Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Jiří Fröhlich: Lidé velmi rádi nakupují ve slevě. Někdy ta sleva je ale fiktivní

Play

Poslechněte si podcast

13. 1. 2020

27:13

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub každý den aktuálního s Česká obchodní inspekce znovu kontroluje výprodeje jak nenaletět A víte jak předejít problémům Tak pokud ne proto je tu dnes je pro vás v pressklubu na rádiu Frekvence 1 inženýr Magistr Jiří Frélich mluvčí české obchodní inspekce Vítejte hezký den hezký podvečer a to i v otevřené lince 257 400 999 od mikrofonu vás vítám Romana Navarová Jiří pokud se s falešnými nebo s kreslenými s Vámi setkám Neváhejte se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci to jsem našla a která může nepoctivým obchodníkům udělat vysoké pokuty přispět tím k vymýcení nekalých Praktik Tak jak jste na tom s těmi kontrolami výprodejů zlepšilo se nějakého chování obchodníků od těch třeboňských letenskéhojá asi začnu velmi obecně ono lidé velmi rádi nakupují ve slevě hledají prostě letáky hledají výprodeje speciálně po Vánocích a někdy ta sleva je skutečně slevou že je potřeba dodat nějaké zboží někdy ta sleva je prostě fiktivní Takže záleží na tom zda spotřebitelé hledají konkrétní třeba notebook konkrétní telefon konkrétní televizi a Budou sledovat ty ceny nějakou dobu tak se mohou dočkat docela zajímavé ceny Nicméně pokud se budou pouze orientovat podle těch 40% 80% tak se může taky stát že se napálí myslím si že dobrým Příkladem je teď aktuální po Vánocích spotřebitelské podání kdy jsme se dozvěděli o tom že prodejcem po Vánocích a taky pár prvních pracovních dní roku provedl výrazné zdražení Aby pak uvedl cenu takovou jaká byla před Vánoci s úžasnou slevou a to je přesně to za co Česká obchodní inspekce jen těžko může dávat pokuty protože on udělat slevu V PCplatila 25 26 27 28 a 29 prosince kdy nikdo prostě ne hledal ten výrobek pořádně po obchodech nechodil ten výrobek se stalo asi neprodejné Nicméně on z té ceny pak slevu udělal žádné legislativa neříká z čeho má ta slova vycházet a máme za to že slevami vycházet z reálných cen z jakých to zboží původně bylo prodáváno to že nic neprodali to už je věc 2. Dobrý večer dobrý večer můžu poprosit tak je to v pořádku ještě jenom Vítejte v podvečer Děkuji paní se máš pěkně tam pan Frélich a hodně přijedou i v televizi mám takový problém Já jsem si k Já jsem si Dobrý večer já jsem si koupila před Vánociu Vietnamců Kabát bohužel se nestalo nic byli tam závady co jsem to reklamovat nedostala jsem že oni to reklamovat nebudou nedostala jsem žádný si vyčistili a to spravili nemám ani Kabát Tak jsem jim už nemám ani náhradní Kabát Aby mi nabídli a nemám ani peníze ani Kabát Už jsem tam byla pětka Byla jsem na živnostenském úřadu na člověka se se mnou absolutně u nás všechny chtěla bavit jo byla jsem na úřadu práce a všude možně kráva kráva kráva mě dneska by hodiny co mám dělat tak já to zkusím dát do nějaké obecné roviny Pokud tedy se týká děkuji za dotaz pokud se týká tedy konkrétního Kabátu Doporučuji tedy řádně uplatnit Tak jak jste udělala Vaše právo na to že výrobek má být bezvadný po dobu 24 měsíců tedy právo na reklamaci každý prodejce má ze zákona povinnost mít v jakékoli provozovně pracovníka schopné Horekpřijmout ta reklamace musí být přijata písemně a do 30 dnů vyřízena Pokud vám ji zamítnou samozřejmě také písemně musí vás seznámit s důvodem proč tak udělali Pokud vám odmítají tu reklamaci vůbec přijmout je to hrubé porušení kupní smlouvy od které se dá automaticky ustoupit a věřím že když se obrátíte třeba právě v Ostravě nám inspektorát České obchodní inspekce a půjdete tam s tím že mám reklamaci vůbec nepřijali nebo písemně ne vyřídili tak se tomu ten inspektorát určitě na základě vašeho podání bude věnovat Dále můžete oslovit mimosoudní řešení spotřebitelských sporů při české obchodní inspekci také v Ostravě v jakémkoli regionu tam kde máme pobočku protože mimosoudní řešení sporu české obchodní inspekce ze zákona už víc než dva a půl roku pomáhá spotřebitelům tam kde by jinak musel rozhodnout soud a tam kde se spotřebitel dostane do slepé uličky můžete ale i elektronicky přes čaj cz sport obrátit se na mimosoudní řešení sporuříkám je to zdarma také máme to jsou 257 400 999 další den já se vracím k té předchozí volající přeslechla jsem jestli vůbec měla paragon Oni oni totiž Vietnamci někdy ty paragony nevydávají takže pokud neměla paragon tak asi bude mít smůlu Ne děkuji spotřebitel jdete něco reklamovat tak musíte jedinou věc doložit A to že jste to nakupovali právě tam každý prodejce ze zákona musí na žádost vám dát doklad o koupi doklad nerovná se to EET účtenka Kde je vidět třeba Konečná cena je to pro daňové účely doklad o koupi znamená že vy vidíte co jste přesně koupila A od koho jste to koupila je tam jáprodejce Je tam vidět výrobek je tam jeho cena je tam datum nákupu a to je velmi klíčové pro to říkáme pořád říkejte si od doklady o koupi ať už jdete pro Kabát pro elektroniku pro mobilní telefon naproti výrobky které můžete někdy reklamovat speciálně boty se velmi často reklamuji taxi říkejte o ten doklad o koupi protože v okamžiku kdy dojde na tu reklamaci tak vaší jedinou povinností je prokázat tomu prodejce že jste to kupovali u něj A kdy A to uděláte nejlépe tím dokladem ono to jde taky jinak například ne výpisem z platební karty ale je to složitější Pak je tam sice jenom cena a vy budete dokladovat že to je opravdu ten výrobek Takže doporučuji říkat se vždycky o doklad a oni mají zákonnou povinnost vám ten doklad vystavit pokud to nedělají opět porušují zákon a opět se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci doklad na žádost spotřebitele musí být vystaven i když ne hrajete účtenkovku tak přesto doklad seberte Protože tímhle způsobem se vám může rozhodně vyplatí Je to další volající Vítejte IvyTesco my my máme další dotaz Dobrý den A jak je možné dělat reklamu na zboží vše bez DPH když bez DPH nelze prodávat není to klamavá reklama Tak to je dotaz Radka z Přeštic který nám poslal dotace pomocí sms zprávy klamavá reklama jedna z mála věcí kde není je v dozoru Česká obchodní inspekce Nicméně pokud se to objevuje v rozhlase a speciálně jsem to viděl v televizi tak je tady Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Kam se můžete obrátit a pokud se týká reklamy někde v obchodě tak je příslušný Živnostenský úřad který kontroluje reklamy případně klamavé reklamy tam se dá dát podnět souhlasím že to může být zavádějící ale Česká obchodní inspekce klamavou reklamu nemůže zkontrolovat počítač přímo do studia Vítejte ve vysílání Dobrý podvečerdotace nestalo nic závažného při cestě k radiopřijímači tak bychom to už mě nechceš jet už v pořádku ještě Dobrý večer jestli to vůbec možné jako jsi mi to tam zodpovědně Co jsi mi to Terezko Vyser se na ostatní Klikla na reklamu bylo to únoru dokonce do 1. dubna se mohl tu zakázku zrušit obchodní mi tady nechal smlouvu nechám jenom na sebe email a já jsem to dal 1. dubna a zrušil mailem jo i přesto jako oni se mi neozvali josper společnosti a pak v podstatě se mnou jednal jako kdyby to měla vůbec nedostali jo k prvnímu že jsi mi donesli fakturu vizitky a v podstatě vůbec se mnou nekomunikuje o jo jestli jde to nějakým způsobem není to nic Kamu jako spotřebiteli nebo jako firmě jako firmě No tak tam hlavně nevstupuje zákon o ochraně spotřebitele A vůbec tam nebude v dozoru Česká obchodní inspekce Která z podstaty věci je tady pro spotřebitele a je to tak vymezeno právě v zákoně o ochraně spotřebitele Já vám tam nějak nemohu pomoci nekradou Musí si každý podnikatel v případě sporu s jiným podnikatelem najít jsem případně právníka či advokáta nebo v nejhorším případě se soudit Tady nemůže pomoci Česká obchodní inspekce ať je to Jakkoli Děkujeme za dotaz Tak já bohužel tady možná neuspějeme nějakou větší poradu protože jak se říká stavit není to tady přímo v gesci České Obchodní Inspekce ale my budeme dál čekat na vaše dotazy na telefonním čísle 257 400 999 využijte možnosti dnešním hostem s Kubou na rádiu Frekvence 1 Jiří Frélich mluvčí české obchodní inspekce Každý den jsme vám děkujeme využíváte této skutečnosti Vítejte v dalším dotazem výdej takhle s Kubou Zdravím telefonu přítelkyně před Vánocemi si koupila mobilní telefon Já jsem tam si zaplatil prodlouženou záruku 3 roky navigace což bylo to zaplaceno A jinak já jen dva dny tři dny zpátky praskl displej k by měla jít nějaké reklamační řád nebo ne ať se to vyřídit a reklamace přes internet se zeptat displeje protože třeba telefon spadl nebo sám od sebe nebo jak to bylo právě že oni nespadl Byl jsem u toho přímo na hraní na mobilu mačkala číslo nebo přes zprávu psala v pravém rohu jí ten display práskl Jaký kraj je No nic víc jo dobře zvládnuté ve vodě nebylo nic tak abych měla nějaký reklamační na boky Tak nejprve obecně ty prodloužené záruky mi zjišťujeme v rámci právě mimosoudního řešení sporu na české obchodní inspekci že ty prodloužené záruky kdyby spotřebitel pořádně četl čeho se týkají respektive netýkají tak by je kolikrát za tu cenu ani nevyužila řada obchodníků má nasmlouvané prodloužené záruky a v noci spotřebitelům jako na běžícím pásu aniž by pořádně seznámili spotřebitele s tím čeho přesně se ta prodloužená záruka týká My jsme hledali u jedné konkrétní a společnosti čeho všeho se týkají ty prodloužené záruky a je tam tolik výjimek že jsme jich moc nenašli Takže doporučuji nevyužívat zbytečně prodloužené záruky protože v rámci 24 měsíců a chráněny chránění na klasické rozbití Je to prostě uplatnění práv z vadného plnění ten výrobek musí mít očekávané vlastnosti 24 měsíců jinak reklamace a tedy k tomuto konkrétnímu případu Pokud se ten telefon nerozbil tím že spadl na zem nebo nějakým a špatným zacházením tak Určitě doporučuji abyste uplatnili své právo na klasickou reklamaci protože o prodloužené záruky tím že zákona Tak si ten obchodník stanovuje jakékoliv požadavky ale u té zákon je určitě ze zákona nutné tu reklamaci vyřídit zdarma tedy vy zdarma Děte na provozovnu žádejte reklamaci běžnou Oni mají povinnost vyplnit reklamační protokol nebi tam sdělíte co se stalo a sdělíte tam taky jaký způsob vyřízení si přejete tady Doporučuji tedy samozřejmě výměnu toho displeje za nový No a oni mají mají přesně 30 dní na vyřízení reklamace v rámci zákona je skvělý nástroj A v rámci těch dvou let se rozhodně nevyplácí prodloužená záruka ale potom jsou ty delší prodloužené záruky a tam je to na zvážení samozřejmě existují záruky proti ukradení proti tomu aby vám telefon Právě spadl na zem ale takovou záruku vám běžně nenabízí v prodejně To si musíte vyhledat sami doporučuji si pořádně přečíst pravidla těch prodloužených záruk A nebrat je automaticky Pokud Nevíte o co se jedná pojďme na další další volající Vítejte v klubu Pavel já mám takovou prosbičku chtěl jsem se zeptat přes Vánoce Michalko tak mi volala maminka že už jí koupila pro moji neteř a bylo mi vlastně řečeno u pokladny že už to vrátit nemůžu a dostal jsem to toho poukaz že by to takový nesmysl když vlastně to je během pár vteřin že už to mám nárok na vrácení peněz nebo doplňující nepotřebujeme Já vím já to Kamenná provozovna tady je jeden velký mýtus o vrácení do 14 dnů bez udání důvodu to stejně Často začalo říkat v souvislosti s internetovými obchody a lidé nabyli dojem že to tak je vždycky ono to tak není vždycky ani u všech internetových obchodů speciálně pokud ten výrobek je třeba vytvořené vám na míru nebo pokud se jedná o software jako je třeba audionahrávka na to se to taky nevztahuje na hygienické potřeby třeba zubní kartáčky nebo přeci a teď ten konkrétní případ celé knihy Když půjdete do jakékoli kamene provozovny tak není povinností toho prodejce vám umožní to vrácení či výměnu zboží za jiné je to povinností těch prodejců přes internet kdybyste tu knihu kupoval právě přes internet a šel si tam pouze vyzvednout Ano tady vám musí umožnit vrácení do 14 dnů bez udání důvodu ale protože ten výrobek byl kupován právě v kamenné provozovně žádné vrácení bez udání důvodu neexistuje Pokud vám umožní výměnu zboží za jiné Je to jejich dobrá vůle i ten kupon je pouze její dobrá vůle žádný zákon jim to nepřikazuje pak bych jenom doporučil jedna taková malá výjimka před Vánoci se objevovalo v obchodech že u nich si můžete třeba jsou to řetězce s oblečením vyměnit jsem v rámci tří měsíců zboží za jiné pokud to je třeba v nějaké reklamě říkají že vám to umožní pak z toho svoji povinnost Co udělají ale v kamenech kamenných provozovnách žádná taková povinnost vrácení výměny neexistuje Dobrý večer já bych se chtěl zeptat mám takovou věc Kupovali jsme před Vánocemi nebo respektive v listopadu kotel aby bylo čím topit v baráku teplovodní kotel teď začal testovat náhodou reklamovat je prodejce povinen mi dávat psovi nějakou náhradu protože pokud budu tři já nevím třeba 30 40 dní bez kotle který byl na reklamaci tak nemáme vlastní čím topit i kvůli baráku tak jako bude to na dohodě Nicméně pokud je nějaký výrobek v reklamaci dny kdy je ten výrobek k reklamaci se prodlužuje pak záruka takže dostanete jako takový první bonus k tomu bude-li se to opravovat 14 dní dalších 14 dní a záruky na v Nicméně tady Doporučuji tady to tak specifická věc že Doporučují dohodnout se s tím prodejcem pokud se jedná o seriózní firmu Myslím si že by to měla řešit tady urgentně takovou věc v zimě Děkujeme Já tady mám také jeden dotaz kdybych se dovolala položit osobně ne já jsem našla totiž jeden zásadní problém o kterém se teď začínám docela v médiích hovořit i eshop wewiora který má momentálně mohu tomu kampaň na sociálních sítích také také zlobí naše posluchače čtenáři totiž vždycky stejné zákazníci tam objednám produkt zaplatit a věc nikdy nepřijde a eShop argumentuje tím že produkty pouze přeprodává a ne ne tedy zodpovědnost zaslání může to takovýmhle způsobem prezentovat je to všechno košér a nevím jestli tomu vydal stanovisko si co se týkalo jiného obchodu tohoto typu tedy že oni vlastně nepřijdou s tím výrobkem vůbec do styku funguje to zpravidla tak že by tam sice si vyberete jako na klasické eshopu ale pak když jsi nepřečtete obchodní podmínky tak vlastně ani ne zjistíte že oni to dodají od někoho úplně jiného ten spotřebitel se vůbec ne dozví s tím uzavírá to kupní smlouvu a často kdyby to věděl tak to prostě neudělá protože ten je výrobek Může dojít například i z čínského eshopu na doba dodání Tomu naprosto odpovídá i ten výrobek tomu odpovídá není tak kvalitní jak by spotřebitele očekával někdy v těch podáních čtu že přijde padělek někdy to nepřijde vůbec někdy přijde něco jiného na ten obchodník a není to jenom ten jeden je jich víc už tak ten obchodní to odmítá řešit s odkazem na svoje obchodní podmínky ale pokud jsou obchodní podmínky neočekávané pro toho spotřebitele tak byly občanského zákoníku se k takovým obchodním podmínkám nepřihlíží a proto doporučuje spotřebitelům Ta by si to nenechali líbit a za prvé aby ne nakupovali na těchto prodejních portálech které se rádi nazývají nákupními galeriemi pozná Co je to na první pohled tak že tito obchodníci po vás při zaplacení chtějí výhradně a pouze platbu předem protože oni nedisponují tím zbožím ono se prostě objednal jinde od někoho jiného Pak Vám dorazí to zboží domů a nikdo nechce řešit právě vrácení do 14 dnů bez udání důvodu nikdo nechce řešit reklamace odkazují vás třeba do Číny a ještě Dokonce jsem věděl že tvrdí že se vše řídí právem Čínské lidové republiky protože tam to nakupují tak takhle to nejde mi na to máme celé stanovisko ten obchodník bere vaše peníze dokonce ten konkrétní na které stanovisko bylo psáno našim mimosoudní řešení sporu vydává on doklad o zaplacení tomu spotřebiteli a pak tvrdí ale s výrobkem nechci mít nic společného tak takové obchodování Nemyslím si že rozhodně není v pořádku My jsme zahájili kontroly protože na ten eshop co se jmenovala máme od září 220 podání spotřebitelů je to nejvíc podání na jeden konkrétní web proto jsem na to narazila že to teď je velký tlak takže skutečně Pokud jedinou platbu Bude platba předem zkuste zvážit takový nákup a ten ples rádia Frekvence 1 Jiří Fryč obchodní inspekce aktuální další dotaz otevřené linka 257 400 999 Dobrý podvečer Vítejte hry na PS3 obchody v Lidlu a spol soudem Anthony a schválený úklidu kolaudovaný na nějakou bezpečno Jak je možné že oni si tam řeknu a v neděli prostě všechny uličky prostě zbožím na pondělní jako z bezpečnosti požární bezpečnosti v kompetenci a především to bude zákon o ochraně spotřebitele a ten se týká přímého nákupu spotřebitele u obchodníka nikoli bezpečnost požární bezpečnost a další tady asi bych se obrátil na hasiče Případně ještě hygiena do toho moc omluvit možná Živnostenský Živnostenský úřad určitě Karlovy Vary já jsem se chtěla zeptat v kamenném obchodě konkrétně Baumax Karlovy Vary jsem zakoupila prostě něco tam nehodil a druhý den jsem to zase vrátit v čase vrátit peníze a je to kamenný obchod řekli mi že ne pouze výměna samého Kamenný obchodník nemá povinnost vám vrátit zboží nebo umožníte vrátit peníze za vaše zboží dokonce ani ta výměna není jeho povinnost už se to v žilo je to opravdu novodobý mýtus vrátit se dá pouze při nákupu na dálku protože nemáte šanci si to vyzkoušet prohlédnout a samozřejmě můžete ty boty které Vám dorazí po eshopu si vyzkoušet zjistíte že vám nevyhovují nebo rozbalíte ten výrobek ten telefon a zjistíte že vám nevyhovuje ani ta barva prostě bez udání důvodu to vrátíte kýtu elektroniku případně může naúčtovat ten obchodník v nějakém kraj případě opotřebení a tak dále ale musí umožnit vrácení peněz do 14 dnů v Kamenném obchodník ne proto že by se to můžete prohlédnout oni skutečně reagovali správně a je to další data na roztrhání děkujeme že jste si udělali čas Dobrý podvečer Vítejte v éteru tady v té naší lokalitě seznam tvrdili že tady je signál signál tady nebyl nebo strašně slabý tak do 14 dnů jsem to vrátil bez udání důvodu jenomže já dneska to používali takže by bylo nebylo samozřejmě díly a neuznali mi reklamaci že prostě výrobek není takový jaký byl jakože použít i na to jste postupovali správně Teď jsem nepochopil tu reklamaci vy jste to vrátil neřešil jste reklamaci ale chtěl jste vrátit já jsem to vrátit bez udání důvodu že na ten výrobek ten tablet musí do 14 dnů ale to podotýkám Opravdu v té lhůtě být vrácen Tomu obchodníkovi úplně nemusím a nemusí se dozvědět o tom že by odstupujete od kupní smlouvy do 14 dnů vzorový formulář vám musí dát ten obchodník Pokud nenaleznete také na stránkách české obchodní inspekce ve spotřebitelském průvodci a potom ale oni vám musí umožnit ten výrobek vrátit pokud je opotřebené Mohu vám na účtovat nějaký poplatek za to opotřebení To ano ale nemohu vám bránit v tom a vrácení do 14 dnů bez udání důvodu Pokud to tak je a Týká se to tabletu nikoli nějakých služeb operátora tak pak jsme postupovali dle mého správně ale musel by to prověřit konkrétní inspektorát a je to na to abyste nám podal podání třeba elektronický přes čaj set lomeno podatelna Acer byoc a pokud se jedná o běžné opotřebení chodím ale já to nechci obuvi tak si na to prý budu roztržený nebo děravé Předpokládám že se má používat k tomu aby jste v ní chodil Takže doporučuji využít a minimálně naše mimosoudní řešení sporu české obchodní inspekce je to pro vás zdarma a reklamace obuvi to je vlastně to nejčastější co řeší A umí to řešit zkuste včely cz lomeno spor tady podáte jako spotřebitel žádost o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů ale Podmínkou je že se to nejprve pokusíte řešit sám že jste využili všechny svoje prostředky Byl jste odmítnout jste ve slepé Uličce pak můžete zdarma využít mimosoudní řešení sporu české obchodní inspekce umí pomoci docela často Dobrý večer paní já jsem to co jsem volala Úplně první já jsem to je krásné klavír a já jsem normálně Vietnamci mám veškeré náležitosti k tomu doklad mám všechno mám ale chtěla bych se zeptat musím mít Vietnamci v prodejně reklamační řád protože si tady napsali Zboží zakoupené v prodejně vyměňujeme do sedmi dnů od nákupu a oni si tam dávají nás je letáky a chlubil se tím že to mají z ministerstva ať si zavolám na Ministerstvo že nemají ani hlavičku ani razítko Já už jsem z toho nešťastná v sedm dní když tam dávají tak si z toho svoji povinnost udělali ale takovou povinnost nemají a už vůbec Nevěřím tomu že to mají z nějakého ministerstva o tom bych něco musel vědět Doporučuji opravdu zajít do Ostravy na naši pobočku české obchodní inspekce pokud si správně pamatuji váš region Pokud máte doklad o koupi a odmítají vám to reklamaci přijmout a vyplnit řádně reklamační doklad kde uvedete co reklamujete oni tam musí dát a datum kdy ta reklamace byla podaná do 30 dnů vyřídit a to tak i písemně pokud to nedělají hrubě porušil a kupní smlouvu a musí vám vrátit peníze za ten výrobek protože se řídí zákonem o ochraně spotřebitele všechno co je tam potřeba se dočtete v zákoně o ochraně spotřebitele paragraf 19 Pokud by vás Zajímaly reklamace ale oni tady porušili povinnost Pokud tu reklamaci písemně vůbec neřídí nevyřídí tomu že vlastně ani já jsem nestačila položit vám Jiří všechny dotazy které jsem měla připravené že bylo opravdu eminentní zájem našich posluchačů kteří mají samozřejmě vždy přednost Nezbývá nežli stát za měsíc a domluvit na další pressklub na Frekvenci 1 společně s vámi velmi rád Ing Jiří české obchodní inspekce a příjemný večer teď už ve společnosti Milana Bílka přeje Romana Navarová