00:00
Představení tématu, hosta a studie IDEA
01:05
Impuls ke studii a motivace (návrh cenového pásma, dezinformace)
01:34
EU non-paper: požadavek na posílení stabilizačních mechanismů
02:06
ETS2: co pokrývá, kdo platí a průměrný dopad ~5 000 Kč/rok
02:46
Metodika výpočtu: data ČSÚ, emisní faktory, referenční cena
03:40
Rozptyl dopadů mezi domácnostmi a nejistota budoucí ceny
04:24
Cena jako klíč: měkký strop 45 € (2020) ≈ 55 € a jeho limity
05:22
Srovnání s ETS1 (~70–77,5 €/t) a dopad ~6 000 Kč (~1 % rozpočtu)
05:57
Iniciativa států EU k zastropování; riziko překročení bez posílení; front‑loading 30 %
07:17
Návrh IDEA: cenové pásmo s minimem a maximem; role EK
08:01
Nastavení stropu: princip „znečišťovatel platí“, SCC 150–350 USD/t; návrh 45–60 € (2020) s indexací
11:17
Mýtus o ceně 1,80 €/t: testovací futures 2027, žádné reálné obchody, cena kopíruje ETS1
13:05
Modely (např. Kolín n. Rýnem 250 €/t): nejistoty a smysl tvrdého stropu; přiblížení k uhlíkové dani
15:04
Uhlíková daň vs. ETS: efektivita, 28 nobelistů pro daň; proč EU zvolila ETS
16:45
Jistota množství (ETS) vs. jistota ceny (daň)
17:13
Revidovat cíle? Zachovat neutralitu 2050; debata o 2040; dosažitelnost s podporou
18:18
Další (neklimatické) bariéry konkurenceschopnosti
18:33
Zrušení/odklad ETS2? Nevyčísleno; odklad znamená vyšší budoucí škody a adaptační náklady
20:04
Proč nestačí cíle: regulace vs. tržní nástroje; nákladová efektivita
22:06
Zahraniční praxe: švédská uhlíková daň, emise na hlavu; postavení ČR; kompatibilita s ETS2
23:19
Inspirace: rakouská redistribuce výnosů a švédská komunikace trajektorie
24:31
Sociální klimatický fond: modelování státu, chybějící veřejné výstupy a konkrétní opatření
25:24
Závěr: méně strašení, reálný dopad ≈ „půl roku zpět“; soustředit se na účel a pomoc domácnostem