Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody 5. duben – Den, kdy bylo v roce 1937 otevřeno Letiště Praha-Ruzyně

Ozvěny minulosti

Youradio Talk

Historie

5. duben – Den, kdy bylo v roce 1937 otevřeno Letiště Praha-Ruzyně

Obrázek epizody 5. duben – Den, kdy bylo v roce 1937 otevřeno Letiště Praha-Ruzyně

Ozvěny minulosti

Poslechněte si podcast

5. 4. 2021

7 min

O epizodě podcastu

5. dubna roku 1937 bylo otevřeno Letiště Praha-Ruzyně. K jeho přejmenování na Letiště Václava Havla Praha došlo 5. října 2012.

Historie tohoto letiště se ale začala psát už v roce 1929. Tehdy byl přijat návrh tehdejší vlády ČSR o vybudování nového letiště. Výstavba letiště byla zahájena v červenci 1932 s použitím co nejmenšího podílu mechanizace, aby stavba přispěla ke snížení nezaměstnanosti v době krize. Výstavba byla ukončena 1. března 1937 a letiště bylo ihned zahraničními odborníky označeno za jedno z nejlepších v Evropě. Moderní a nadčasová odbavovací hala se stala vzorem pro mnoho dalších nově vznikajících letišť v celé Evropě. První letadlo přistálo na novém letišti 5. dubna 1937 v 9 hodin. Jednalo se o stroj Douglas DC-2 na lince Piešťany – Zlín – Brno – Praha. Tímto příletem byl oficiálně zahájen provoz zbrusu nového letiště Praha – Ruzyně. První mezinárodní spoj na lince Vídeň – Praha – Berlín přistál v Praze o hodinu později.

Během okupace a 2. světové války spravovala letiště vojenská Fliegerhorst. Němci zrušili veškerou československou leteckou dopravu, převzali letadla a využívali je především pro potřeby armády. V provozu zůstala jediná linka: Berlín – Praha – Vídeň, kterou jednou denně zajišťovala Deutsche Lufthansa. Na letišti působila i letecká škola, kde se připravovali piloti bombardovacích letadel. V roce 1960 rozhodla vláda o výstavbě nového terminálu severně od dosavadního, proto dostal název Sever - dnes Terminál 1. Samotná stavba začala o čtyři roky později a nová odbavovací budova s kapacitou až 2,3 milionu cestujících ročně byla slavnostně otevřena v červnu 1968. Systém vzletových drah byl dále rozšířen a samotné dráhy byly prodloužené až na délku 4,3 km.

Už v srpnu téhož roku prošlo letiště neobvyklou zatěžkávací zkouškou, když na něm přistávala letadla okupačních armád Varšavské smlouvy. V roce 1986 byla dokončena rekonstrukce původní odbavovací budovy z roku 1937, která ctila její funkcionalistickou architekturu. Dnes stará budova s názvem Terminál T4 slouží zejména VIP letům a státním návštěvám. V červnu 1995 položen základní kámen nového odbavovacího komplexu a parkoviště. V červnu 1997 byl zprovozněn vlastní terminál s kapacitou 4,8 milionu cestujících za rok a ve stejném roce vznikl také terminál Jih (dnes Terminál T3), který obsluhuje zejména soukromé lety.

Zatímco v roce 1995 prošly letištěm více než tři miliony cestujících, což je v podstatě stejné číslo jako v roce 2020, kdy cestování uzemnila pandemie koronaviru, dvojnásobku tohoto čísla, tedy přes šest milionů, dosáhlo letiště v roce 2001. V roce 2002 byl otevřen Parking C, tehdy největší poschoďové parkoviště ve střední Evropě a skončila rekonstrukce odbavovací budovy. V roce 2005 už počet odbavených cestujících přesáhl hranici 10 milionů.

V září 2005 byla oficiálně otevřena veřejná část terminálu Sever 2 (dnes Terminál 2), který se využívá pro lety v rámci schengenského prostoru. Po jeho úplném dokončení v lednu 2006 měli cestující k dispozici 27 nástupních mostů a kapacita odbavených pasažérů se zvedla zhruba o 30 procent.

V roce 2012 pak došlo ke změně názvu z Letiště Praha na Letiště Václava Havla Praha. Stalo se tak 5. října, v den výročí narozenin bývalého prvního prezidenta České republiky.

Letiště Václava Havla Praha odbavilo za rok 2019 celkem 17 804 900 cestujících. Letištěm tak prošlo přibližně o jeden milion cestujících více než v roce 2018. Z Prahy létalo pravidelně 71 leteckých společností do celkem 165 míst po celém světě, z toho do 15 dálkových destinací. Nejrušnějším měsícem roku 2019 byl srpen, kdy byly odbaveny téměř dva miliony cestujících. Denně prošlo pražským letištěm v průměru téměř 49 tisíc cestujících, nejvíce však v pátek 28. června 2019, kdy bylo během 24 hodin odbaveno rekordních 70 979 lidí.

Nejvíce cestujících využilo pravidelné linky do Velké Británie, Itálie, Ruska, Španělska a na 5. místě se nově objevila Francie. Z destinací byl v roce 2019 opět nejoblíbenější Londýn, následovaly Paříž, Moskva, Amsterdam a Frankfurt. Skokanem roku se v meziročním srovnání stala turecká Antalya. Do této oblíbené dovolenkové destinace cestovalo z Prahy o 41 % lidí více než v roce 2018. Mezi třemi destinacemi s největším nárůstem počtu cestujících je také Amsterdam a Dauhá, hlavní město Kataru.

Pozitivní trend měl pokračovat i v roce 2020. S příchodem pandemie onemocnění covid-19 a s ním souvisejícími restrikcemi pro cestování ale došlo k celosvětovému poklesu poptávky po létání. Odbaveno tak bylo téměř 3 700 000 cestujících, což je v porovnání s rokem 2019 o 79 % cestujících méně.

Podle všech dostupných mezinárodních prognóz se v několika příštích desetiletích očekává celosvětově zvýšení poptávky po letecké dopravě. Pražské letiště musí být na tento nárůst připraveno. Aby v tomto ohledu zůstalo konkurenceschopné vůči okolním letištím ve Vídni, Budapešti, Berlíně nebo Varšavě, která se neustále stavebně i technicky rozvíjejí, dojde v následujících deseti letech k rozšíření Terminálu 2 a rekonfiguraci dráhového systému.

Výstavba rozšíření Terminálu 2 by měla být zahájena přibližně v roce 2025, a poté nejpozději do roku 2028 by mělo dojít také k zahájení výstavby rekonfigurace dráhového systému Letiště Václava Havla Praha.


Popis podcastu

Historické momenty, objevy, katastrofy. Ozvěny minulosti připomínají každý den jedno slavné výročí.