Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Trump cly na auta přidusí hlavně Američany, jejich automobilky ale vyhrají

Echo Podcasty

Echo Media

Zpravodajství

,

Politické zprávy

Trump cly na auta přidusí hlavně Američany, jejich automobilky ale vyhrají

Obrázek epizody Trump cly na auta přidusí hlavně Američany, jejich automobilky ale vyhrají

Echo Podcasty

Poslechněte si podcast

7. 4. 2025

32 min

O epizodě podcastu

Cla na auta jsou jen začátek, obchodní válka se rozjíždí naplno. Jaké dopady pocítí český průmysl a komu nakonec tahle hra pomůže nejvíc? O tom všem mluvíme v novém Hrotcastu s ekonomem Vítem HradilemDonald Trump splnil své hrozby a Spojené státy dneškem začínají vybírat pětadvacetiprocentní cla na dovoz osobních a lehkých užitkových aut. Světové zpravodajské agentury to označují za tvrdou ránu pro globální automobilový průmysl. Je to ale skutečně tak? „Pokud jde o cla na hotová auta, dopad na Česko bude minimální,“ říká Vít Hradil, ekonom společnosti Investika.Jenže to je dáno spíš tím, že Češi do Spojených států moc hotových automobilů nevyvážejí. „Nás zajímá, jestli méně aut do USA vyvezou Němci a jestli tím pádem od nás vezmou méně dílů nebo méně práce,“ varuje v Hrotcastu.Provázanost českého autolandu s německým je dobře známa. I tak ale Trumpova cla nemusejí představovat katastrofu. „Němci do Spojených států vyvážejí hlavně prémiová auta, jejichž odběratelé zvýšená cla – a tím i vyšší ceny – dokážou pohodlně vstřebat,“ zdůrazňuje Hradil.Poptávka po luxusnějších vozech tak pravděpodobně neklesne, odbyt pro německé automobilky bude a ještě navíc mají tato auta i vyšší marže. „K nějakému ochlazení u nás dojde, ale odhadoval bych to v nízkých jednotkách procent,“ dodává ekonom.Nový americký prezident už dříve oznámil cla na hliník a ocel. Po těch na auta mají následovat stejně vysoká cla na dovážené automobilové součástky a náhradní díly. Obchodní válka celosvětového rozměru je tak v plném proudu.Podle Hradila chce Trump prostřednictvím cel pomoci americké ekonomice. Neočekává proto, že by obyvatel Bílého domu svá protekcionistická opatření zase rychle zrušil. Zároveň se ale zamýšlí nad tím, jestli smršť ekonomických opatření ze strany USA skutečně povede ke slibovému blahobytu americké nižší střední třídy.„Clem jednoznačně uškodíte spotřebiteli, který si zahraniční auto chtěl ve Spojených státech koupit, protože jeho vlivem cena vzroste,“ říká Hradil. Zároveň ale nižší konkurence nahraje domácím automobilkám v USA, které díky tomu více vydělají. „Pokud jste americká automobilka, můžete si diktovat cenu a stáváte se vítězem,“ vysvětluje ekonom.Jak se vlivem Trumpových opatření promění evropský automobilový průmysl? Bude ze světového dění profitovat Čína, nebo také zapláče? A co to bude znamenat pro spotřebitele na našem kontinentu? O tom už v novém Hrotcastu.

Cla na auta jsou jen začátek, obchodní válka se rozjíždí naplno. Jaké dopady pocítí český průmysl a komu nakonec tahle hra pomůže nejvíc? O tom všem mluvíme v novém Hrotcastu s ekonomem Vítem HradilemDonald Trump splnil své hrozby a Spojené státy dneškem začínají vybírat pětadvacetiprocentní cla na dovoz osobních a lehkých užitkových aut. Světové zpravodajské agentury to označují za tvrdou ránu pro globální automobilový průmysl. Je to ale skutečně tak? „Pokud jde o cla na hotová auta, dopad na Česko bude minimální,“ říká Vít Hradil, ekonom společnosti Investika.Jenže to je dáno spíš tím, že Češi do Spojených států moc hotových automobilů nevyvážejí. „Nás zajímá, jestli méně aut do USA vyvezou Němci a jestli tím pádem od nás vezmou méně dílů nebo méně práce,“ varuje v Hrotcastu.Provázanost českého autolandu s německým je dobře známa. I tak ale Trumpova cla nemusejí představovat katastrofu. „Němci do Spojených států vyvážejí hlavně prémiová auta, jejichž odběratelé zvýšená cla – a tím i vyšší ceny – dokážou pohodlně vstřebat,“ zdůrazňuje Hradil.Poptávka po luxusnějších vozech tak pravděpodobně neklesne, odbyt pro německé automobilky bude a ještě navíc mají tato auta i vyšší marže. „K nějakému ochlazení u nás dojde, ale odhadoval bych to v nízkých jednotkách procent,“ dodává ekonom.Nový americký prezident už dříve oznámil cla na hliník a ocel. Po těch na auta mají následovat stejně vysoká cla na dovážené automobilové součástky a náhradní díly. Obchodní válka celosvětového rozměru je tak v plném proudu.Podle Hradila chce Trump prostřednictvím cel pomoci americké ekonomice. Neočekává proto, že by obyvatel Bílého domu svá protekcionistická opatření zase rychle zrušil. Zároveň se ale zamýšlí nad tím, jestli smršť ekonomických opatření ze strany USA skutečně povede ke slibovému blahobytu americké nižší střední třídy.„Clem jednoznačně uškodíte spotřebiteli, který si zahraniční auto chtěl ve Spojených státech koupit, protože jeho vlivem cena vzroste,“ říká Hradil. Zároveň ale nižší konkurence nahraje domácím automobilkám v USA, které díky tomu více vydělají. „Pokud jste americká automobilka, můžete si diktovat cenu a stáváte se vítězem,“ vysvětluje ekonom.Jak se vlivem Trumpových opatření promění evropský automobilový průmysl? Bude ze světového dění profitovat Čína, nebo také zapláče? A co to bude znamenat pro spotřebitele na našem kontinentu? O tom už v novém Hrotcastu.

Popis podcastu

Audio a video obsah od redakce deníku Echo24.cz a Týdeníku Echo. • Echo Porada • Hrot Pavla Štrunce • Echo Salon • Muži za pultem • Výpravy Jiřího Peňáse • Pravda neexistuje TM • Minulost není historie