Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody 20. června: Den, kdy byla ukončena výroba Škody Felicia

Ozvěny minulosti

Youradio Talk

Historie

20. června: Den, kdy byla ukončena výroba Škody Felicia

Obrázek epizody 20. června: Den, kdy byla ukončena výroba Škody Felicia

Ozvěny minulosti

Poslechněte si podcast

20. 6. 2021

4 min

O epizodě podcastu

Byl to vůz, který v mnohém spojil Česko se Západem. Byla to právě Felicia, na které se projevilo začlenění automobilky Škoda do koncernu Volkswagen. Tehdy nová škodovka prošla moderními výrobními procesy a její majitelé dostali výbavu, na kterou dosud nebyli u českých vozů zvyklí. Svou oficiální pouť ukončila v roce 2001, kdy 20. června sjela z výrobní linky poslední Škoda Felicia.

Svým jménem připomněla dávnou slávu korpulentního škodováckého kabrioletu z roku 1959. Ovšem na začátku devadesátých let, kdy se Felicie začaly vyrábět, byly vozy většinou hranaté. Koncepčně vůz vycházel z předchozího modelu Favorit. Design vozu byl pokročilejší, byl osazován různými typy motorů a byl výrazně spolehlivější. Oproti Favoritu byly zavedeny do vybraných verzí nové prvky jako ABS či posilovač řízení.

První myšlenky i skici na nový vůz s logem Škody vznikly už před listopadem 1989. Přirozeně se nabízela modernizace tehdejší populárního modelu Favorit. Design zamýšlené novinky navrhlo italské studio Bertone. Mimochodem, slavné, dnes už neexistující studio, které je podepsáno pod designem jednoho z nejslavnějších aut všech dob: Lamborghini Miura.

S celospolečenskými změnami i s propojením Škody s německým Volkswagenem se začal celý projekt připravovat znova. Opět se vycházelo přepracováním řady Favorit, ale už se počítalo s tím, že nový model začne používat větší počet společných koncernových dílů a hlavně se změní technologické standardy. Nakonec se Felicia zrodila do nového - sebevědomého typu. Vůz se dočkal nového podvozku, zesílené konstrukce a pevnější a zaoblenější karoserie. Škoda si s tímto modelem i poprvé ve své historii vůbec poprvé vyzkoušela při návrhu konstrukce počítačovou simulaci.

Bylo 10:20, když 17. října 1994, z výrobní linky v Mladé Boleslavi sjela první sériová Škoda Felicia. Nedočkavému národu se pak vůz představil až 26. října. Zato hned ve třech barvách - přesněji v barvách trikolory. Na Karlově mostě pak Felicie pokřtil vodou z Vltavy tehdejší pražský primátor Jan Koukal.

Automobil se vyráběl jako pětidveřový hatchback, pětidveřové kombi, užitkový pick-up, větší Vanplus a Fun. Základní provedení nového modelu stálo 209 000 korun. Průměrná mzda v roce výroby Felicie činila zhruba 7000 Kč. Na základní škodovku tak Češi potřebovali skoro třicetinásobek průměrného platu.

Felicie si do svého vozového parku s oblibou zařazovaly větší firmy i instituce.

Používala je Česká pošta, mnohé autoškoly i taxislužby. Nové oblé škodovky sloužily i jako služební vozy Poslanecké sněmovny ČR a mezi významné uživatele Felicií patřila i Česká policie. Ta svými barvami polepila 5500 kusů těchto vozidel.

Felicia byla pro Škodovku důležitým vozem. Jeho prodej získával konstruktérům čas na vývoj dalších vozů už ve spolupráci s Volkswagenem. Z původně přechodného modelu se stal hit českých silnic. Celkově bylo Felicií vyrobeno bezmála 1,5 milionu. Ta poslední sjela z link 20. června 2001.

O popularitě vozu svědčilo například i to, že deset let po ukončení výroby byla Felicia stále nejčastějším vozem na českých silnicích.

Popis podcastu

Historické momenty, objevy, katastrofy. Ozvěny minulosti připomínají každý den jedno slavné výročí.