Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody DigCompEdu: recept na digitální kompetence učitelů | S4:E21

KYBcast – podcast NPI ČR

NPI

Vzdělání

,

Osobní rozvoj

,

Technika

DigCompEdu: recept na digitální kompetence učitelů | S4:E21

Obrázek epizody DigCompEdu: recept na digitální kompetence učitelů | S4:E21

KYBcast – podcast NPI ČR

Poslechněte si podcast

Dnes

26 min

Digitální kompetence učitelů je téma, které působí někdy trochu komplikovaně a nudně. Naštěstí existuje „kuchařka“, která pomáhá učitelům zorientovat se v tomhle tématu a hlavně ho přenést do každodenní praxe. Jednoduše, prakticky a s nadhledem. Jak na to? O tom si Václav Maněna povídá s Michalem Černým, vysokoškolským pedagogem a spoluautorem kuchařky DigCompEdu. Michal Černý vysvětluje, jak kuchařka funguje, co v ní najdeme, a jak konkrétně pomáhá učitelům ve všech stupních vzdělávání. Dozvíte se, jak přistupovat k digitálním kompetencím bez předsudků i proč umět klikat v Canvě ještě neznamená být digitálně kompetentní. Kuchařka je tu jako inspirace. Ať už jste učitel, ICT koordinátor nebo někdo, kdo chce zkrátka vzdělávat ostatní, tohle „vaření“ vás bude bavit.

Všechny naše podcasty najdete také na YouTube: Podcasty NPI ČR .

---

Co probereme:

  • Co jsou digitální kompetence – Proč nejde jen o ovládání nástrojů, ale hlavně o schopnost řešit situace ve výuce.
  • Pro koho je kuchařka určena – Rámec je univerzální, použije ho učitel na prvním stupni i vysokoškolský pedagog.
  • Obecné vs. učitelské kompetence – Rozdíl mezi základní digitální gramotností a tím, co potřebuje umět učitel.
  • Proč „kuchařka“ – Metafora inspirace a variabilních cest místo rigidních návodů.
  • Kdo stojí za tvorbou – Autorský tým Michal Černý a Daniela Ryšavá propojuje teorii s praxí. Postupy ověřili a připomínkovali učitelé z praxe.
  • Jak kuchařku používat – Šest oblastí, jednotná struktura, prostor pro reflexi i konkrétní scénáře.
  • Práce s AI – Jak do vzdělávání zapojit umělou inteligenci a nebát se neznámého.
  • Workshopy a spolupráce – Kuchařka podporuje kolegiální učení a sdílení zkušeností.
  • Aktualizace obsahu – Proč se vyplatí vařit i z receptů, které mohou časem zastarat.
  • Role ICT koordinátorů – Jak metodika pomáhá jim i vedení škol cíleně rozvíjet učitelský sbor.
  • Nástroje pro sebehodnocení – Jak rámec propojit s nástroji jako Učitel 21.
  • Empatie a podpora – Jak přistupovat k učitelům, kteří s technologiemi teprve začínají.


Odkazy, o kterých mluvíme

DigCompEdu NPI: https://digcompedu.npi.cz

DigCompEdu: Digitální kompetence učitelů od teorie k praxi: https://www.npi.cz/images/publikace/DigCompEdu.pdf

Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů: https://digitalizace.rvp.cz/files/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu.pdf
Doplněk k DigCompEdu: https://aipioneers.org/supplement-to-the-digcompedu-framework
Učitel 21: https://ucitel21.rvp.cz

---

Hudbu vytvořila speciálně pro KYBcast Mgr. Barbora Jeřábková.

Popis podcastu

Provokativní, edukativní a zábavný průvodce kyberprostorem! Podcast  zaměřený na kyberbezpečnost, rizika a nástrahy kyberprostoru. Pomáhá v překotných změnách lidem z praxe, učitelům, žákům a rodičům. Tvoří Václav Maněna a jeho hosté pod záštitou NÚKIB. KYBcast vzniká v rámci Národního plánu obnovy, financování Evropskou unií – Next Generation EU