Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Ozvěny minulosti

Wikipedia, Epocha

Věda a technika

12. června: Den první jízdy na kole

Play

Poslechněte si podcast

10. 6. 2021

5 min

O epizodě podcastu

Byl to okamžik, u kterého se všichni přítomní spíš náramně bavili. Že se jedná o historickou událost, která vstoupí do dějin, netušil ale nikdo. Bylo 12. června 1817, když německý vynálezce Karl von Drais předvedl první jízdu na kole. Nešlo sice o jízdu, jak ji známe a provozujeme dnes. Ale poprvé se někdo projel na dopravním prostředku o dvou kolech, poháněném vlastní silou. Historie jízdního kola nezačala šlápnutím do pedálů, ale několika neohrabanými přískoky.

Jmenoval se Karl Drais a pocházel ze zámožné rodiny, která mu dopřála veškerá privilegia německé šlechty, což znamenalo mimojiné kvalitní studium. Na doporučení svého otce se věnoval architektuře, zemědělství a fyzice. Svou pracovní kariéru začal jako lesnický úředník, lesnictví dokonce vyučoval a nakonec se stal lesmistrem. Z tehdy prestižního postu byl ale záhy odejit. Bylo evidentní, že se chce plně věnovat své největší vášni - mechanice a vynálezům.

V roce 1817 nastává okamžik, který začne pozvolna měnit lidskou mobilitu. Je 12. června, když Karl Drais v německém Mannheimu veřejně předvádí svůj podivuhodný vynález. Dopravní prostředek, který nazval Laufmaschine (tedy běhací stroj). Původní Draisova konstrukce neměla pedály. Jezdec se pohyboval tak, že se nohama odrážel od země, podobně jako dnes děti na malém dětském odrážedle. Stroj byl až na železné spoje dřevěný, měl loukoťová kola s železnou obručí, kožené sedlo a opěrnou tyč jako stojan.

Myšlenka jednostopého dopravního prostředku byla už sice známá, ale byl to právě Drais, kdo ji dotáhl až do konce a navíc opatřil řiditelným předním kolem. Vozítko mělo jednu drobnou nevýhodu – dalo se s ním totiž jen velmi těžko brzdit. V Německu se setkalo s poměrně vlažným přijetím. V jiných zemích však bylo přijato s větším nadšením a dostalo se mu i originálního pojmenování. To bylo odvozeno od jména jeho vynálezce – draisina. Další, spíš konstrukční nevýhodou byla skutečnost, že každý model musel být zhotoven svému jezdci na míru, aby se mohl pohodlně odrážet nohama od země.

Mimochodem v souvislosti s vynálezem tohoto pra-kola se často připomíná výbuch indonéské sopky Tambora v roce 1815. Při explozi se do atmosféry dostalo tak ohromné množství sopečného popela, že došlo ke změně klimatu. Tato přírodní katastrofa následujícího roku zásadně ovlivnila úrodu v Evropě a způsobila nejhorší hladomor v 19. století. Roku 1816 se dokonce začalo přezdívat „Rok bez léta“. Situace byla natolik vážná, že lidé v Evropě, aby přežili, museli porazit své koně, kteří byli tehdy hlavním dopravním prostředkem. To způsobilo potíže v dopravě a některých službách, například u pošty. A tato krizová situace údajně dopomohla postrčit lidskou kreativitu právě k uvažování o nové mobilitě.

Zpět ale k příběhu samotného Karla Draise. Počátkem 20. let 19. století se vynálezci začala lepit smůla na paty. Vzhledem k tomu, že jezdci na celodřevěných a neodpružených kolech dávali přednost jízdě po hladším dláždění chodníků než po hrubé dlažbě cest, docházelo k častým střetům s chodci. Postupně proto přibývalo zákazů jízdy na kole a sláva draisova zlepšováku začala pohasínat. Až v 60. letech 19. století bylo ve Francii zhotoveno první jízdní kolo, takzvaný „kostitřas“. Jeho přední kolo bylo opatřeno klikovým mechanismem s pedály. To už je ale jiná historie.

Karl Drais, který se tohoto šlapacího zlepšováku nedožil, by ale v dnešních supermoderních kolech svůj Laufmaschine nejspíš asi poznal. Jízdní kolo se za více než 200 let své existence až na pár futuristických pokusů výrazně nezměnilo.

Spíš se proměnil vztah (nejen) městského člověka k bicyklu. Zprvu vysmívaný a odsuzovaný mobilní prostředek je dnes neodmyslitelnou součástí dopravy, zábavy i sportu.

Popis podcastu

Historické momenty, objevy, katastrofy. Ozvěny minulosti připomínají každý den jedno slavné výročí.