
15. března: Den, kdy se začalo budovat pražské metro

Poslechněte si podcast
15. 3. 2021
2 min
O epizodě podcastu
Možná vás to překvapí, pražským Hlavním nádražím původně nemělo projíždět metro, ale podzemní tramvaj. Se stavbou stanice pro podpovrchovou dopravu se zde začalo 15. března 1967. V průběhu budování se ale myšlenka změnila a tehdejší orgány rozhodly, že se v pražských tunelech budou místo tramvají prohánět sovětské vlaky. Rozestavěná stanice se však už nepředělávala.
Nápad na vybudování podzemní dráhy v Praze je však mnohem starší. Jako první s ním přišel vlastník pražského železářství Ladislav Rott a to už v roce 1898. Elektrické podniky ho ale odmítli s tím, že, podzemní dráhy není v Praze zapotřebí. Tento stav netrval dlouho. Hlavní město brzy nestíhalo absorbovat neúnosný počet cestujících. V roce 1935 proto profesor brněnské techniky Vladimír List vypracoval studii, na základě níž doporučoval vybudování metra. Realizace se ale značně protáhla.
I přes dříve zmiňované návrhy byl výsledný plán odlišný a místo metra se město přiklonilo k podpovrchovým tramvajím. Svoje stanovisko ale změnilo už pěti měsících začátku stavby. tato změna plánů se nicméně podepsala na samotném vzhledu stanice Hlavní nádraží. Původní plány se nepřepracovaly a kvůli tomu se v první stanici vystupuje vpravo ve směru jízdy stejně, jako na tramvajových zastávkách.
Rysy počátečního tramvajového návrhu obsahuje i druhá stanice v pořadí. Stavba stanice Muzeum začala totiž jen dva měsíce po Hlavním nádraží. U Muzea na první pohled zaujme rozsáhlý prostor. Původně se zde totiž počítalo se čtyřmi kolejemi pro dvě trasy. Od toho se samozřejmě ustoupilo a vzniklo tak ostrovní nástupiště podobné stanicím I.P. Pavlova nebo Staroměstská.
V této první vlně se budovalo devět stanic najednou. Kromě Muzea a Hlavního nádraží se ale u ostatních stanic projekty zřetelně obměnily a naprojektovaly tak, aby odpovídaly standardům metra.
Poprvé se v něm lidé mohli projet 9. května 1974. Tehdy ale ještě nebyla úplně dokončena. Protáhla se výstavba Hlavního nádraží, kde v době zahájení provozu metra fungovaly jen dva ze čtyř výstupů. Důvodem zpoždění byla zejména stavba odbavovací haly hlavního nádraží, která je na stanici metra napojena. K jejímu slavnostnímu otevření došlo až v roce 1977.