
Rušňovodičov je málo a robia nadčasy, priznáva ich šéf. Koľko zarobia? (Epizóda 66/25)

Podcasty Aktuality.sk
Poslechněte si podcast
Dnes
47 min
O epizodě podcastu
Tohtotýždňová zrážka rýchlikov priniesla desiatky zranených a miliónové škody. Peter Helexa ako riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko pripúšťa viaceré verzie toho, čo sa stalo. Všetky skúmajú až štyri rôzne vyšetrovacie tímy. Pripúšťa, že máme málo rušňovodičov a tí súčasní majú vekový priemer cez 50 rokov a robia nadčasy. V prípade nehody však podľa neho obaja rušňovodiči odpočívali dostatočne. Kedy budú všade ETCS systémy proti zrážkam? Prečo vlaky meškajú a o koľko vo vlakovej doprave zaostávame za Českom?
V podcaste s Petrom Helexom sa dozviete:
– od 1. minúty – aké meškanie vlakov sa dá čakať s ohľadom na nehodu;
– po 2:30 – čo sa vlastne stalo;
– od 4:00 – či minister vnútra predčasne komentoval, že išlo o ľudskú chybu;
– po 6:00 – ako to bežne funguje, keď jeden vlak púšťa iný pred tunelom;
– od 8:30 – či rušňovodič nemohol byť na mobile;
– po 11:00 – že rušňovodičov je málo a robia nadčasy;
– od 11:30 – koľko zarába rušňovodič;
– po 12:00 – aký je priemerný vek rušňovodiča a čo sa s týmto problémom robí;
– od 18:00 – prečo na tejto trati ani v týchto vlakoch nie je zabezpečovací systém ETCS;
– po 20:00 – či budú ETCS systémy všade až keď budeme všetci na dôchodku;
– od 23:00 – či sa dá stopercentne spoliehať na bezpečnosť vlakov len na trati Bratislava - Žilina;
– po 25:00 – že vlaky horia už menej ako doteraz;
– od 26:00 – či sme s vlakovou dopravou 30 rokov za Českom;
– po 31:00 – ako funguje financovanie železničnej dopravy;
– od 39:00 – či za nehodu a stav vlakov môžu vlaky zadarmo;
– po 42:00 – že zrušenie IC vlakov bolo dobré rozhodnutie;
– od 45:00 – že vlaky už teraz meškajú menej a do budúcna budú ešte menej.
Tohtotýždňová zrážka rýchlikov priniesla desiatky zranených a miliónové škody. Peter Helexa ako riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko pripúšťa viaceré verzie toho, čo sa stalo. Všetky skúmajú až štyri rôzne vyšetrovacie tímy. Pripúšťa, že máme málo rušňovodičov a tí súčasní majú vekový priemer cez 50 rokov a robia nadčasy. V prípade nehody však podľa neho obaja rušňovodiči odpočívali dostatočne. Kedy budú všade ETCS systémy proti zrážkam? Prečo vlaky meškajú a o koľko vo vlakovej doprave zaostávame za Českom?
V podcaste s Petrom Helexom sa dozviete:
– od 1. minúty – aké meškanie vlakov sa dá čakať s ohľadom na nehodu;
– po 2:30 – čo sa vlastne stalo;
– od 4:00 – či minister vnútra predčasne komentoval, že išlo o ľudskú chybu;
– po 6:00 – ako to bežne funguje, keď jeden vlak púšťa iný pred tunelom;
– od 8:30 – či rušňovodič nemohol byť na mobile;
– po 11:00 – že rušňovodičov je málo a robia nadčasy;
– od 11:30 – koľko zarába rušňovodič;
– po 12:00 – aký je priemerný vek rušňovodiča a čo sa s týmto problémom robí;
– od 18:00 – prečo na tejto trati ani v týchto vlakoch nie je zabezpečovací systém ETCS;
– po 20:00 – či budú ETCS systémy všade až keď budeme všetci na dôchodku;
– od 23:00 – či sa dá stopercentne spoliehať na bezpečnosť vlakov len na trati Bratislava - Žilina;
– po 25:00 – že vlaky horia už menej ako doteraz;
– od 26:00 – či sme s vlakovou dopravou 30 rokov za Českom;
– po 31:00 – ako funguje financovanie železničnej dopravy;
– od 39:00 – či za nehodu a stav vlakov môžu vlaky zadarmo;
– po 42:00 – že zrušenie IC vlakov bolo dobré rozhodnutie;
– od 45:00 – že vlaky už teraz meškajú menej a do budúcna budú ešte menej.
Obsah epizody:
00:00 - Zpoždění po srážce vlaků02:10 - Vyšetřování a hypotézy
05:14 - Provoz v tunelu, návěstidla
07:25 - Příčiny, lidský faktor, odpočinek
10:09 - Nedostatek a nábor strojvedoucích
12:42 - Výcvik, počty a přesčasy
15:52 - ETCS: stav a nové vlaky
19:37 - ETCS: časový horizont a retrofit
22:22 - Bezpečnost vlaků a statistiky
25:43 - Česko vs Slovensko, růst
29:13 - Financování a jízdné
33:09 - Liberalizace: soutěže a modely
37:49 - Konsolidace a vlaky zdarma
40:53 - IC na expresy, hodinový takt
43:13 - Zpoždění: příčiny a výluky
47:11 - Kdy výsledky vyšetřování