
24. ledna: Den, kdy Apple představil první Macintosh

Poslechněte si podcast
24. 1. 2021
3 min
O epizodě podcastu
„24. ledna 1984 Apple Computers představí Macintosh. A vy uvidíte proč 1984 nebude jako Orwellovo ‚1984’.“ Tato slova zazní v kultovní reklama na ještě kultovnější počítač Macintosh. Spojené státy po jejím odvysílání během finále SuperBowlu šílí. Dva dny před oficiálním představením Macintoshe jde o skvělé entrée.
24. ledna 1984 Steve Jobs skutečně vstupuje na pódium a zasunuje disketu do Macintoshe 128k. Z přístroje zazní: „Hello, I am Macintosh“. Projekt vznikl koncem 70. let a stojí za ním vývojář Jef Raskin se svým týmem. Právě od něj získává počítač nezaměnitelné pojmenování. Odkazuje na jeho oblíbený druh jablek. Název počítače je však poněkud pozměněn, aby nedocházelo k problémům s ochrannou známkou. Jedná se o zařízení, které naprosto mění práci na počítači. Jako první desktop získává grafické uživatelské rozhraní. Před tím šlo počítače ovládat pouze prostřednictvím příkazového řádku. Používali jej pak spíš nadšenci a vědečtí pracovníci. Pro běžné uživatele nebo domácnost byly vlastně zbytečné a bez smyslu. To všechno ale Macintosh mění. Místo složitě psaných příkazů u něj stačilo kliknout na jednoduchou ikonku.
Lidé si prvního “Maca” mohly tehdy pořídit za 2495 dolarů. Nejde tak o levnou záležitost. Důležité je ovšem podotknout, že předchozí model od Applu s označením Lisa vyšel na 10 tisíc dolarů. Pro uživatele byla k dispozici devítipalcová černobílá obrazovka, 3,5 palcová disketová mechanika s kapacitou 400 kB, 8 MHz procesor, operační paměť o velikosti 128 kB a také první verze operačního systému Mac OS. Další neuvěřitelnou inovaci představuje počítačová myš. Na úspěchu Macintoshe se nicméně podepsal i výborný marketing. Dříve zmiňovaná reklama od režiséra Riddleyho Scotta rychle stala trhákem. Původně ji vedení v čele s ředitelem Johnem Scullym vnímala negativně. Bála se, že je příliš kontroverzní. Za spot v nejprestižnějším vysílacím čase tak údajně zaplatili sami zakladatelé: Steve Jobs a Steve Wozniak. A ještě, že se tak stalo. Reklama měla okamžitý efekt. Do 3. května se prodalo na 70 tisíc kusů. V konečném zúčtování získala reklama dokonce přes čtyřicet reklamních cen. Spot konkrétně vykresluje vzdor proti totalitě z románu George Orwella 1984. Ve Scottově reklamě byla v roli Velkého bratra společnost IBM, jež se snažila podmanit si počítačový průmysl.
Macintosh i samotný reklamní spot dokázaly ovlivnit dvě odvětví. Slavný počítat nastolil revoluci v oblasti počítačové techniky. Upoutávka naopak změnila pohled na reklamu. O reklamy zveřejněné při příležitosti finále Super Bowl je dnes ohromný zájem a velkou zásluhu na tom má právě Steve Jobs.