Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody 15. března: Den, kdy se začalo budovat pražské metro

Ozvěny minulosti

Youradio Talk

Historie

15. března: Den, kdy se začalo budovat pražské metro

Obrázek epizody 15. března: Den, kdy se začalo budovat pražské metro

Poslechněte si podcast

15. 3. 2021

2 min

O epizodě podcastu

Pražským hlavním nádražím původně nemělo projíždět metro, ale podzemní tramvaj. Se stavbou stanice pro podpovrchovou dopravu se zde začalo 15. března 1967. V průběhu budování se ale myšlenka změnila a tehdejší orgány rozhodly, že se v pražských tunelech budou místo tramvají prohánět sovětské vlaky. Rozestavěná stanice se však už nepředělávala a kvůli tomu má nástupiště po obou stranách.

Možná vás to překvapí, pražským Hlavním nádražím původně nemělo projíždět metro, ale podzemní tramvaj. Se stavbou stanice pro podpovrchovou dopravu se zde začalo 15. března 1967. V průběhu budování se ale myšlenka změnila a tehdejší orgány rozhodly, že se v pražských tunelech budou místo tramvají prohánět sovětské vlaky. Rozestavěná stanice se však už nepředělávala.

Nápad na vybudování podzemní dráhy v Praze je však mnohem starší. Jako první s ním přišel vlastník pražského železářství Ladislav Rott a to už v roce 1898. Elektrické podniky ho ale odmítli s tím, že, podzemní dráhy není v Praze zapotřebí. Tento stav netrval dlouho. Hlavní město brzy nestíhalo absorbovat neúnosný počet cestujících. V roce 1935 proto profesor brněnské techniky Vladimír List vypracoval studii, na základě níž doporučoval vybudování metra. Realizace se ale značně protáhla.

I přes dříve zmiňované návrhy byl výsledný plán odlišný a místo metra se město přiklonilo k podpovrchovým tramvajím. Svoje stanovisko ale změnilo už pěti měsících začátku stavby. tato změna plánů se nicméně podepsala na samotném vzhledu stanice Hlavní nádraží. Původní plány se nepřepracovaly a kvůli tomu se v první stanici vystupuje vpravo ve směru jízdy stejně, jako na tramvajových zastávkách.

Rysy počátečního tramvajového návrhu obsahuje i druhá stanice v pořadí. Stavba stanice Muzeum začala totiž jen dva měsíce po Hlavním nádraží. U Muzea na první pohled zaujme rozsáhlý prostor. Původně se zde totiž počítalo se čtyřmi kolejemi pro dvě trasy. Od toho se samozřejmě ustoupilo a vzniklo tak ostrovní nástupiště podobné stanicím I.P. Pavlova nebo Staroměstská.

V této první vlně se budovalo devět stanic najednou. Kromě Muzea a Hlavního nádraží se ale u ostatních stanic projekty zřetelně obměnily a naprojektovaly tak, aby odpovídaly standardům metra.

Poprvé se v něm lidé mohli projet 9. května 1974. Tehdy ale ještě nebyla úplně dokončena. Protáhla se výstavba Hlavního nádraží, kde v době zahájení provozu metra fungovaly jen dva ze čtyř výstupů. Důvodem zpoždění byla zejména stavba odbavovací haly hlavního nádraží, která je na stanici metra napojena. K jejímu slavnostnímu otevření došlo až v roce 1977.