Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Ozvěny minulosti

YRN

Sport

8. listopadu: Den letecké havárie československých hokejistů

Play

Poslechněte si podcast

8. 11. 2018

3 min

O epizodě podcastu

Pár měsíců před mistrovstvím světa 1949 přichází česká hokejová reprezentace o šestici svých hráčů. Letadlo s nimi, které je má dopravit na přípravný zápas v Londýně, se 8. listopadu 1948 ztrácí nad kanálem La Manche. Nehoda je dodnes zahalena tajemstvím, trosky letadla se totiž nikdy nenašly.

8. listopadu 1948 se nad kanálem La Manche ztrácí letadlo. Na jeho palubě je šestice československých hokejových reprezentantů. Konkrétně pak jde o Ladislava Trojáka, Karla Stibora, Zdeňka Švarce, Vilibalda Šťovíka, Miloslava Pokorného a Zdeňka Jarkovského. Tato část národního týmu tehdy míří na britské ostrovy, kde jej čeká sérii přípravných zápasů. Před letem dochází k několika komplikacím. Tím největším je špatné počasí, které má za následek zřícení letounu. O život přicházejí všichni hráči včetně pilota. Základním jádrem tehdejšího reprezentačního družstva jsou hráči klubu LTC Praha. Před britským turné ale šestici hráčů na poslední chvíli čeká ještě zápas v Paříži. Někteří hokejisté mají z Prahy do Paříže letět už v pátek 5. listopadu. Celou situaci ale komplikuje problém s vízy. StB a ministerstvo vnitra měli tehdy podezření, že by se někdo nemusel vrátit domů. I kvůli tomu nestíhá hokejový svaz víza zajistit včas.  Mužstvo odlétá do Paříže odlétá o den později. Kromě dvou náhradníků, kteří musí zůstat v Praze kvůli omezené kapacitě letadla. Ke čtyřem spoluhráčům se v Paříži přidávají až 7. listopadu.

Problémů ale přibývá. Šestice hokejových reprezentantů stále neobdržela britská víza. Dostávají je až v pondělí 8. listopadu ráno. Tedy v den prvního zápasu v Británii. Odlet šesti hokejistů za zbytkem týmu, který už na ně čeká v Londýně, komplikuje i stávka zaměstnanců francouzské státní dopravy. Mezi ně patří i letecké aerolinky Air France. Pořadatelé jim tak musí zajištit alternativní dopravu, kterou představuje soukromá společnost Mercure.  Jejím zakladatelem je Francouz René de Narbonne, který má jejich let do Londýna i pilotovat. Narbonne má bohaté zkušenosti z druhé světové války jako pilot anglické RAF. Věnuje se úspěšně i sportovnímu letectví. Kvůli tomu tak má až přemrštěné sebevědomí. Českoslovenští reprezentanti příjíždějí na letiště s neodbytným naléháním. Do Londýna musí doletět včas. Už večer je totiž čeká první zápas. To už se ale dostáváme k největšímu problému. Tím je nepříznivé počasí. Anglii a sever Francie tou dobou sužují deště a hustá mlha. Během odpoledne se počasí ještě zhoršuje. Pařížské letiště až na výjimku neopouští čtyři dny žádné letadlo.  Onou výjimkou je právě naléhající šestice hokejistů. Malý dvoumotorový Beechcraft 18 s registrační značkou F-BGAF se konečně odlepuje z pařížského letiště le Bourget. Je půl páté odpoledne. Narbonne letí směrem na Cherbourg. Chce se tak vyhnout nejhorší mlze. Přibližně hodinu po odletu se pilot naposledy spojí s pařížským letištěm. Tou dobou se nachází mezi městy Rouen a Evreaux. Od té doby bylo pohřešované. Pátrací akce se rozjela ve chvíli, co letadlo nepřistálo v určeném čase v Londýně a žádné z okolních letišť nepotvrdilo případné přistání po změně trasy. I pátrání ale komplikovalo špatné počasí a viditelnost. Nehoda je dodnes zahalena tajemstvím, trosky letadla se totiž nikdy nenašly. 

Popis podcastu

Historické momenty, objevy, katastrofy. Ozvěny minulosti připomínají každý den jedno slavné výročí.