8. listopadu: Den letecké havárie československých hokejistů
Poslechněte si podcast
8. 11. 2021
3 min
O epizodě podcastu
8. listopadu 1948 se nad kanálem La Manche ztrácí letadlo. Na jeho palubě je šestice československých hokejových reprezentantů. Konkrétně pak jde o Ladislava Trojáka, Karla Stibora, Zdeňka Švarce, Vilibalda Šťovíka, Miloslava Pokorného a Zdeňka Jarkovského. Tato část národního týmu tehdy míří na britské ostrovy, kde jej čeká sérii přípravných zápasů. Před letem dochází k několika komplikacím. Tím největším je špatné počasí, které má za následek zřícení letounu. O život přicházejí všichni hráči včetně pilota. Základním jádrem tehdejšího reprezentačního družstva jsou hráči klubu LTC Praha. Před britským turné ale šestici hráčů na poslední chvíli čeká ještě zápas v Paříži. Někteří hokejisté mají z Prahy do Paříže letět už v pátek 5. listopadu. Celou situaci ale komplikuje problém s vízy. StB a ministerstvo vnitra měli tehdy podezření, že by se někdo nemusel vrátit domů. I kvůli tomu nestíhá hokejový svaz víza zajistit včas. Mužstvo odlétá do Paříže odlétá o den později. Kromě dvou náhradníků, kteří musí zůstat v Praze kvůli omezené kapacitě letadla. Ke čtyřem spoluhráčům se v Paříži přidávají až 7. listopadu.
Problémů ale přibývá. Šestice hokejových reprezentantů stále neobdržela britská víza. Dostávají je až v pondělí 8. listopadu ráno. Tedy v den prvního zápasu v Británii. Odlet šesti hokejistů za zbytkem týmu, který už na ně čeká v Londýně, komplikuje i stávka zaměstnanců francouzské státní dopravy. Mezi ně patří i letecké aerolinky Air France. Pořadatelé jim tak musí zajištit alternativní dopravu, kterou představuje soukromá společnost Mercure. Jejím zakladatelem je Francouz René de Narbonne, který má jejich let do Londýna i pilotovat. Narbonne má bohaté zkušenosti z druhé světové války jako pilot anglické RAF. Věnuje se úspěšně i sportovnímu letectví. Kvůli tomu tak má až přemrštěné sebevědomí. Českoslovenští reprezentanti příjíždějí na letiště s neodbytným naléháním. Do Londýna musí doletět včas. Už večer je totiž čeká první zápas. To už se ale dostáváme k největšímu problému. Tím je nepříznivé počasí. Anglii a sever Francie tou dobou sužují deště a hustá mlha. Během odpoledne se počasí ještě zhoršuje. Pařížské letiště až na výjimku neopouští čtyři dny žádné letadlo. Onou výjimkou je právě naléhající šestice hokejistů. Malý dvoumotorový Beechcraft 18 s registrační značkou F-BGAF se konečně odlepuje z pařížského letiště le Bourget. Je půl páté odpoledne. Narbonne letí směrem na Cherbourg. Chce se tak vyhnout nejhorší mlze. Přibližně hodinu po odletu se pilot naposledy spojí s pařížským letištěm. Tou dobou se nachází mezi městy Rouen a Evreaux. Od té doby bylo pohřešované. Pátrací akce se rozjela ve chvíli, co letadlo nepřistálo v určeném čase v Londýně a žádné z okolních letišť nepotvrdilo případné přistání po změně trasy. I pátrání ale komplikovalo špatné počasí a viditelnost. Nehoda je dodnes zahalena tajemstvím, trosky letadla se totiž nikdy nenašly.