicméně Doporučuji na straně spotřebitelů být tolerantní ten obchodní tam je pro ty jsi byty v této situaci vlastně spousta těch obchodu už zavřela raději ačkoli prodávají potraviny protože se třeba prodavačky bojí chodit do práce tak je to další cesta jak eliminovat riziko Asi bych byl na tom že chci platit v hotovosti pokud mám tu možnost zaplatit kartou a Obchodník mi to doporučuje Děkuji a pojďme na další otázku já jsem říkala Děkujeme za váš čas že jste si udělal Protože těch dotazy Určitě je to kritické situaci bude spousta Tak tady můžete se ptát pana frelih a je tu pro vás Česká obchodní inspekce Dobrý podvečer jsme se nosi reklamace Já jsem si objednal od školského truhlářství od školy která má i truhlářství zakázkové schodový dveře v hodnotě 30000 a čekali jsme na něho když nám ji pak dali tak se po třech týdnech to město učili domluveno bylo výměna Já jsem žádal sepsání protokolu o reklamaci to jsem byl odmítnut že se mění kus za kus a to není potřeba Čekali jsme na tu výrobu půl roku tak se trvalo půl roku kdy Nastav budík na mi vyměnili znova Tak nastal další problém se přestaly těsnící Futurum začlo tam táhnout Tak jste mě opět reklamovat kdy bylo domluveno že teda nám vrátí peníze a já jsem chtěl opět sepsat jakoby nějaký papír s reklamací co jsem byl odmítnut zase a je to teď v tuhle chvíli se mnou odmítli sepsat jakoukoliv reklamaci Já jsem tam byli osobně jsem si to byl jsem odmítl že jsem to nebudou a já jsem teda protože oni se do toho měsíce nevyjádřili Co já jsem se snažil to tak jsem poslal doporučený dopis že Odstupuji od kupní smlouvy z důvodu Health Ahoj ako nečinnosti oni mi posílaly papír že vlastně žádná reklamace nebyla takže nemám takže nemůže odstoupit od kupní smlouvy takže já teď nestíhám Já bych chtěl bych se zeptat jak mám toho dal pokyn Ono to není já se tady jenom zeptám jestli to stále už je podobě dvou let od nákupu No já to řeknu takhle my jsme objednali rok jsme na ně čekali po roce ty na mě instalovali tak se po třech týdnech takže v podstatě dva roky k objednání ale my nemáme jako bylo dobré nebude rozumím tak já vám asi poradím Úplně jasně paragraf 19 občanského zákoníku Pardon zákona o ochraně spotřebitele Jasně říká že Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom Kdy spotřebitel právo uplatnil Co je obsahem reklamace A jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel Požaduje to že pak tu reklamaci třeba vyřídí zamítnutím na to nárok mají ale nemají nárok vám to potvrzení na vystavit dokonce je to jejich výslovná povinnost s ohledem na paragraf 19 zákona o ochraně spotřebitele který nedodrželi což je hrubé porušení kupní smlouvy tak bych nejprve podal podnět české obchodní inspekci a přes třeba stránky joy.cz podatelna Podejte podnět na toho podnikatele který je vůbec nechtěl vystavit reklamační protokol to je první cesta Protože samozřejmě to je věc kterou Česká obchodní inspekce dozorovat může no a druhá věc na stránkách české obchodní inspekce je tak zvaný spot italský průvodce tam najdete spoustu vzoru úplně dole je také vzor pro odstoupení od kupní smlouvy pro hrubé porušení kupní smlouvy což je právě toto to znamená situace kdy poruší paragraf 19 zákona o ochraně spotřebitele a vůbec nevystaví reklamační protokol přesto že zákazník reklamaci řešit chce trvá na ní a toto je základní povinnost obchodníka máte nárok na vrácení celé částky oni si ale ty dveře samozřejmě asi odvezou a musíte si zajistit u jiného dodavatele výměnu dveří za jiné hostem a vysílání a pressklub na Frekvenci 1 i nadále zůstává pakliže ještě máme čas máme čas u tebe další vaše dotazy vzápětí se těší Jiří Frélich mluvčí české obchodní inspekce vydržte Za chvíli jsme zpátky Ano Vítejte v pokračuje pressklub v dnešním hostem že je tady u nás ve studiu je Jiří Frélich mluvčí české obchodní inspekce už jsme probrali Energo šmejd a Probrali jsme také nové finty které jsme odhalili dnes našem vysílání Na co si dát pozor ať už to jsou tady nikdy neplatíte růžky dopředu a teď také pozor na ty gely antibakteriální kdy vám místo toho přijde mi to nakonec ještě zopakujeme jakým způsobem eliminovat rizika ale teď už pojď mi na další vaše dotazy Dobrý podvečer mediapress kluk v dejte dejte se Dobrý večer děkuji jsem ráda že jsem se dovolal A víte já jsem se chtěl zeptat Já jsem v roce 2018 podepsala aukci a dohodu o zastupování a chci se zeptat oba dva týmy vybraný dodavatel a na plyn a elektřinu oba dva už jsou a mi bylo doporučeno já jsem se ptala na české obchodní inspekci poradkyní v Ostravě že půl roku před tím než bude končit ta dohoda a to zastupování že mám napsat půl roku odstoupení je to tak možné aby se jí z toho zastupovaný a ty aukce zbavila nebo co mám zas něco udělat Je to tak děkuji za odpověď Děkujeme za to že se Zavolám prosím prostudujte si tu smlouvu kterou jste Uzavřel s tím konkrétním aukcemi energii tam bude napsáno Po jakou dobu vás zastupuje pokud je tam napsáno po dobu dvou let tak by tam měla vypršet samozřejmě lepší se informovat pokud už tu smlouvu nemáte v ruce Doporučuji tedy ale otevřít si stránky energetického regulačního úřadu a podívat se na to jaké ceny vám nabízí někdo jiný nemůže se teoreticky stát že ty ceny máte poměrně výhodné Ale určitě bych se zajímal a zkoumal běh ve smlouvě na jak dlouho jste uzavřel a tu smlouvu o zastupování Viděl jsem dokonce tři roky dva tři roky To je docela běžná doba Nicméně Někdy jsou ty aukce neúměrně dlouhé 6 a 9 let což by bylo asi ne právně napadnout pak bych se třeba zkusil ozvat na mimosoudní řešení sporu české obchodní inspekce přes ČOI cz lomeno spor a poradil bych se přímo v rámci české obchodní inspekce mimosoudní řešení sporu jak z toho ven Pokud se dostanete do patové situace a nebudete moci se dohodnout s tím konkrétním aukce energií na výpovědi toho vašeho zastupování taky tahle možnost tady je ta Tak to je dobrá zpráva když je na ní nikdy nikdy dost a není to tak ale proto jsme tady pro vás pressklub na Frekvenci 1 Dobrý podvečer Také jsme rádi že jste se dovolala zavolal můžete se ptát a já bych se chtěla taky cestovní kanceláře mámě jsme si v lednu zaplatím za 15 tisíc zálohu a stejně jsme to chtěli stanovat kvůli tomu za to moc jedu protože se takhle cestovat to 100% nebude tak nám napsal stovka žen a můžou maximálně vrátit 700 na osobu na to odpovím jdeme na to čas to v podstatě Pokud jste koupila zájezd tak my Doporučujeme odstupovat od té smlouvy v okamžiku kdy jej budete vědět že ten zájezd se Nemůže konat protože pokud odstupujete A to já teď nevím od zájezdu které se má konat v září tak těžko někdo dnes může odhadnout jestli ten zájezd v září ať už by byl do Egypta nebo třeba do Španělska do Portugalska zda se uskuteční to bude opravdu záležet na té konkrétní situaci ale paragraf 25 35 občanského zákoníku Jasně říká že A teď Cituji Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného to znamená jak stornopoplatků jestliže v místě určení cesty nebo pobytu a nebo bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolností A to je právě toto kdy například Ministerstvo zahraničí nedoporučuje cesty do dalších zemí Takže pokud máte zájezd na příští vládě a duben Hranice iraq teď to chci říct Pokud máte zájezd který je na příští týden je naprosto logické že pokud to neudělá cestovní kancelář sama tak vy máte jasný nárok na základě paragrafu já to zopakuji 25 35 Je to paragraf občanského zákoníku toho nového občanského zákoníku který to jasně definuje Ale těžko teď odhadovat jestli datum dejme tomu konec srpna začátek září nebo dokonce příští zimní sezóna jestli bude to období kdy je zakázáno vycestovat třeba příští zimě do Itálie takže těžko odstupovat od této smlouvy žádat peníze zpět když vy nevíte jestli ta cestovka ten zájezd bude moci uskutečnit pokud ho totiž uskuteční to tedy bude moci tak vy odstupujete od smlouvy a týkají se vás storno poplatky Pokud ale ta cestovka to logicky nebude moci uskutečnit tak pak máte nárok na vrácení celé částky setkáváme se situací že cestovní kanceláře a vynucují spotřebitelů No voucher na příští nákup dovolené třeba napřesrok já doporučuji spotřebitelům Pokud chtějí podpořit cestovní kanceláře tuto možnost využít ale cestovní kancelář nemůže spotřebitele do voucher nutit zákon Jasně říká pokud se zájezd Nemůže konat z těch důvodu které se jmenoval to znamená kvůli koronaviru se nedá jet teď do Itálie logicky do Španělska někam tak máte nárok na vrácení celé částky ale ne že teď budete rušit zájezd na září a trvat na tom s ohledem na to že já jsem to říkal v rádiu protože opravdu Týká se to těch zájezdů které se nemohou uskutečnit a my nevíme teď jestli se v září může nebo nemůže uskutečnit Takže byste zaplatila zálohu Doporučuji doplatit a počkat na tu situaci že ten zájezd nebude moci konat pokud to bude květen je to velmi pravděpodobné že se nebude konat A pak ten zájezd cestovka nemůže uskutečnit a vám musí vrátit všechny peníze Tak děkujeme Doufám že jsme odpověděli správně pokud Tak je třeba možné se obrátit i znovu podívat se na vaše stránky a No my jsme vytvořili dokonce takového rychlého spotřebitelského průvodce czc.cz lomeno coronavirus tam máte odpovědi na všechny otázky které se týkají aktuální situace tedy práv spotřebitelů tobě koronaviru jsou tam právě o České republice zahraniční zájezdy samostatně koupené letenky jízdenky ubytování a také další služby v době tohoto nouzového stavu a i to uplatňování reklamaci právě v době této mimořádné situace děkujeme a buďme na další otázku další dotaz tady je pressklub Frekvence 1 slyšíme vás můžete se ptát 12 13 2 2020 jsme si přes Booking koupili zájezd do Rakouska uzavřeli na hranice nikdo nekomunikuje Zrušili jsme to z důvodu a tak dál a nikdo se nás nechá že nikdo s námi nekomunikuje co v tomto případě mám ale pak se zeptat ale prosím tě jestli opravdu je to Booking protože to je ubytovací portál nikoli zájezd do zavolám tak to je situace kdy jste si objednala zájezd vy přes cizí portál tedy zahraniční společnost Vy jste si objednala zájezd tedy respektive já budu přesný Vy jste si objednala pouze ubytování patrně v Rakousku pokud jsem správně slyšel Pokud rakouský hotel mohl to ubytování poskytnout tak nemůže vůbec za to že v České republice panovala tato situace například doporučení ministerstva zahraničních věcí a to už je riziko tel spotřebitele že si objedná levnější ubytování na přímo přes nějakého prostředníka do hotelu který svoji službu poskytnout může ale jako Čech tam vlastně vycestovat nemůžete to je ta paradoxní situace takže Tady se sice můžete obrátit třeba na pomoc na Evropské spotřebitelské centrum ale obávám se v situaci kdy hotel poskytovat služby Vy jste se pouze nedostavila tak se podívat na možnosti storna byť už je to měsíc poté tak jestli vám Booking nějak nevyjde vstříc tím že vám nabídne nějakou slevu nebo nějaké kreditce na příští nákup ale domáhat se toho půjde velmi těžko protože přes zahraničního zprostředkovatele jste si na přímo koupila ubytování v hotelu který asi svoje služby provozoval abyste se nedostavila protože jste se buď obávala a nebo už jste se dostavit nemohla ale není to ta situace že si koupíte zájezd od České cestovní kanceláře Děkuji vyčerpávající odpověď Doufám že postačují bohužel i takovéto případy kdy se úplně nedokážete domoci svého práva tady jsou tak pojďme na další dotaz na další otázku příjemný podvečer Tady je pressklub Můžete se ptát Dobrý den chtěla jsem se zeptat rodiče když byl tady už takový dotaz že přes aukce vlastně na energii elektriku Tak prý nezralých dodavatele což je lidová energie a ta do dnešního dne ji vůbec nevyplatila a vyúčtování na telefony není možno se vůbec dovolat telefony neexistují takže maminka nevím prostě co co má dělat je tam Můžete poradit co se týká společnosti Tak já bych se doporučovala v případě že máte problém s tou konkrétní dodavatelskou společností třeba ohledně vyúčtování obrátit se na pomoc k energetickému regulačnímu úřadu Pokud máte konkrétní problém s tím dodavatelem dostáváte se do slepé uličky a tím konkrétním s kým řešíte ten problém To je aukce energií tedy nějak s r o které vám vybíralo tu lidovou energii Jak jsem slyšel tak Doporučuji Pokud máte s tím prostředníkem problém obrátit se na mimosoudní řešení sporu české obchodní inspekce ono je to pro spotřebitele těžko pochopitelné v podstatě tady jsou dvě roviny na jedné straně může být problém u toho dodavatele energie jako licencovaný subjekt který energii dodává tak spadá do kontroly energetického regulačního úřadu který tak jim může pomoci spotřebitelům ale pokud se ten problém týká přímo toho prostředníka tady nějaké s.r.o. firmy nikoli dodavatele energie tady může pomoci mimosoudní řešení sporu Česká obchodní inspekce Posloucháte pressklub na Frekvenci 1 dnešním hostem je tiskový mluvčí české obchodní inspekce Jiří Frélich a můžete se ptát Říká se můžete se ptát A vy se ptáte Je to další dotaz 257 400 999 otevřená linka pressklub jen pro vás Dobrý podvečer Vítejte vaše otázka Dobrý den u telefonu horká jak by ses prosím vás informovat o tom jak měl teďka zrušena Extraliga ledního hokeje Co to je of tak moje otázka zní když jsi jako by jakoby plamenku na celou sezonu když se tam zahrnutý i Toto jo A jestli má nějakou moc vrátit nějaké když se nehraje to play off on je taková složitá otázka Ale tak já jsem jakoby že zase Petr Stefan cel Mare se máme dostat do extraliga protože jsem to nezkoumal je definitivně zrušen a nebude se dohrávat Nemáte tu informaci zatím je možné nějakým způsobem vlastně v rámci to je permanentky mít zvýhodnění na tu příští protože určitě spousta spotřebitelů nemohla to permanentku využít Nicméně je to velmi těžká situace True asi málokdo počítala každý kluk k tomu bude přistupovat jinak Někdo si bude chtít udržet své fanoušky a bude nabízet třeba slevu na tu příští pernamentku a někdo bude chtít například akceptovat to že spotřebitel žádá žádá slevu a nikdo nebude chtít vracet vůbec nic Takže já doporučuji určitě zkusit se zeptat za prvé u svého klubu třeba podpoříte svůj klub tím že vlastně nebudete nic hádat ale někdo z těch kdo nás teď poslouchají asi s tou odpovědí není spokojen ta situace velmi těžké i pro ten klub samotný Protože těch peněz teď nebude mít hodně Takže kdo bude chtít podpořit svůj klub A koupí si za plnou cenu pernamentku Tak asi ten kluk podpoří nejlépe jak může ale samozřejmě spotřebitel by mohl zkusit žádat nějaký nárok na slevu na příští permanentku ale toto je situace kterou úplně přesně nestanoví pokud se dostanete do sporu Ano Dá se v třeba zdarma mimosoudní řešení spotřebitelských sporů ale to velmi obtížná o tom že to možná je to Jiří podobný případ Ostatně všude ve světě se to hodí vás dávají právě Pokud opravdu mají to fanouškovské srdce protože Ano za pár desítek zahraničí EUR to vlastně nechávají tomu klubu aby aby přežil aby měl na výplaty ale u nás je to přece jen řešit Ostatně to podobný případ jako je v kultuře také vlastně ty výzvy když chcete podpořit a divadlo kamarádi chodíte tak možná nevracet je vstupenky prostě nechat je tímhle způsobem také apeluji na vás neviděl a krásné představení Hvězda s Evou Holubovou které vlastně bylo vysíláno v pátek přes internet a to mohu tak určitě přes tyhle je to krásná podpora toho klubu Pokud máte rádi svůj klub tak určitě toto ne řešit Ale myslím si že když ho oslovíte a budete na tom trvat že se nějaká cesta rozumná najde A že třeba klub nějak vyjde s ním fanouškům taky vstříc a to třeba v podobě budu dávat budu dávat další dotaz prosím ještě poslední tři máte možnost se ptát Dobrý podvečer Vítejte v klubu Já mám dotaz ohledně letenky když si zakoupím letenku letecké společnosti někdy v listopadu minulého roku a teď vlastně by jsme měli odlétat jakoby v dubnu začátkem dubna 11 tuším let je de facto jakoby zrušený protože to letecká společnost nelítá ale není to naše česká společnost je to turecká společnost tak jestli máme nárok na vrácení týče Nezastihl jsem ti nebo ne A ještě to společnost musí řídit našimi zákona nebo jestli to pro ně jako by neplatí když nejsou vlastně jakoby ani v unii No jsem doplnění Jiří určitě mi to takhle stačí děkuji za zavolání podle českého práva záleží Samozřejmě jak jste letenku kupoval jestli je to přes nějakého prostředníka který se soustředí na český trh nebo ty mě stejně jako si můžete přes zprostředkovatele koupit ubytování tak si můžete koupit také letenku Ale podle českého práva Ta odpověď je jednoduchá v případě že je let zrušen v souvislosti s mimořádnými okolnostmi a nekoná se tak máte nárok na vrácení celé částky samozřejmě letecké společnosti také zkusí vám nabídnout například voucher na příští let zdarma pokud chcete podpořit zase tu společnost můžete využít ale cestující pokud se let nekoná tak mají nárok na vrácení celé částky Pokud se dostanete do sporu s českým přepravcem můžete se obrátit na mimosoudní řešení sporu české obchodní inspekce pokud se dostanete do sporu s evropským přepravcem tak se můžete obrátit na Evropské spotřebitelské centrum při české obchodní inspekci třeba elektronický přes evropskyspotrebitel.cz No a pokud se dostanete do sporu s jiným přepravcem třeba z Ameriky z Turecka s někým kdo je mimo Evropskou unii tak ho musíte oslovit napřímo by zkusit se s ním domluvit protože všude ve světě řeší stejný problém jako tady předposlední telefonický dotaz našich posluchačů frézku na Frekvenci 1 mm Dej tam Dobrý den u telefonu posluchačka Irena Já bych chtěla reagovat na jeden dotaz nebo spíše reakci od pana kdy reagoval na vlastně storno zájezdu to co on říkal vím že pokud vlastně vyložení cestovní kancelář nebude moct vycestovat protože bude zákaz ať Vlastně měla klientů vrátit na 100% ale když si to vezmeme v jaké situaci cestovní ruch Myslíte si že ty cestovní kanceláře já nevím třeba v srpnu budu mít ještě tolik peněz Aby se všem vyvrátily vlastně 100% vždyť vlastně vím a nebo čteme že hotely Kam vlastně cestovní kanceláře zaplatili ubytování zaplatili dopravce ty peníze už ze zahraničí a vrátit nechtějí Takže co vím tak ty cestovní kanceláře ty peníze už taky Tolik asi nemají Takže Myslíte si i když to je třeba podle zákona že to pak bude Děkujeme vám za to že jste zavolala Takže já mohu opravdu říct že tak jak je to podle zákona tedy že zákazník na to má právo pokud se zájezd Nemůže konat s ohledem na ty mimořádné okolností a na ten zákaz vycestovat do těchto zemí ovšem v jako spotřebitel zároveň nemůžete předjímat a nemůžete chtít po cestovní kanceláři aby vám teď vrátila peníze za zájezd který se má konat v srpnu protože třeba ta situace bude úplně jiná a bude se moci vycestovat Já nevím kam ten zájezd je jestli je do Španělska Portugalska Nebo snad do Itálie či kamkoliv jinam pokud se zájezd může uskutečnit aby se ho nebudete moci zúčastnit protože třeba nechcete Tak tady ten storno poplatek se vás týkat bude ale nemůžeme teď předjímat je 30. března Jaká situace bude třeba 30 srpna takže rušit teď zájezd na srpen s odkazem na to že na to máte nárok protože se tam cestovat dneska nesmí je vlastně takové předjímání věci Vy nemůžete vědět jestli se tam nesmí také 31 takže nerušte ten zájezd na období tak velkým předstihem právě to je ta situace Která dostane ty cestovky do té pasti protože čelí mnoha spotřebitelům naráz Celá řada spotřebitelů ruší zájezdy ne jenom tady na duben ale taky na květen a už červenec a srpen a září a to je to co právě dostává ty cestovní kanceláře do pasti ty pak snaží spotřebitelům nabízet místo peněz voucher na příští nákup takže nárok na to máte v okamžiku kdy se zájezd nesmí uskutečnit ale to mi nevíte jaká situace bude v srpnu a neví To nikdo tam aktuální informace než 10 rozloučíme narůst počtu případů nákazy v Česku zatím dnes Zpomalil k 18:30 a tě Jich přibylo je nos 125 tady celkem 2942 než toho včera v neděli činného ten denní narůst 160 případu No v souvislosti s tím tady poslední otázka moje prosím Jiří můžeme zopakovat jenom kontakty kde posluchači občané obyvatelé česká najdou a nějaké pomocné návody otázky tady vaše stránky kde si dát pozor na ty podvodné e-shopy a kde se dozvědět něco třeba i víc a právě i s těma storno zájezdu a tak dále tak všechna práva jsme shrnuli pod jeden proklik Dostanete se tam rychle Přes stránky české obchodní inspekce zkratka joy.cz coronavirus Pokud hledáte rizikové weby které teď aktuálně i kvůli koronaviru se snaží napálit spotřebitele tak před weby které které chceme určitě zveřejnit a prujem a před nimi spotřebitele najdete na ČOI cz lomeno rizikové to je asi ten základ Jiří Frélich mluvčí české obchodní inspekce byl hostem pressklub Frekvence 1 Děkuji Já zase třeba za měsíc neslyšeli za pozvání hezký den teď už Milan Bílek