Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Jan Burian: Jaroslav Kubera se s lidmi dokázal pohádat a přitom si s nimi zachovat dobré vztahy

Play

Poslechněte si podcast

20. 1. 2020

24:10

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

Automatický přepis podcastu

slavnostní koncert znovu otevřel před několika dny historickou budovu Státní opery Praha No a tohoto důvodu dnešním hostem pressklubu s otevřenou linkou 257 400 999 a na které se můžete ptát i vy je generální ředitel Národního divadla Jan Burian mi dejte Dobrý večer dobrý večer dobrý večer i vám všem od mikrofonu přeje Roman Navarová mami generální řediteli bohužel musíme začít ale nežli aktuální zprávou oblíbený politik dlouholetý starosta Teplic a předseda senátu Jaroslav Kubera dnes náhle Zemřel bylo mu 72 let Já vím že jste byli i osobní přátele mohu se zeptat jak vás zasáhla tato smutná zpráva jak na ní budete vzpomínat Jaroslav Kubera byl člověk kterého jsem znal dlouhá léta Poslední léta jsme si tykali Zaprvé bych chtěl vyjádřit upřímnou soustrastjeho rodině ten odchod nás všechny zaskočil budu na něj vzpomínat jako na člověka který měl Jednu obdivuhodnou vlastnost takže se dovedl s vámi pohádat a přitom si zachovat dobré vztahy On byl prostě svinstvo jsem normální A měl normální vztahy jak se svými oponenty tak se svými přáteli to je něco co je čím dál tím vzácnější a měli bychom se od něj poučit a také představení Národního divadla on nebyl velký milovník divadla ale Potkávali jsme se při jiných třeba hudebních a společenských událostech ale byl ochoten se o divadle bavit zejména ona o divadle regionálním měl názory vycházející z jeho zkušenosti a regionální kultury v Teplicích a vždycky jsme se vzájemně respektovali abych zacházel do zbytečných detailů a dalších velmi aktuální zpráva které se také musím dotknoutMiloše Zemana před pár minutami přijel návrh premiér Andrej Babiš a na odvolání pana ministra kremlíka z pozice ministra dopravy dokonce už oznámil že akceptuje návrh aby ho ve funkci nahradil pan Havlíček kremlík podle premiéra manažerské selhal U zakázky na dálniční známky Já vím že vás se to dotýká toho titulu že vlastně právě kolem Státní opery V magistrála se kterou tady vy byste nejraději měl nějaký úmysl aby zmizela že dá se říct že je to velmi nevhodné velmi nebezpečné Taky bych na návštěvníky nevím jestli Ministerstvo dopravy je ten orgán který je to schopni vyřešit Budu to muset asi řešit vláda vedení Prahy a urbanisty Je to složitý problém protože co já o tom v této chvíli vím tak jsem problém je neřešitelné do doby než vznikne Pražský okruh a potom se uvažuje o různých variantách Samozřejmě my bychom z hlediska divadla ale i vedleNárodního muzea byli nejradši kdyby se tam to zklidnilo a Vrátilo se to k tomu co tam bylo původně tam byla původně promenáda park a vlastně součást města ale taková akce by byla asi mimořádně náklady a není na pořadu dne 257 400 999 spadlo vám kámen ze srdce po tříleté rekonstrukce Státní opery jak náročné to bylobylo to samozřejmě velice náročné protože my jsme měli poměrně krátký termín Chtěli jsme to stihnout do tří let A to hlavně proto abychom zachovali soubor jak orchestr tak sbor Státní opery protože jsme věděli že když zaměstnance pro pustíme že už nikdy je nedáme dohromady v téhle kvalitě a ohrozili bychom budoucnost toho pravidelného repertoár divadla o kterém je v Praze ale i v celé republiky a ze zahraničí zájem to samozřejmě sebou přinášelo spoustu problémů a spěchu a spoustu rozhodnutí které jsme museli dělat rychle což není vždy úplně možné v tom v režimu to je veřejné zakázky Kde platí spoustu přísných regulací a zákonů ale nakonec se nám to podařilo a teď jsme rádi že jsme začali hrát ale zároveň jsme v takovém vlastně v Asii zkušebního provozu nebo poloprovozutakže spoustu věcí včetně vraceni těch inscenací ještě před námi a těším se upřímně řečeno na tu příští sezónu z tohoto hlediska kdy už bychom měli mít celý repertoár zpátky a kdybychom měli už normálně zkoušet a měli by skončit všechny stavební práce které ještě budou probíhat například okolo divadla rekonstrukce stála 1,3 miliardy během rekonstrukce tříleté došlo k nějakému navýšení co všechno se za ty peníze změnilo když bychom měli říct našim posluchačům a proč došlo k tomu navýšení tam byl nějaký problém No za prvé původní cena odhad byl 900 milionů a ta ten odhad finální je miliarda 130 milionů z těch 900 milionů je bez DPH tak to teď pořád opakuji protože jsem a šíří takový že to mělo stát 900 letý to stojíže jsme v průběhu té stavby Byly jste jsou kultury financí rozhodli a vlastně podstatné inovačních technologií zejména t-touch ty a za druhé že abychom tam umístili moderní vzduchotechniku tak jsme nemuseli vlastně představit ještě jedno patro a plus nějaké další drobné změny logické Já nejsem taky na tu oponu ta nás bude zajímat už tady máme první poslouchej dotaz Vítejte v klubu Dobrý podvečer zvlášť jestli je to ten pan Burian který je i skladatel nějakých těch písniček Ne to není ten pan Burian to je shoda jmen v příbuzenském vztahu děkuji za dotaz pokud nemáte ještě nějaké další doplňující děkuji Také děkujeme za zavolání Je tam nějaký příbuzenské nevím jo to známe se taky bych řekl společenský a občas sepodaří že nám třeba nějaký rozhlas pošle honorář někomu jinému tak si to vzájemně vracíme tak tak se známe Nejvíc mě také problém pane generální řediteli Romana Navarová Zuzana Navarová Ano Probuď mě úplně jestli se dostane další posluchačský dotaz vytvořili repliku to je původní opony Jak se vám to podařilo nastavit dispozici nějaké dokumenty podle kterých se to je strašně zajímavá historie protože my jsme obnovili všechny monumentální malby malíře Eduarda fajta kterých to divadlo malbou vyzdobil a v rámci vlastně přípravě nové historické historizující podoby toho divadla jsme zjistili že tam do roku 1945 byla opona kterou také duolift vytvořila ta okna a zmizel a nevíme proč Podařilo se nám najít fotografii vlastně černobílou a na základě studia ty fotografie a na základě studia malířského díla Eduarda Fight a nejenom ve státní opeře ale i v jinédivadlech po celé Evropě Náš ředitel výroby dekorací a kostýmů a zároveň scénograf Martin Černý udělal vlastně novou malbu The historické opony s tím že to není samozřejmě replika ale jakási parafráze ale snažil se co nejvíce být věrný to je předloze spokojen tady po těch třech letech po celé té rekonstrukci No viděl jsem že to úplně to hlavní No teď někdy není všechno stoprocentně podle vašich představ Já bych byl rád kdyby třeba už okolo nikdo nepracoval a vevnitř bylo uklizeno vzorně a nemuselo se ještě uklízet další dva měsíce Ale na druhou stranu nám to hlavně se podařilo Ota opera byla v naprosto dezolátním stavu dlouhá léta byla zanedbaná dlouhá léta se tam ne opravovala mi když jsme jako Národní divadlo tu operu přebírali tak tam byli elektrické rozvodny ve vodě a místo pojistek tam byli dráty a hrozilo opravdu vážné nebezpečí Dneska je technicky The Opera na úrovni 21 století je krásně upravená a hraje a to v čase o mnoho mnoho let kratším než se dělají běžně rekonstrukce i ve vyspělých západoevropských zemích tak myslím že na to můžeme být pyšní se tam se v manažerských manažerský pohled nastala zad a necelé tři roky tady nějaký výrazný krizový moment kdy se zdálo že jsem to celé spadne tak to chci říct tím vlastně všechny ty termíny a že všechno bude mít nějakou zásadní komplikací Tak to nestávalo nevím dvakrát týdně Samozřejmě protože když děláte rekonstrukci a postupně otevíráte Tu budovu a vy dloubavá The lidově řečeno ty sítě tak tam najdete spoustu problémů a spoustu technické věci se musí řešit za pochodu a všechno se to zdržuje a přehazuje A teď už máte hotovou výmalbu a zjistíte že ještě musíte vyhloubit díru pod jevištěm a prostě těch problémů bylo neuvěřitelné množství já si strašně vážím lidí zejména z toho technického úseku Národního divadla kteří s tím dnes a denně zabývali A nebýt jich obrovského entuziasmu a nadšení tak jsme teďka tak zhruba v polovině mě teď napadá tak vás píše že v tom na věc Ale posloucháme pressklub jsme to pro naše posluchače Mimochodem 257 400 999 linkám která je otevřená pro vaše dotazy vy vlastně zase máte rekonstrukci obnovu budovy Národního divadla teď tady státní operu Napadá mě nějaký větší objekt je tady ještě možné k rekonstrukci je tady přes řeku je to pražský třeba teď když manažerské zvládl tyto dvě velké zakázky tak přijde nabídka ještě zahradu aby se rekonstruovali My máme před sebou rekonstrukci nové scény což je tak je obrovská obrovská věc a rekonstrukce Parking Go bot s Novou scénou takže nás čeká ještě spoustu a máme spoustu dalších v plánu a já myslím že důležitou a říct jednu věc Prostě věci se musí udržovat Musí se do nich investovat a to průběžně protože ve chvíli kdy se to zanedbala a to se v případě Národního divadla po desetiletí dělo tak pak vám nezbývá než to celé zavřít a začít opravovat znovu a tím ohrožuje to je vlastně nabídku kulturní v Praze tím se to všechno prodraží pochopitelně tím je to daleko komplikovanější a tak dále a tak dále takže já v tomto směru Vyzývám všechny kteří na to mají jakýkoli vliv Pojďte se o ty věci starat rád tě tak jako se doma musíte řádně starat o svůj byt protože když ho prostě 30 let budete zanedbávat tak budete muset z něj odjet a půl roku tam nebydlet než ho někdo opraví říká host v prasku na Frekvence 1 generální ředitel Národního divadla Jan Burian A můžete se ptát ekzém a otevřená je linka 257 400 999 pane generální řediteli je to sedm let jestli se nemýlím co jste se stal ředitelem Národního divadla jo tady se to dělá opravdu za velkého mediálního zájmu máš nás to prováděli veletoče tehdejšího ministra kultury Jiřího balvína a tam došlo nejprve jestli se nemýlím vašemu odvolání pak po vlně protestů a hrozících hereckých odchodu k vašemu návratu Řekni tady Jaké jsou teď vztahy se současnými ministrem panem zaorálkem dobré standardní korektní normální pan ministr Zaorálek je zkušený politik snaží se proniknout do toho resortu aktivně a budeme spolu normální tep a to tak jak to asi má být naše vize a cíle do dalšího období se ještě zeptám Tak mě napadá můžete bilancovat vlasy za těch sedm let To už je poměrně dlouhá doba co se povedlo A co byste udělali jinak No já myslím že se povedla spousta věcí zaprvé Já jsem nastoupil do toho divadla kde to umělecké vedení už bylo třináct let to stejné takže mě se podařilo zavést nějaký systém jak ti jednotlivé umělečtí ředitelé jsou jmenováni v jakých periodách se jejich práce hodnotí jak včas se dostávají do těch furt významným způsobem ovlivňuje samozřejmě kvalitu práce toho divadla a energii těch jednotlivých managementu protože ta Umělecká tvorba se tvoří v těch souborech pak se nám podařilo udělat Kompletní přehled toho co divadlo potřebuje z hlediska infrastruktury ale ne jenom přehled ale hlavně se nám podařilo prosadit reálné kroky takže mi ne jenom že jsme dokončili opravu fasády a pláště Národního divadla stavovského divadla kde jsme opravili střechu balkóny ale hlavně jsme udělali ty tu státní operu vrátil se do vlastnictví Národního divadla tam provozní budova tak bývalý the most tak aby vůbec to divadlo na té na tom náměstí Václava Havla mohlo fungovat chystáme Máme velký projekt na mě vlastně v řízení nového servisního centra a vrácení státu budov které zatím má Národní divadlo v centru Prahy což je naprosto efektivní a ekonomicky dokonce hloupé takže snažíme se ve zvýšily se mzdy samozřejmě i díky dobré ekonomické situaci skoro o 40 procent za ta poslední léta a Zvýšila se zájem diváků a máme převážně dobrého hlasy a myslím si poslední věc kterou řeknu že hlavně Národní divadlo získalo daleko lepší postavení na mezinárodní scéně je členem prestižních organizacím a zajímavé koprodukce bych řekl prestižnější mi partnery než tomu bylo před tím a zatím je samozřejmě spoustu práce a ježdění a osobních kontaktu Já už jsem zmínila že by si neodpočine to je protože vy jste také nastínil že teď vás čekám vlastně rekonstrukce Další a to je rekonstrukce nové scény bude to nějakým způsobem výrazně zvenčí změní se i nějaké že vlastně zase zejména ten divadelní sál který chceme aby vypadal úplně jinak protože ten divadelní sál je hrozně špatně použitelný jak akusticky taky divácky tak iz hlediska možnosti dopravy dekorací a zkoušení a spoustu je tam prostě překážek které vznikly v té době možná z dobrého úmyslu ale dneska to nefunguje co se týká toho urbanistického řešení a it fasády Tak to je památkově chráněné zrovna tak jako ty interiéry takže do toho sahat nebudeme a někdo jestli architektury nadšený někomu se to nelíbí ale asi je to součást historie která má zůstat tak jak je tam ale byla naplánovaná Divadelní co tady s těmi představeními a pokud mají lidé za kouli na listech a ono to nezačne hned by teď ještě dva roky budeme připadat projekt a do úrovně stavebního řízení pak budeme stavebního povolení pak budeme vypisovat soutěž na dodavatele stavby a samozřejmě včas to všem divákům oznámíme Teď se tam nejméně ještě dvě další sezóny bude hrát a pak jsou třeba představení přesunu tam nebudu v historické budově o tom diskutovali zatím velice předběžně my tam máme nejenom řadu představení ale je řadu nesmírně zajímavých aktivit jako bez set s diváky studentských akcí edukativních akcí pro děti pro mládež chilli ono se to netýká jen těch představení my si uděláme vytipujeme představení o kterých jsme si jistě že se ti Chceme pokračovat a ty Budeme přesouvat do jiných nějakých zajímavých prostoru a musíme taky něco udělat s tím Tak valím programem and Plus velice populární a který taky bude potřebovat svoje prostory ale zatím to není nic co bychom měli říkat veřejně má to ještě čas Už jste tady také zmínil v reakci na posluchačský dotaz na lince 257 400 999 že tady s písničkářem pane Burian nemáte co dočinění ale pokud by se náš posluchače ptal na režiséra Tak tady už bychom mohli říct Ano já vím že vlastně vy jste novou sezónu V roce 2018 rozjeli uvedením představení Libuše abyste se jí tehdy rozhodl režírovat jinak ale vím že se žije v Národním divadle vyhýbáte Z jakého důvodu je to tím že teď se tady generálním ředitelem a nejenom byste se měla stát režisérem A tehdy ten vztah který mezi herci Já vám je potažmo nevím prostě svou roli jinak důležité aby ředitel byl nezávislý aby se moc ne motal do umění ale zároveň aby tomu natolik rozuměl že když jde o nějaké potom finální hodnocení aby věděl o čem to vůbec je ve chvíli kdy se stanete součástí toho tvůrčího týmu tak samozřejmě vždycky vás mohu podezírat z toho že jste motivovaný uplatnit sama sebe a ne zájmy to je instituce Takže já se snažím uplatňovat zájmy instituce a diváků a sám sebe se v tom neukazovat a Libuše byla výjimka protože to bylo ke stému výročí republiky My jsme s tehdejším vedením opery domluvili že vlastně uděláme tak za mnou ředitelskou inscenaci To znamená že bychom rádi spolupracovali jak jste jedním z mých předchůdců scénografem Daniel Dvořák Kentucky s nedávným ještě uměleckým ředitelem baletu Petrem Zuzkou a bylo to takové gesto vlastně těch umělců manažerů vůči veřejnosti a historii Národního divadla nemám vlastně až do roku 2025 už jsme zmínili tady některé ty vaše vize a cíle jsou ještě nějaké které jsme zatím nezměnili dnešní pressklubu No tak hlavní cíl více je ten úplně nejobyčejnější aby naše diváci byli nadšení z našich představení A chodili na PS3 repertoár který jim zaručí každý večer kvalitu Řekni mi aspoň na nadprůměrné středoevropské úrovni A to není nic jednoduchého Uvědomte si že třeba balet a opera pracují opravdu v mezinárodní konkurenci a že Národní divadlo pracuje třeba za 4x nižší rozpočet než je tomu Vídeň a přitom jsme srovnávání a k tomu věnujeme i vůbec nejvíc energie Tak já se musím přiznat že jsem se dívala na stránky jen Zkoušela jsem se dívat na lístky a neříkám že nemáte skoro vyprodáno Že velmi těžké sehnat alespoň třeba do té historické budovy naše představení lístky tak zaplať pán Bůh ví ten největší starosti větší radost z ředitel je když po každé ráno Někdo telefonuje že nemůže sehnat lístky jestli bych ho protekci neměl jo tak a dokud tohle trvá tak já jsem naprosto spokojený a jinak samozřejmě Ten repertoár je široký a záleží na budově titul úhercích a všemožné malé jsme rádi že lidi chodí a děláme to taky kvůli tomu generální ředitel Národního divadla Jan Burian jeho stan presco byl na Frekvenci 1 ptát se můžete stále ještě i vím otevřená linka 257 400 999 pane generální řediteli odešla spousta herců přišla řada nových oproti tomu ale co se dělo za těch předešlých ředitelů se mi přece jen zdá že se situace zklidnila nebo se mýlím ale ještě nežli vás poprosím o odpověď dáme přednost našemu posluchači Dobrý podvečer Vítejte v praskovo Haló haló Dobrý večer Dobrý den tady Anetka a Bára Dobrý den tak Anetka a Báru máme tady generálního ředitele Národního divadla nějakou otázku ano tak jsme slyšeli slyšíme hlasy Tak děkujeme žádný dotaz nezazněl tak tady Pojďme se vrátit k otázce podívejte se s nástupem každého nového uměleckého vedení vždycky vznikne rozruch protože někteří umělci se bojí že budou muset odejít a ti kteří se těší že budou muset přijít takže si jestli jste Jestli to budete sledovat dlouhodobě tu situaci Tak s každým Novým šéfem vždycky nějaký rozruch vznikne Někdy je v médiích viditelnější někde méně viditelné ale prostě je strašně užitečné když se v nějakých rozumných periodách vedení toho divadla a střídá a to myslím včetně mě a myslím si že takové dva mandáty jsou tak akorát aby člověk měl dostatek energie a potom už pozvolna předával někomu jinému a myslím si že takhle by to mělo být nejenom v Národním divadle Jinak ta situace vždycky je to podobné či už to nechci zlehčovat prostě ty původní obavy v jsou potom vystřídali částečným nadšením a částečným porozuměním a vždycky with a nejpůvabnější na tom je že Poté co odchází to vedení Proti kterému všichni protestovali tak těch kteří protestují proti tomu novému vedení ale to většinou ti samí kteří protestovali proti tomu starému tam ještě závěrem je to sezóna roku 2020 také Co byste našim posluchačům frekvence jedna z těch ohlášených premiér obzvláště doporučil tak přímo za chvíli máme v historické budově Národního divadla premiéru opery známé giacoma Pucciniho Turandot režisérem jaroslavem kyslíkem ve státní opeře potom dvě premiéry Král Rock což je současná opera Polská kterou děláme v koprodukci s Královskou ve Stockholmu a Národního perou ve Varšavě ale taky spící krasavice Petra Iljiče Čajkovského která bude v květnu a ve stavovském divadle první premiéra bude teď v březnu a to je hra úplně nového u nás nemocná mého z francouzského dramatika herce a režiséra hra která u nás ještě nebyla uvedena velmi aktuální jmenuje česky se jmenuje stát jsem já a bude režírovat nebo režíruje Jan Mikulášek a úplně na závěr nějaký ten Sportovní sportovní řečí se mluví třeba o přestupech tak budeme registrovat na nějaké herecké příchody nějaké herecké hvězdy na půdu Národního divadla tak teď běží sezóna takže já doufám že někdo během sezóny ne bude odcházet ani přicházet v dobách třeba za první republiky když někdo odešel uprostřed sezóny Tak už nedostala v žádném jiném divadlo protože v divadle v tehdy spolu ředitele víc mluvili dnes a jinak samozřejmě mi se ohlížíme po mladých hercích tanečnících zejména a sólisté a teď zrovna řešíme Jak rozšířit sofistický soubor s otevřením Státní opery protože potřebujeme samozřejmě víc lidí v baletu souprava konkurzy pravidelně ale vždycky je to tak že ti lidé se musí vypracovat a Jinak pevně věřím že Všichni dobří zůstanou poslední takový bych řekla hvězdný příchod byla ta Zuzana stivínová kterou jsme mohli nedávno vidět podzimní premiéře ve stavovském divadle pražské Frekvence 1 generální ředitel Národního divadla Jan Burian Já bych ráda zakončila tím vaším jazykem to neberte si to osobně ať se daří čerti vím tak hezký večer a děkuji za pozvání děkuji I já vám všem přeji klidný podvečer i nadále ve společnosti Frekvence 1