Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Děti v první třídě by se měly především naučit dobře mluvit, myslí si zpěvačka a pedagožka Eva Kleinová

Myšlení první ligy

Rádio Zet

Společnost

,

Osobní rozvoj

Děti v první třídě by se měly především naučit dobře mluvit, myslí si zpěvačka a pedagožka Eva Kleinová

Obrázek epizody Děti v první třídě by se měly především naučit dobře mluvit, myslí si zpěvačka a pedagožka Eva Kleinová

Poslechněte si podcast

27. 1. 2023

18 min

O epizodě podcastu

„Spousty let pracuji s dětmi. Odemykám jejich potenciál v hudbě. Děti rychle rozkvetou, když začneme společně zpívat, u zpěvu se hýbáme, rozdýcháme se a když se přestaneme snažit nedělat chyby,” říká host pořadu Myšlení první ligy na Rádiu ZET, zpěvačka a pedagožka Eva Kleinová. Pracuje zejména se školáky od první třídy. Děti na začátku školní docházky by se podle ní měly především naučit dobře mluvit a pracovat s hlasem. „Když nemáme uvolněné dýchací cesty a nejsme uvolnění tělesně, nemůžeme začít dobře mluvit. Strašně moc se zvedá procento dětí s vadou řeči v první třídě,” poukazuje Kleinová. V boji proti tomu může podle ní pomoci právě hudba a především zpěv.

„Myslím, že stejně tak, jako je pro prvňáčky a druháčky důležité naučit se číst, psát a počítat, je důležité naučit se pracovat s hlasem a vůbec ho ovládnout. K tomu neuvěřitelně pomáhá hudba a rozvoj zpěvu. Nejde jen o zpívání, ale o uchopení hlasového projevu celkově. Tohle je přesně cesta, jak dětem odblokovat záklopky, které způsobují ráčkování, drmolení a to, že nejsou schopny čistě vyslovit slovo,” myslí si Eva Kleinová.

Podle ní je zároveň důležité, aby si děti do zhruba deseti let věku osahaly všechno, na co mají chuť. „Nejdůležitější v mé práci s dětmi je odbourat jejich stres, naučit je, aby mi totálně důvěřovaly a že cokoliv se ve třídě stane, je jen mezi námi a je to součástí naší práce. Aby věděly, že všechno, co udělají, je správně. Tam neexistuje chyba. Dítě si musí v činnostech najít zálibu a zažít při nich legraci,” je přesvědčená pedagožka. Poukazuje na to, že děti nejsou zvyklé dělat multitasking. „Nejdříve se musíme naučit pochodovat do rytmu, odříkat text písně, teprve pak se učíme text zazpívat, a ještě navíc tomu předchází to, že dítě musíme naučit, jak s tím hlasem pracovat,” popisuje styl své práce s dětmi. „Když se k tomu ještě přidá radost z činnosti a to, že je dítě ve společném tvoření, najednou mozek nejede jen jednou kolejnicí, ale tvoří se v něm křižovatky. Celý se rozzáří a dítě všestranně rozkvete,” uzavírá zpěvačka a pedagožka.

Poslechněte si celý pořad Jana Mühlfeita Myšlení první ligy: