
Extra dane pre ultraboháčov by priniesli stovky miliónov, tvrdí daňová poradkyňa. Prečo sa Fico boji zdaniť oligarchov?

Podcasty Aktuality.sk
Poslechněte si podcast
Dnes
46 min
O epizodě podcastu
Možno až pol miliardy. Toľko by mohlo priniesť extra zdanenie slovenských ultraboháčov. Nebolo by to jednoduché, ale určite by to bolo lepšie než daň z finančných transakcií či rast daní pre strednú triedu, tvrdí daňová poradkyňa Renáta Bláhová. Prečo sa toho Fico bojí a prečo neprinesú vyššie zdravotné odvody lepšie služby pre pacientov?
Takmer tri miliardy Eur. Tak vyzerá účet za aktuálne kolo vládnej konsolidácie. Štát bude brať zamestnancom, živnostníkom, podnikateľom, ale už aj penzistom či chorým.
Konsolidačný balík sa však ministrovi financií môže rozsypať ešte predtým než vôbec vstúpi do každodennej reality. Centrálna banka prognózuje citeľné ochladenie ekonomiky, ministrovi analytici upozorňujú na obrovské výpadky vo výbere daní no a podnikatelia? Tí pred takto vysokým -a stále rastúcim, daňovo odvodovým zaťažením už doslova bijú na poplach.
Kasta našich ultrabohatých však môže i naďalej pokojne spávať. "Slovenskí boháči zaplatia trojpercentnú daň zo zisku pol miliardy eur," tvrdí daňová poradkyňa Renáta Bláhová
Ako je vôbec možné, že ti naozaj najbohatší z nás sa na uťahovaní opaskov nepodieľajú spravodlivou mierou - tak, ako my všetci ostatní? A prečo sa tá naša "suverénne slovenská" Sociálna demokracia Roberta Fica zjavne bojí siahnuť na majetky ako i životnú úroveň slovenskej oligarchie?
Je toto vôbec fér a kde je dnes ten povestný štátny nôž, ktorého sa finančné skupiny mali tak veľmi báť - teda, aspoň tak, ako o tom kedysi tak rád rozprával istý Robert Fico? Komu sa u nás oplatí obchádzať platenie daní a prečo štát skôr otvára okno príležitostí pre optimalizáciu daní než motivuje poctivých podnikateľov platiť dane a kto si túto politiku napokon odnesie?
Tento spôsob vládnej konsolidácie je dlhodobo neudržateľný, dusí ekonomický rast. Slovensko nutne potrebuje zásadnú reformu daní a odvodov, hovorí Renáta Bláhová.
No a pôjdu všetky tie stámilióny vyšších zdravotných odvodov skutočne do zdravotníctva a ak nie, čo je to za poistný systém, v ktorom síce platíme stále viac, ale žiadne lepšie služby pre pacientov za to nedostávame?
Kto teda reálne kontroluje peňažné toky finančných skupín v slovenskom zdravotníctve, kto má fakticky pod palcom kontrolu zdravotných poisťovní a prečo to štát s pacientmi - ako i verejným záujmom v oblasti nášho zdravia, de facto zrejme už vzdal?
Ráno Nahlas s daňovou poradkyňou, audítorkou a bývalou šéfkou Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Renátou Bláhovou. Pekný deň a pokoj v duši praje Braňo Dobšinský.
Možno až pol miliardy. Toľko by mohlo priniesť extra zdanenie slovenských ultraboháčov. Nebolo by to jednoduché, ale určite by to bolo lepšie než daň z finančných transakcií či rast daní pre strednú triedu, tvrdí daňová poradkyňa Renáta Bláhová. Prečo sa toho Fico bojí a prečo neprinesú vyššie zdravotné odvody lepšie služby pre pacientov?
Takmer tri miliardy Eur. Tak vyzerá účet za aktuálne kolo vládnej konsolidácie. Štát bude brať zamestnancom, živnostníkom, podnikateľom, ale už aj penzistom či chorým.
Konsolidačný balík sa však ministrovi financií môže rozsypať ešte predtým než vôbec vstúpi do každodennej reality. Centrálna banka prognózuje citeľné ochladenie ekonomiky, ministrovi analytici upozorňujú na obrovské výpadky vo výbere daní no a podnikatelia? Tí pred takto vysokým -a stále rastúcim, daňovo odvodovým zaťažením už doslova bijú na poplach.
Kasta našich ultrabohatých však môže i naďalej pokojne spávať. "Slovenskí boháči zaplatia trojpercentnú daň zo zisku pol miliardy eur," tvrdí daňová poradkyňa Renáta Bláhová
Ako je vôbec možné, že ti naozaj najbohatší z nás sa na uťahovaní opaskov nepodieľajú spravodlivou mierou - tak, ako my všetci ostatní? A prečo sa tá naša "suverénne slovenská" Sociálna demokracia Roberta Fica zjavne bojí siahnuť na majetky ako i životnú úroveň slovenskej oligarchie?
Je toto vôbec fér a kde je dnes ten povestný štátny nôž, ktorého sa finančné skupiny mali tak veľmi báť - teda, aspoň tak, ako o tom kedysi tak rád rozprával istý Robert Fico? Komu sa u nás oplatí obchádzať platenie daní a prečo štát skôr otvára okno príležitostí pre optimalizáciu daní než motivuje poctivých podnikateľov platiť dane a kto si túto politiku napokon odnesie?
Tento spôsob vládnej konsolidácie je dlhodobo neudržateľný, dusí ekonomický rast. Slovensko nutne potrebuje zásadnú reformu daní a odvodov, hovorí Renáta Bláhová.
No a pôjdu všetky tie stámilióny vyšších zdravotných odvodov skutočne do zdravotníctva a ak nie, čo je to za poistný systém, v ktorom síce platíme stále viac, ale žiadne lepšie služby pre pacientov za to nedostávame?
Kto teda reálne kontroluje peňažné toky finančných skupín v slovenskom zdravotníctve, kto má fakticky pod palcom kontrolu zdravotných poisťovní a prečo to štát s pacientmi - ako i verejným záujmom v oblasti nášho zdravia, de facto zrejme už vzdal?
Ráno Nahlas s daňovou poradkyňou, audítorkou a bývalou šéfkou Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Renátou Bláhovou. Pekný deň a pokoj v duši praje Braňo Dobšinský.
Obsah epizody:
00:41 - Rámec konsolidace, oligarchové a otázky ke zdravotním odvodům01:55 - Zisky pojišťoven, křížové vlastnictví a chybějící kontrola péče
02:38 - Představení hosta a vymezení témat rozhovoru
02:57 - Hodnocení konsolidačního balíčku a kritika procesu bez diskuse
05:00 - Růst daňově‑odvodového zatížení a dopady na konkurenceschopnost (NBS, FDI)
06:16 - Rekordní podíl veřejných výdajů a „projídání budoucnosti“
06:46 - Kde šetřit: potenciál úspor ve zdravotnictví (UHP, odhad až 0,5 mld.)
08:14 - Daňová mezera, nízké sankce a ‚dobrovolné‘ placení daní z příjmů
10:26 - Kontroly DPH vs. daně z příjmů a úpadek elitního úřadu pro velké subjekty
12:38 - Propad dorubů z kontrol: z 220–250 mil. na cca 170 mil. eur
13:10 - Demoralizace plátců a miliardový výpadek výběru daní
14:20 - Kdo reálně platí daně: břemeno na zaměstnancích a zahr. firmách
15:19 - Forbes žebříček boháčů a slabá ‚milionářská‘ daň, neochota jít na oligarchy
18:22 - Jednorázová/majetková daň pro ultrabohaté vs. zátěž střední třídy
19:18 - Fico: rétorika vs. realita; oligarchové a ohrožení demokracie
20:14 - Kolik by přineslo zdanění miliardářů: ilustrativně až 0,5 mld. eur
21:56 - Reforma majetkových daní, cenové mapy a odpor samospráv
23:28 - Kde končí veřejné peníze: zdravotnictví a tendr záchranné služby
25:16 - Přesuny kompetencí, UVO/EK a odpovědnost ministerstva
26:34 - Zvýšení zdravotních odvodů (358 mil. eur), automat plateb státu a pojistný princip
29:38 - Stagnující reformy: připojištění, nezákonné poplatky, OSN a ministryně Dolinková
31:48 - Penta na Kypru, schránkové firmy a potřeba cílených kontrol
33:18 - Rozsudek SDEU 2020, Dôvera vs. Union a slabý dohled státu
35:12 - Ziskový strop 1 %, ‚kohoutky‘ a priorita zisku nad zájmem pacienta
37:37 - Kdo hlídá pojišťovny: chybějící pravomoci ÚDZS a „společnost v krizi“
41:19 - Nezákonné poplatky (např. Bory), 8+2 mld. eur a závěry NKÚ
43:17 - Potřeba zásadní daňovo‑odvodové reformy; snížení klínu na práci
44:53 - Deficit, úroky z dluhu (až 4 mld. eur) a nutnost hospodářského růstu