Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Učitelův průvodce právní džunglí v době AI | S4:E20

KYBcast – podcast NPI ČR

NPI

Vzdělání

,

Osobní rozvoj

,

Technika

Učitelův průvodce právní džunglí v době AI | S4:E20

Obrázek epizody Učitelův průvodce právní džunglí v době AI | S4:E20

KYBcast – podcast NPI ČR

Poslechněte si podcast

Dnes

35 min

Jaké právní nástrahy číhají na učitele i žáky při práci s filmy, hudbou nebo nástroji umělé inteligence? S Martinem Kalibou projdeme nejčastější otázky z terénu a nabídneme konkrétní rady pro učitele, které jim pomohou se neztratit v džungli paragrafů a licenčních podmínek aplikací. Dozvíte se, jak legálně používat filmy ve výuce, proč i video ze školního výletu může porušit autorská práva, jak je to se školní licencí Canvy a co dělat, když chcete sdílet nebo prodávat výukové materiály vytvořené s pomocí AI. Věnovat se budeme i věkovým hranicím pro registraci do AI nástrojů a sociálních sítí a právnímu statusu žákovských prací.

Všechny naše podcasty najdete také na YouTube: Podcasty NPI ČR .

---

Co probereme:

  • Autorská práva ve škole – Co si musí učitel pohlídat, když chce ve třídě pustit film nebo hudbu.
  • Video ze školního výletu – Jaká hudba v něm smí zaznít a co hrozí při porušení licencí.
  • Vygenerovaná hudba a AI obsah – Komu patří a jaké jsou právní limity jejich využití.
  • Komerční využití výukových materiálů – Proč nestačí mít dobrý nápad a školní licenci.
  • Školní vs. osobní účty – Jaký je rozdíl při používání AI nástrojů s osobními a školními účty.
  • Věková hranice 13 vs. 15 let – Mýtus a realita v českém právním prostředí.
  • Rodičovský dohled – Co může nabídnout rodičovský účet a proč bez důvěry nefunguje.
  • Žákovská díla a autorská práva – Kdy učitel potřebuje souhlas dítěte a kdy už může dílo využít sám.
  • Legrace nebo přečin? – Právní důsledky úprav cizích fotografií v AI, včetně deepfake obsahu.
  • Citace umělé inteligence – Jak správně citovat chat GPT nebo AI generovaný text podle ČSN ISO 690.
  • Odpovědnost za obsah vygenerovaný AI – Co říkají licenční podmínky a proč je číst.
  • Nejlepší rozcestníky a metodiky – Kde najít ověřené návody k právu a AI ve školním prostředí.

Zdroje k autorskému právu v AI:

Věkové limity a mýtus 13 let:

  • Klíčovým dokumentem je v tomto případě GDPR. Jádrem evropské úpravy je článek 8 GDPR . Ten stanovuje, že pokud je zpracování osobních údajů založeno na souhlasu v souvislosti s nabídkou služeb informační společnosti přímo dítěti, je takové zpracování zákonné, je-li dítě ve věku nejméně 16 let. Toto je výchozí pravidlo platné v celé Evropské unii. Nařízení však zároveň dává členským státům možnost tuto hranici snížit, avšak ne níže než na 13 let. Česká republika si stanovila vlastní věkovou hranici 15 let. Klíčovým ustanovením je § 7 zákona č. 110/2019 Sb. , o zpracování osobních údajů, který říká: „Dítě nabývá způsobilosti k udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů v souvislosti s nabídkou služeb informační společnosti přímo jemu dovršením patnáctého roku věku.“
  • Hranice 15 let nebyla stanovena náhodně. Odráží snahu českého zákonodárce sladit „digitální dospělost“ s dalšími významnými právními milníky v životě dospívajícího, jako je například nabytí částečné svéprávnosti a trestní odpovědnosti. Nejde tedy o svévolné číslo, ale o promyšlenou volbu reflektující český právní a společenský kontext, což dokládá i dřívější diskuse o této hranici.
  • Věkové limity a právní aspekty populárních aplikací umělé inteligence od AI dětem: https://aidetem.cz/portfolio/pravo-legislativa-umele-inteligence/

Odkazy, o kterých mluvíme

Jeden svět na školách: https://www.jsns.cz

Jak citovat umělou inteligenci dle ČSN ISO 690: https://www.citace.com/blog/AI-nove

Metodika citování AI knihovny TU Liberec: https://oldknihovna.tul.cz/novinky/290/detail/

Doporučení ÚČJ MUNI k citacím ChatGPT: https://cestina.phil.muni.cz/aktualne/aktuality/jak-citovat-chatgpt

NPI – nejčastější dotazy o generativní umělé inteligenci: https://digitalizace.rvp.cz/napric-predmety/ai/faq-umela-inteligence

---

Hudbu vytvořila speciálně pro KYBcast Mgr. Barbora Jeřábková.

Popis podcastu

Provokativní, edukativní a zábavný průvodce kyberprostorem! Podcast  zaměřený na kyberbezpečnost, rizika a nástrahy kyberprostoru. Pomáhá v překotných změnách lidem z praxe, učitelům, žákům a rodičům. Tvoří Václav Maněna a jeho hosté pod záštitou NÚKIB. KYBcast vzniká v rámci Národního plánu obnovy, financování Evropskou unií – Next Generation EU