Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Press klub

Frekvence 1

Společnost

Adam Zvonař: Vlastimil Harapes byl na svou dobu fenomenální tanečník

Play

Poslechněte si podcast

20. 5. 2019

16:28

Exkluzivní hosté každý den na Frekvenci 1! Lidé, o kterých se mluví nebo mluvit bude! Poslouchejte další epizody v aplikaci Youradio Talk.

O epizodě podcastu

"Nejtěžší je udělat první krok a přijít na první hodinu lekce," uvedl v Press klubu první sólista baletu Národního divadla Adam Zvonař.

Automatický přepis podcastu

Frekvence 1 pressklub Ondřej Novotný a host dnešním hostem a pressklubu je první sólista baletu Národního divadla Adam Zvonař Adam a dobrý den dobrý den vítejte siegfrieda prince v labutím jezeře je to zatím vrchol kariéry je to pořád takže to Labutí jezero je nejvýš nebo už to je jenom pro nás amatéry ta nejste nejznámější kus Ne vůbec není pro nás pro tanečníky je to vlastně úplně ten strop do toho co v baletu můžeme tančit akord teda jako mužská role princip FreedTo znamená že je to ten strop Nicméně Labutí jezero se pořád vrací teď je to snad po 13:00 Co je v Národním divadle jsem se dočetl A dostalo relativně na frak od odborníků souhlasíte s těmi krytkami nebo jak to vnímáte když takovým kuse hrajete a nebylo přijato u těch úplně těch kteří o tom píšu úplně nejlépe tak já si vážím toho že naše Filip barankiewicz nám dal možnost si zatančit v choreografii žena krenka to Labutí jezero je vlastně totálně klasický a v současné době jako trend posouvat někam ten balet ale tady to je trošičku vlastně ubrat a držet opravdu tu klasiku klasiku proto Pěkně ten se nemusí být úplně spokojení co je na tom labutím jezeře tak vlastně kouzelného jak pro diváka Tak především pro vás jako pro tanecProč je to ten Top je to ta rizika Seca a to je tak jako těžko popisovatelná je to technika je to náročnost pro vás Nebo prostě to že je to opravdu Tady klasika jako jsi ráno v co si chce zahrát každý herec Jo jen jedno kombinace Týně techniky toho Hradeckého podání aby to prostě všechno do sebe zapadlo a vlastně tam není možnost jako úniku tam prostě Opravdu je to tak čistě na podnose představen že každá malá chyba je vidět A vy jste tak jak to je jste spokojený a nadšený Já jsem teda byl se podívat samozřejmě a zdálo se mi že divákům se to hodně líbí Mě se to taky líbilo takže za vás super já jsem spokojený perfektní v tančíte Říká se tak vyvenčit a jo od tří let a tak já nevím jestli se tomu dalo že ve třech letech ale z vyprávění rodiče jsem tančil a protože jsem tancovali prý po schodech tak mě přihlásili do baletu A jak se to stane takhle že takhle mladý kluk začne chodit do baletu a zůstane u toho tak je to takový zajímavý příběh který si posluchači a všichni kdo mají zájem o balet můžu přečíst na mých webových stránkách Ale Abych to zkrátil Byl to dědeček který mě vzal na koncert vážné hudby a právě asi ve třech letech byl fascinovaný že jsem vydržel poslouchat být nehnutě a tak si říkal že by bylo zajímavé asi nějaký nějaký vizualizace a vlastně balety ideální není tam žádné slovo je to klasická hudba a nějaký ten vizuální vjem bylo to tehdy čistě ženské prostředí nebo částečně i mužské nebo kolik je jaký je ten poměr Kdy začne takhle mladý chodit na baletní hodiny Tak samozřejmě že je tam ta převaha žen ale nebo dívek ale vlastně co si pamatuji tak nás tam bylo Pět kluků ty kluku Tak to je slušná párty vydržel jste jediný Zůstali jsme co sleduji vlastně kamarády z baletu zůstali v kultuře delay time in obor nebo něco podobného Ale asi asi já jsem jediný zůstal vlastně jako úplně Posloucháte pressklub Frekvence 1 mešním hostem je první sólista Národního baletu Adam Zvonař Frekvence 1 pressklub každý den aktuálního já jsem to pečlivě sledoval Co je to představení A protože jsem sportovec a samozřejmě na druhé straně amateur co se týče baletu tak jsem si hledal svoje věci které mě na tom zaujmou a zdálo se mi že třeba u vás jakožto u toho prvního solisty máte minimálně o polovinu větší hmotu vlastně svalovou na stehnech a že otočíte víc otoč a v tom výskoku je to blbost nebo Je to reálné že se mi zdálo že by skočíte víc než ti ostatní Jo tak to děkuji to ani jako nějak nevnímám ale je to v ekonomicky Dano a jako vlastně od rodičů kdy já opravdu mám trošku větší jako svalovou hmotu a možná je to ku prospěchu někdy to je i třeba jako Ty těšíš že musím trošku jinak pracovat a co to znamená že musím používat trošičku jiné svaly při té práci v tom baletním tréninku který se skládá práce u tyče práce na volnosti a potom skoky musím trošičku o tom přemýšlet jinak než ten kdo vlastně nemá pro ten balet tak velké svaly a když jsme u těch třeba skoku Já nevím Pirueta tak dále Co jsou věci které dělají rozdíl mezi vámi zbytkem třeba těch mužských postav které nejsou v tom souboru tak vrcholně postavené jaký je rozdíl no je to technika je to právě to kolik třeba otočíte v tom vzduchu jako soutěžíte mezi sebou takhle nebo tak od těch nějaká zdravá soutěže v by měla být právě třeba na tréninku ale celkově v baletu To je taková častá otázka jestli jsou peřím a jestli tam je nevraživost nebo něco takového A já za sebe musím říct že jakmile něco takového nastává tak dobrý celé představení My se musíme jako tým a vlastně podporovat a táhnout za jeden provaz aby ten divák měl ten správný viem to souznění aby prostě všechno klaplo na druhou stranu vlastně každý v našem životě bojuje v té své profesi o to aby se dostal co nejvýš o co se vlastně bojuje v baletu Dneska jste první solista Národního divadla Kam jde víš A dál how to make a makám třeba pro mě mega je ta aby divák byl spokojený aby si odnášel něco to chápu ale osobní ambice a tam taky musí být přeci ne h Já už jsem dostával několik takových otázek jako jestli jsem měl nějaký cíl životě nebo přesně že jsem chtěl by třeba ten první sólista ale to tak vůbec není je prostě v podstatě jdu Tak jak to přinese Čas samozřejmě na sobě dřu Snažím se být sám v sobě nejlepším tanečníkem ale to všechno ostatní jak přihlásit ke mně sama ale tak si vždycky říká že mají relativně krátkou životnost že to je strašně těžké jak je to u mužů Jaká je vaše životnost v podstatě úplně stejná možná o trošku horší protože ty fyzické předpoklady Kluci mají vlastně tu cheaty svaly šlachy kyčle kolena mám takový jako větší dopady třeba při těch skoku so to větší náraz musíme se o sebe starat a proto máme úžasnou fyzioterapii která Mám k tomu dopomáhá to znamená Do kolika let se dá dělat ten váš klasický světový balet třeba Já si myslím že to je kdyby duální n92 ale ale sami ať si posluchači představí kdyby byl princi který tančil třeba v 56 letech 35 třeba to ještě ten takový ten strop nebo se uvádí takový 40 let technický nejnáročnější prvek Pro mě osobně Jmenuje se to Kozel je to v podstatě taková Ronda To je takový kruh skákání kdy vlastně jedna noha vyletí do vzduchu a druhá je pokrčená v 5. třídě a ten takhle se to dělá jako rychleji za sebou a já se teda přiznám že zrovna tady ten prvek naštěstí ho nemusím tančit v těch baletech ale ten mi teda opravdu absolutně nejde výborně Posloucháte pressklub Frekvence 1 v dnešním hostem je první sólista Národního divadla baletu Adam Zvonař pressklub každý den aktuální host když jsem amatér co mám hledat v baletu aby mě to víc bavilo v tom představení určitě mi něco aby se dotklo vás A třeba mě teď napadá že pokud je ten na představení poprvé tak si vybrat ne úplně klasické představení ale na repertoáru máme širokou řadu těch představení a spíš zabruslit někam do menšího do kratšího třeba představení na nové scéně shledává velká obliba Vlastně ne v letních divákům a tady přijdou úplně poprvé potom jsou další skupina amatérů kteří milují balet ale pořád si říkají Amatéři A ty svoje jizvou na svoje lekce baletu které pořádám jednou měsíčně Zatímco se shledávám velkou oblíbeností v tom že vlastně nejtěžší Jak udělat ten první krok odhodlat se při na tu hodinu to znamená já to pětikilo týpek Tam můžu přijít a vyzkoušet si to co děláte vy teoreticky Ano ano přesně tak pomalu Snažím se všechno vysvětlit aby vlastně člověk sám poznal tučnost tu obtížnost ale je to práci těch svalů které kteří třeba v běžném životě nezapomněla vlastně zajímá jak je to finančně je balet dneska dobře už oceněná práce protože já jsem měl několik kamarádů Švejk U Jelínka a další kteří mi vždycky říkali No hele na to kolik je to dřiny to není nic moc Tak asi takhle xd teď se pro to dřina to ses také není dobře ohodnocené ale My to děláme Hlavně se říká s tou láskou To je ta kompenzace trošku můj ženu a všeobecný jsem se tady dneska na to ráno Ital ve Frekvenci 1 Tak všechny zajímá jak to děláte že v baletu vy všichni muži máte tak velké přednosti mužské tak je to vlastně udělané tím že nosíme suspenzory jsou to trvá Já jsem si to myslel trošku jiné suspenzory než mají třeba hokejisti nebo další sportovci aby to máme z toho estetického důvodu aby prostě bylo to dobře vypadali aby to dobře vypadalo to já si všechny ženy myslely že si vycpává The Takže je to vlastně tak víceméně to líto klasická věc jak to vzniklo právě jste estetiky vlastně když si představit že by jsme měli vlastně o trošku víc materiálu tak by to už vlastně rušilo rušilo určitě mi známější český baleťák určitě pan Harapes byl tak dobrý nebo měl štěstí že hrál v pohádkách že byla taková doba že byl s lábusem a krampolem někde na jevištích a tak dále pan Harapes určitě na svoji dobu byla můžu říct za sebe fenomenální tanečník protože vidím a nějaké videa které teď jsou třeba dohledání na YouTube a opravdu skvělý tanečník a vlastně byl podpořen tomu že i dobře vypadal ty lidi na něj chodili měli to štěstí že se vlastně dostal do televize a do rádií jako zpěvák Teď tady byl nedávno Sergei polunin říkám správně snad jméno člověk který utekl víceméně z klasického baletu nebo byl dokonce vyhozen jak když nemáte to jeho představení a ten Hide kolem něj Líbí se vám to nelíbí Je to zrádce třeba baletu Já jsem se Sergejem měl možnost vlastně trochu spolupracovat v Mnichově když jsem byl v angažmá A poznal jsem ho z té úplně té druhé stránky než ho vlastně to co diváci můžou vidět a za sebe můžu říct že to je vytvořen všechno média a vlastně agentama kterého prodávají on takový Rebel 2z není a líbí se vám to jeho představení ten styl který on teď v nesl možná do walletu Já jsem neměl možnost vidět to představení ani na YouTube jsem neviděl ten slavný v tom postele a tak to je to je v podstatě je ale improvizace kdy je vlastně něco podobného si vlastně každý tanečník sám skáče na sále když jsou zavřené dveře a nejsou tam ty diváci takže jestli tady něco víc nevím takže to takhle bude teda to je toto je docela zajímavý že a dá se dá se to řekne opakovat třeba ten je tedy jeho úspěch nebo je to náhoda že si to všechno sešlo že to třeba vytvořili spíš ty Agenti kolem něj je přesně ta Já si myslím osobně že to je náhoda protože každý tanečník má nějaký problém A co se týče třeba jeho filmu Dance dobrý režisér a scenárista vlastně už je ten příběh dobře na každého tanečník aby každý tam ještě nějaký problém Jaký máte vy I já těším tak dobře tak to nechám být A poslední věc Kam vlastně by teď byste nejraději směřoval to svoji kariéru jste ten co je zamilovaný do klasického baletu nebo se vám líbí nějaké nové formy A v čem novém třeba ještě po labutím jezeře vás můžeme vidět Kam na vás a tak já si říkám klasické taneční proto mám rád ten klasický balet ale vůbec se nebráním nějakým novým zkušenostem a teď třeba co mě napadá připravujeme v baletu Národního divadla novou premiéru proces od Kafky a fotografie Mauro bigonzetti ho a to je teď pro mě třeba něco takového k čemu týdnu tak na to určitě poznat Diváky v dnešním hostem pressklubu byl první sólista baletu Národního divadla Adam Zvonař Adame Děkuji ať se daří děkuji