Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody 21. ledna: Den, kdy se poprvé jela Rallye Monte Carlo

Ozvěny minulosti

Youradio Talk

Historie

21. ledna: Den, kdy se poprvé jela Rallye Monte Carlo

Obrázek epizody 21. ledna: Den, kdy se poprvé jela Rallye Monte Carlo

Poslechněte si podcast

21. 1. 2021

2 min

O epizodě podcastu

Rallye Monte Carlo je jedna z nejstarších motoristických soutěží na světě. Její první ročník se jel 21. ledna 1911. Zúčastnilo se ho 23 jezdců. V počátcích výsledky závodu nezávisely pouze na nejrychlejším čase. Neméně důležitá byla i samotná konstrukce automobilů a komfort cestujících. Posuzovala se i kondice vozu po konci závodu.

Třiadvacet závodníků z jedenácti států Evropy míří do monackého knížectví. Píše se 21. ledna 1911 a pod taktovkou vedoucího funkcionáře monackého automobilového a cyklistického sportovního klubu Antonyho Noghese začíná první ročník prestižní Rallye Monte Carlo. Stejně jako u drtivé většiny tehdejších motoristických soutěží jde především o testování nových vozů a nových technologií. V tento slavný den vzniká nejstarší podnik kalendáře mistrovství světa a rychle získává velkou prestiž.  Možná si říkáte, proč se rally jelo v lednu? Důvod je pragmatický. V tomto ročník období zejí prázdnotou tamní hotely a o peníze přichází i monacký herní průmysl. Pořadatelé se tak snaží dostat do města více lidí. Motoristická soutěž je pro město skvělý marketingový tah.  Pojďme ale k samotné soutěži. V počátcích výsledky závodu nezávisely pouze na nejrychlejším čase. Neméně důležitá byla i samotná konstrukce automobilů a komfort cestujících. Posuzovala se i kondice vozu po konci závodu. Závodníci tuto veleslavnou motoristickou událost absolvovali ve formátu takzvané hvězdicové jízdy. Vyjížděli tak ze různých měst. Konkrétně pak z Paříže, Boulogne-sur-Mer /BULONĚ SU MER/, Bruselu, Ženevy, Vídně a Berlína. Takto systém fungoval až do sedmdesátých let, kdy se soutěž stala podnikem Mistrovství světa. Řidiči také při závodu museli dodržovat maximální rychlost deset kilometrů za hodinu.

Účastníci úplně prvního Rallye Monte Carlo museli do města – a tedy i do cíle – dorazit do 28. ledna 1911. Nejdelší trasa čekala závodníky z Berlína, celkem 1690 kilometrů. Premiérový závod vyhrál Henri Rougier se svým vozem  s výkonem 25 koní, který vyrazil z Paříže. Celkově se závodu zúčastnilo 23 jezdců. Zprávy o novém závodu vzbudily zájem i v mladoboleslavské automobilce Laurin & Klement. Cestu do Monaka tak otestovali i Václav Vondřich společně s Janem Kašparem. Pro jízdu si vybrali nejrozšířenější čtyřválcový typ řady S. Testovací jízdu absolvovali bez jakýchkoli technických problémů. Rovněž roku 1911. Škoda jen, že mimo závod. To se ale mění v roce 1912. Na startovací listině Rally Monte Carlo nechyběl tehdy hrabě Saša Kolowrat-Krakowský s otevřeným automobilem z Mladé Boleslavi. Konkrétně šlo o vůz  Laurin & Klement řady F. Český jezdec skončil na 30. místě.  Česká automobilka Škoda získala na Rally Monte Carlo mnoho úspěchů. První se datuje k roku 1936, kdy se závodu zúčastnil jezdec Zdeněk Pohl se spolujezdcem Jaroslavem Hausmanem. S vozem ŠKODA POPULAR SPORT si dojeli pro druhé místo ve své třídě a dvacáté celkově.