Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody #16 Petr Jirásek: Ve Volvo Trucks věří v elektrickou nákladní budoucnost

#16 Petr Jirásek: Ve Volvo Trucks věří v elektrickou nákladní budoucnost

Obrázek epizody #16 Petr Jirásek: Ve Volvo Trucks věří v elektrickou nákladní budoucnost

Poslechněte si podcast

15. 11. 2023

33 min

V dalším díle podcastu Než to dobiješ! jsme měli tu čest povídat si s Petrem Jiráskem z Volvo Trucks nejen o budoucnosti elektrických tahačů a náklaďáků. Historie elektrické dopravy u Volva Trucks sahá až do roku 2019, kdy začala sériová výroba elektrických nákladních vozidel s dojezdem až 150 km. Od té doby došlo k zásadnímu pokroku, a dnes vyjíždějí z výrobních závodů vozidla s trojnásobným dojezdem.

Jedním z hlavních témat našeho rozhovoru byl přechod od dieselových tahačů k elektrickým. Zajímavý fakt je, že až čtvrtina nákladní dopravy denně ujede méně než 300 km, což je výzvou, kterou mohou elektrické tahače snadno překonat. Tyto krátké trasy lze zvládnout na jedno dobití, a díky plánování tras tak, aby dobíjení probíhalo během nakládky a vykládky, řidiči ušetří starosti ohledně odboček na dobití.

Nebudeme se však zabývat jen technickými aspekty. Provozovatelé dopravy a řidiči zjišťují, že elektrické tahače mají mnoho výhod, včetně nižší únavy řidičů, bezpečnějšího provozu a ochrany životního prostředí. Jejich provoz neprodukuje lokální emise CO2, a emisní povolenky se stávají stále důležitějšími. Další výhodou pro zájemce o elektrické kamiony v České republice je to, že jsou zatím osvobozeny od mýtného.

Spotřeba elektrických tahačů se pohybuje od 120 kWh/100 km až po 250 kWh/100 km. Zajímavé je, že v extrémních provozech se elektrické tahače ukazují výhodnější než dieselové varianty. Klíčovými faktory ovlivňujícími spotřebu jsou rychlost a chování řidiče. Elektrické tahače jsou vybaveny efektivní řídicí jednotkou, která reaguje na extrémní situace.

Závěrem rozhovoru jsme se podívali na budoucnost elektrické nákladní dopravy, kde Petr Jirásek naznačil, že elektrické tahače budou ideální pro krátké trasy, zatímco tahače na vodík se více hodí pro delší trasy a těžší náklady. A co se týče dobíjecí infrastruktury, Volvo Trucks staví vlastní sít a zaznamenává stále rostoucí zájem o elektrické tahače v Česku.

Celý rozhovor si poslechněte v podcastu Než to dobiješ!, kde se dozvíte zajímavý pohled na budoucnost elektrických tahačů a náklaďáků.

Popis podcastu

Jste ostříleným elektromobilistou nebo vás elektromobilita prostě fascinuje tak jako nás? Než to dobiješ! je podcast, který se nebojí mluvit o elektromobilitě aneb první čistě elektrický podcast. V jednotlivých dílech se věnujeme elektromobilitě od A do Z a pozornost upoutá zcela jistě i zaryté příznivce fosilní dopravy. Ponořte se do světa elektromobility s námi, přejeme příjemný poslech!