
Automobilky v Evropě uvadají. Čína jede. A Green Deal za to nemůže.

Klub rváčů
Poslechněte si podcast
Dnes
9 min
Evropský autoprůmysl ztrácí dech. Zatímco čínské značky vyvážejí elektromobily do celého světa, evropské továrny jedou sotva na polovinu kapacity. „Vytížení závodů v Evropě je v průměru jen 55 procent. Aby byla výroba zisková, potřebuje alespoň 70 až 80,“ zazní v úvodu nové Devítiminutovce Klubu rváčů.V epizodě rozebíráme téma, že chřadnutí evropského autoprůmyslu není výsledkem Green Dealu ani diktátu Bruselu, ale že evropské automobilky prostě zaspaly. „Čína i Tesla stavěly své modely na zelené louce. My jsme jen vzali spalovací motor, vyndali ho a dali tam elektriku,“ dodává Radek. „A to je zásadní problém – nemáme produkt, máme přestavbu.“Čínské firmy mezitím vybudovaly stovky gigatováren na baterie, zvládly masovou výrobu, vyvinuli software a dominují trhu. Jejich podíl na prodeji elektromobilů přesahuje 60 %, zatímco Evropa se drží na čtvrtině. V podcastu jsem řekl, že nejde o Green Deal. „Je to trh, kdo evropské automobilky oslabuje. A ten trh dnes patří Číně.“ Jak se dostat z krize? Učit se – a rychle. „Evropské automobilky musí začít zakládat společné podniky s Číňany, přiznat si, že zaspaly, a normálně se od nich učit. Cly je nedoženeme. Když si postavíme politiku na zaostávání, totálně zaostaneme.“📲 Síť Xhttps://x.com/ondkouthttps://x.com/tomasek2006👀 Instagramhttps://www.instagram.com/podcastklubrvacu/