Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Ozvěny minulosti

YRN

Technika

1. října: Den, kdy se rozjel první Šinkansen

Play

Poslechněte si podcast

1. 10. 2018

3 min

O epizodě podcastu

1. října 1964 se v Japonsku rozjel první rychlovlak Šinkansen. Byl pokřtěn jménem Hikari (Paprsek) a dosahoval neuvěřitelné rychlost 210 kilometrů za hodinu. Tehdy platil za nejrychlejší vlak na světě. Jeho premiéru si Japonsko naplánovalo jen 9 dní před startem letních olympijských her. Dnes Šinkansen platí za symbol Japonska. Poslechněte si o něm víc:

Automatický přepis podcastu

ozvěny minulosti každý den jedno slavné výročí pro jeden japonský symbol V tento den se roku 1964 na svoji první cestu vydala rychlovlak šinkanzen Japonsko přemýšlela nad rychlou osobní dopravou už ve 40 letech 20 století realizace rychlá železnice byla tou dobou Ale jen planým snem rozvoj japonská zpomalilo plošné spojenecké bombardování z posledních let druhé světové války a peníze se tak museli vložit do jiných oblastí ke změně situace došlo až v letech padesátých tehdy se japonské ekonomice kupodivu začalo dařit a započala obnova železničních tratí s velkou slávou pak Japonci otevřeli první vysokorychlostní trať spojující Tokio a osaku stát vem tokaido shinkansen týmu otevření došlo právě 1. října 1964 jen 9 dní před startem Letních olympijských her v Tokiu první shinkansen byl pokřtěn jménem hikari v překladu Paprsek dosahoval neuvěřitelné rychlosti 210 km za hodinu tehdy samozřejmě platil za nejrychlejší vlak na světě swiat pohlížel zpočátku na japonskou rozpačitě s výstavbou první vysokorychlostní trati se začalo v roce 1959 bylo třeba za každou cenu dokončit trasu před olympiádou a postavit 66 tunelu a 96 mostu málokdo věřil v tom že se zdevastované zemi podaří zprovoznit tak to komplikovanou technologii většina lidí se dokonce domnívala že jde jen o marketingový nástroj před olympijskými hrami shinkansen ale překonal očekávání od roku 1964 se totiž nezastavil navíc se stalo spolehlivým dopravním prostředkem bez závažných komplikací během jeho provozu nepřišel za 50 let nikdo o život svezl přitom už více než deset miliard cestujících Japonsko ani po Olympijských hrách na nic nečekala a pokračovalo v rozšiřování vysokorychlostní Železniční infrastruktury v současné době má síť shinkansen 8 hlavních linií zatím nejnovější trati vznikla na jižním úseku Trati jsou shinkansen otevření se dočkala v březnu 2004 shinkansen ale stále neřekl své poslední slovo Japonsko zrychluje jeho vlaky a pracuje na sofistikovanějších souprava největší rychlost 443 km za hodinu shinkansen překonal v roce 1996 rekord překonal rychlovlak typové řady 955 a to právě na první trati tokaido japonští vědci ale pracují na vývoji vlaku který má dosáhnout rychlosti okolo 500 km za hodinu pomoci v tom má princip magnetické levitace Tento vlak se nazývá Maglev v současnosti jde o nejperspektivnější ale zároveň nejnákladnější způsoby vysokorychlostní pozemní dopravy náklady na Japonský jen Maglev překonali hranici 100 miliard dolarů při testování ale Maglev Dosáhl neuvěřitelné rychlosti 581 km v hodině na velkou premiéru super rychlého maglevu se Japonsko chystá v roce 2020 a to u příležitosti olympijských her nový plachtak má symbolizovat stejnou revoluci jako při Olympijských hrách 1964 1 shinkansen

Popis podcastu

Historické momenty, objevy, katastrofy. Ozvěny minulosti připomínají každý den jedno slavné výročí.