Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody IV. 34 Démon Šambara tvoří démony Bhímu, Bhášu a Drdhu, kteří jsou obdařeni Sebepoznáním.

JÓGA VÁSIŠTHA - Kniha IV - O existenci

Válmíki

Náboženství / spiritualita

IV. 34 Démon Šambara tvoří démony Bhímu, Bhášu a Drdhu, kteří jsou obdařeni Sebepoznáním.

Obrázek epizody IV. 34 Démon Šambara tvoří démony Bhímu, Bhášu a Drdhu, kteří jsou obdařeni Sebepoznáním.

JÓGA VÁSIŠTHA - Kniha IV - O existenci

Poslechněte si podcast

Dnes

4 min

VASIŠTHA pokračoval: Ó Rámo, démon Šambara pochopil, že jeho démoni Dama, Vjála a Kata zakusili falešný pocit jáství, a proto před ním utekli a upadli do neštěstí. Rozhodl se, že stvoří jiné démony, ale tentokrát je obdaří Sebepoznáním, aby nepadli do léčky mylného pocitu ega.

Šambara tedy pomocí svých magických schopností stvořil tři další démony, jimiž byli Bhíma, Bháša a Drdha. Ti byli vševědoucí, bez hříchů, obdařeni nezaujatostí a poznáním Já. Vesmír měl pro ně stejnou cenu jako stéblo trávy.

Začali bojovat s armádou bohů a ani po určité době se v nich nedokázal uchytit pocit ega. Pokaždé když se u nich tento pocit objevil, přemohli ho pomocí dotazování se a zkoumání „kdo jsem já“. Neměli strach ze smrti a byli zcela oddáni činnosti v přítomném okamžiku. Osvobozeni od lpění i od pocitu „to jsem udělal“ se soustředili na úkol, který jim dal jejich pán Šambara. Zůstávali oproštěni od chtění i odmítání a na vše pohlíželi stejně. Armádu bohů tak brzy porazili. Bohové vyhledali útočiště u boha Višnu a pak se dle jeho příkazu usadili v jiné oblasti.

Višnu se musel do boje se Šambarou vydat sám. Démona zabil a v tom okamžiku Šambara dosáhl příbytku boha Višnu a byl osvobozen. Poté Višnu osvobodil i tři démony, Bhímu, Bhášu a Drdhu, kteří neměli pocit ega, a proto byli po odchodu z těla ihned osvíceni.

Ó Rámo, mysl podmíněná touhami znamená omezení. Je-li mysl bez tendencí a tužeb, je tu osvobození. Podmíněnost mysli odpadne, je-li jasně nahlédnuta a pochopena Skutečnost. Jakmile touhy a sklony odejdou, vědomí člověka spočine v nejvyšším klidu, podobně jako když zhasne plamen svíce. Pochop, že ať pomyslíš kdekoli na cokoli, není to nic jiného než Já. A takové je jasné vnímání. „Podmíněnost“ či „mysl“ jsou jen slova, za nimiž není skutečnost. Jakmile je Pravda nalezena, jsou slova bezcenná. Takové je jasné vnímání. A je-li tu jasné vnímání, je tu osvobození.

Dama, Vjála a Kata představují mysl ovlivněnou pocitem ega. Bhíma, Bháša a Drdha představují mysl, jež je od tužeb a pocitu ega osvobozena. Ó Rámo, nebuď jako Dama, Vjala a Kata, ale vezmi si příklad z těch druhých. To je důvod, proč jsem tobě, svému milému a bystrému žáku, tento příběh vyprávěl.

TEXT ve formátu PDF zde.

Popis podcastu

"Podobně jako vyroste ze semínka strom, zrodí a rozvětví se projevený svět podle představ a přání džívy." (IV.17)

Z anglické verze Svámí Vénkatéšánandy přeložila do češtiny Lenka Vinklerová www.samhita.cz

Předcházející: Kniha III. Následující: Kniha V.