Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody 10. dubna: Konec nadzvukového létání Concordu

Ozvěny minulosti

Youradio Talk

Historie

10. dubna: Konec nadzvukového létání Concordu

Obrázek epizody 10. dubna: Konec nadzvukového létání Concordu

Poslechněte si podcast

10. 4. 2021

4 min

O epizodě podcastu

Byl to symbol rychlosti, luxusu i elegance. Jeho jméno dodnes znají lidé, které běžná letecká technika nezajímá. Pyšnil se futuristickým vzhledem, charakteristicky špičatým nosem a svým pasažérům umožnil sledovat zakřivení Země. Díky své kráse a nadzvukové rychlosti se letoun Concorde stal nezapomenutelnou legendou, se kterou se svět musel rozloučit 10. dubna roku 2003. V tento den společnosti Air France a British Airways oznámily, že ukončí provoz Concordů na všech linkách.

Byl to symbol rychlosti, luxusu i elegance. Jeho jméno dodnes znají lidé, které běžná letecká technika nezajímá. Pyšnil se futuristickým vzhledem, charakteristicky špičatým nosem a svým pasažérům umožnil sledovat zakřivení Země. Díky své kráse a nadzvukové rychlosti se letoun Concorde stal nezapomenutelnou legendou, se kterou se svět musel rozloučit 10. dubna roku 2003. V tento den společnosti Air France a British Airways oznámily, že ukončí provoz Concordů na všech linkách.

...

Létání nadzvukovou rychlostí se v poválečném období jevilo jako ideální způsob, jak vyřešit rostoucí chuť lidí cestovat po celém světě. Zatímco ale vojenská letadla létala nadzvukovou rychlostí už od poloviny padesátých let, konstruktéři dopravních supersonických strojů měli před sebou ještě spoustu práce.

Historie vývoje nadzvukového létání pro dopravní účely sahá do konce 60. letech minulého století. Konkrétní vývoj a stavba Concordu trvala sedm let. Výsledek technologické spolupráce britské společnosti British Aircraft Corporation s francouzskou Sud Aviation se veřejnosti představil 2. března 1969. První let prototypu Concordu se tak slavnostně uskutečnil ve francouzském městě Toulouse a trval osmadvacet minut.

Nadšení z revoluce v leteckém cestování ale na počátku 70. let vystřídalo ekonomické vystřízlivění, které bylo spojené s ropnou krizí. Kvůli vysokým provozním nákladům byly všechny objednávky na letadla Concorde zrušeny. Jen letecké společnosti Air France a British Airways si musely své objednané nadzvukové letouny převzít. Celkově jich bylo vyrobeno pouze 20. Konkrétně 2 prototypy, 2 zkušební modely a 16 sériových letadel.

S Concordem se dalo létat do Rio de Janeira i Bahrajnu. Klasickou linkou pro nadzvukové létání byl nakonec spoj mezi Paříží resp. Londýnem a New Yorkem. Jedním z důvodů byl oproti běžným letadlům krátký dolet. Na druhou stranu - Atlantik přeletěl Concorde za 3,5 hodiny. To je pro představu jako dnes cesta vlakem z Prahy do Ostravy.

Jedinečné letadlo se stalo symbolem technického pokroku a luxusu. Na svou palubu pobralo maximálně 144 osob. Movitým cestujícím byla k dispozici jen jedna třída – první. Což ale znamenalo přednostní odbavení na letišti a nulové zpoždění. Na palubě nejmodernější technologie té doby, kožená sedadla, vynikající jídlo a šampaňské. To se na palubě servírovalo pokaždé, když byla překonána nadzvuková rychlost. Za takový servis a zážitek pak neváhala bohatá klientela zaplatit v řádu stovek tisíc korun.

Z prestižních důvodů létal Concorde charterové lety i na jiná letiště. Ikonického letounu se dočkalo i letiště Praha-Ruzyň. Přistálo zde 22. října 1986 u příležitosti 50. výročí letecké linky Londýn - Praha. British Airways tak tehdy poslala do Československa to nejatraktivnější ze své flotily.

Ovšem pro prestižní nadzvukovou přepravu bylo důležitější jiné datum. 25. červenec 2000 a okamžik jediné havárie Concordu v jeho dějinách. Na lince Paříž - New York došlo k tragickému leteckému neštěstí, při kterém zahynulo všech 109 lidí na palubě a 4 obyvatelé hotelu, na který se krátce po startu už hořící Concord beznadějně zřítil. Havárii nezpůsobila porucha stroje Air France. Letadlo začalo hořet vinou kovového dílu jiného letadla. Malá součástka, která ležela na runwayi prorazila pneumatiku a následný výbuch kola zapálil nádrž s palivem.

Přestože se jednalo o nešťastnou náhodu, než-li o technický problém, pro Concordy to znamenalo roční pauzu v létání. Následovaly úpravy technologií i materiálů, ale pověst nejbezpečnějšího letadla byla nenávratně ztracena. Nadzvukové dopravě navíc stál v cestě další problém. Letecká krize v souvislosti s událostmi 11. září 2001 a všeobecný strach z létání způsobily definitivní konec jedné éry.

Dne 10. dubna 2003 společnosti Air France a British Airways prohlásily že v průběhu roku 2003 budou letecké linky Concordu bez náhrady zrušeny. Úplně poslední let Concordu se uskutečnil 24. října 2003.