Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Najděte si:

Interview Martina Kováře

Rádio Z

Zpravodajství

,

Společnost

Prezident Asociace ředitelů základních škol Michal Černý: Většina škol návrat dětí na první stupeň zvládne. Problémy budou mít malé školy jen s prvním stupněm, kde mají hodně učitelů v rizikových skupinách.

Play

Poslechněte si podcast

5. 5. 2020

21:49

Rozhovor na aktuální téma. Na rádiu Z.

Automatický přepis podcastu

Interview Martina Kováře na rádiu Jsem zkušený Kantor ředitel Masarykovy školy v Klánovicích a prezident asociace ředitelů základních škol Muž který má co říct v plánu Ministerstvo školství na rozvolňování opatření vlády v souvislosti s kamerou epidemii a plánovaným návratem žáků do škol dnešním hostem Interview Martina Kováře na rádio zet je Michal Černý Dobrý den Pa doktorem a vítám vás o studiu a jsem rád že jste si našel čas na poslech rádia z Dobrý den od místa školství jste dostali několik metodických pokynů a jak byste měli v hasicím období postupovat se vám žáci vracejí do školy zvládnete to Chystáte se na to s dostatečným předstihem máte prostě na to čas No to je několik otázek najednou určitě je spousta učitelů kteří se na své žáky těší a opravdu se už nemohli dočkat je spousta učitelů kteří by nechali školní rok doběhnout distančně takžejak je teď v tom režimu jak je teď určitě si myslím Odhaduji že to je tak půl na půl opravdu i mezi učiteli i mezi rodiči jsou ty názor je úplně různé takže jestli se těším a to je hrozné a jestli to zvládneme Já to spíš vidím takže to prostě budeme muset zvládnout a nebude to jednoduché už za týden je tam z toho května přijdou do školy deváťáci by to mělo jít spíš o konzultace jak třeba u vás na škole zajistit jejich výuku před přijímačkami na střední škole jak na to půjdete No tak my se chystáme tu výuku deváťáků provádět dva dny v týdnu 2 dny v týdnu češtinu matiku prostě příprava na přijímačky děti mají být ve skupinách maximálně 15 mají máte monitoru je to si jestli na to mají školy personální je snad to mají prostory máte prostě situaci na český základka No máme do nějaké míry Ano a většina škol tu situaci po téhle stránce nějakým způsobem zvládne ne všude ideálněje poměrně malá skupina škol Ale existují který které mají ty problémy velké A kde v téhle chvíli pořád ještě možná nevědí jak to zvládnu jaký typ škol to je teď jsi mě těžko jsme většinou jsou to malé školy třeba jenom s prvním stupněm kde mají hodně třeba starších učitelů nebo učitelů těch rizikových skupinách Tohle je typická 4K škola kde ten problém prostě velký trošku asi byl naopak tady taky Tady s námi byl ve studiu naopak A v tomhle tom hovoru optimistický Už víte kdy budou přijímačky na střední školy K jakému termínu byste měly směřovat přípravu ne ale takhle myslím si že tenhle týden už by to mělo být venku jestli teda něco takového jsem zaslechljakoby Ale myslím si to 25. května by měli nastoupit do školy žáci prvního stupně a zase dáte to 15 dětí No tak s tím jsme počítali víc než s těmi deváťáky 1900 opravdu Překvapil i co se týče těch žáků prvního stupně Na to se připravujeme už poměrně dlouho takže budeme se snažit No to ne protože budou muset dodržovat nějaké pitný režim máte tohle chystáte toho se svými učiteli No já musím říct že tady ten metodický pokyn docela školy chrání v jakém smyslu No právě třeba v tom smyslu že dává škola právo pokud dítě nebude vybaveno nebo nebudeš dodržovat hygienické předpisy takdáváš kolem právo to dítě stále prezenční miuky vyloučit protože distanční výuka je taky výuka to znamená opravdu Pokud dítě nepřinese si roušku nebo v bude odmítat nosit poprvé zavoláme mamince řekne maminko prostě dítě nemusí roušku nebo Okamžitě mi přinést a pokud se to stane po druhém můžeme to dítě vyloučit a já myslím že některé školy to určitě udělají Tesco než Mikolášek 15 vyloučili Kryšpína n úplně to teď možná na českých školách mi začít fungovat Nebojte se případných soudních sporu nebo tahanice s rodiči někdy tam si budu úplně jednoduché tak jako třeba v tomhle případě vlastně to není vyloučení z výuky že jo To dítě budeme nadále prostě výuku absolvovat ale Zkrátka a dobře nebude v té škole a Já to neřeším prostě je to tam napsané já věřím že to ministerstvo nějakým způsobem asi Snad ví co dělá když to píše prostě potkat proto jak postupovat když to bude abych kol bracha na víkend to že byli chráněníškoly není povinný víte třeba u vás na škole to jak je velký počet žáků se bude hlásit přímo do školy jak to vyjde s předstihem zatím samozřejmě to ukáže až až to přijde ale ano prosím vás dneska rozesílám rodičům dotazníky a dokonce tohle týden bychom to měli vědět jak zlém tomu že ten pokyn prostě přišel o víkendu tak některé školy to možná stihli poslat už ráno nebo možná si to dokonce ze všeho nejdřív já jsem čekal na ten pokyn D pořád je čas na tom prvním stupni do toho 25 Podle mě to nemělo ani smysl moc zjišťovat dřív protože nás v těch rodičů se vyvíjí v čase že jo takže myslím si že je 14 dny určitě ten počet rodičů byl jiný než je třeba dneska a jiný bude zase za týden ještě jako myslíte ministrů rodičům já to já teprvedneska posílat děti které rodiče do školy nepošlou poběží v tom režimu jako teď Ano v podstatě ano ale myslím si že to bude trošku omezené protože protože tím že budeme učit i prezenčně ve škole tak pravděpodobně s tím že ten co jsou doma nebude moci věnovat až tak velice jako s věnem teď takže třeba dopolední ležím bude pro školy pro děti ve škole odpoledne pro ty děti co jsou doma určitě i takhle to v některých škola bude fungovat tam kde třeba učitelé budou jakoby Třeba ti stejní učitelé pokud budou ochotně a budou chtít učit dopoledne a ještě třeba odpoledne se věnovat těm dětem doma Tak přesně takhle by to mohlo být Posloucháte Interview Martina Kováře dnešním hostem Interview Martina Kováře na rádiu prezident asociace ředitelů základních škol Michal Černý pane doktore už jsme se toho trochu nateklý roušky pitíBude to náročné dodržet udržet i prcky celý den i když roušku přinesou to co o čem jsme se bavili udržet i prcky nebo puberťáky starší udržet a celý den nebo Potřebuji domů kdy bude běžet výuka tak aby dodržovali podmínky hygieny hygieniků takhle tak samozřejmě já jsem to vaši Kantoři tak se ptám No taky si myslím že určitě a představa že ty děti o přestávce se jako k sobě nemyslím že by to samozřejmě se stane jo ale já Mě se dneska už někdo ptal jestli to má význam ta pravidla když vlastně tušíme že se úplně stoprocentně předešel S otázkou kterou jsem měl jako že si že stoprocentně úplně nedodrží jo ale já já já jsem právě říkal Prosím vás To je stejné jako s padesátkou v obci jo Prostě všichni víme jestli má jezdit padesátku hodně řidičů prostě včetně měnejezdi 50 km a pardon ale ale přesto si myslím že to 52 Maximálně to je takhle jsem to myslel No ale význam ale význam to má Samozřejmě že jo Protože kdybys kdyby to nebylo tak by to bylo daleko horší Však všichni očí a bude z toho veliká A já si myslím že to je podobné že prostě tam pravidla nějaká jsou a my se budeme snažit do nějaké míry dodržet a všichni víme že stoprocentně se to proste nepovede IČO deváťáci čeština matika příprava na přijímačky Jednoznačně na prvním stupni jak to bude pojedete v plném a že mu to je vyuky nebo taky budete vybírat předměty které jsou podle vás podstatné No to budete tu Pardon a bude to rozhodci jako šéf nebo to necháte říkám to nech tak takhle Já budu mít budeš mluvit o své škole nebo obecně si myslím že můžou být ředitele kteří to nechají trošku víc na Kantorek někteří to budu chtít rozhodnout sami a tohleto není jako teď mě dáno že by to muselo být tak nebo tak a ale určitě se budeme snažit především nějakým způsobem dodržet Školní vzdělávací program to znamená pravděpodobně se soustředíme na předměty spíš toho nového charakteru Zase aby se ti nezbláznili tak samozřejmě tam budou nějaké nějaké i oddychové chvilky ale budeme se snažit prostě nějakým způsobem zvládnout relativně slušné množství učiva abychom příští rok to ho nemuseli tolik dohánět takže předpokládám že takové ty výchovy příliš se dělat nebudou on prostě za našich času kdykoli byla nějaká kritická situace výchovy to vždycky prostě tak říkají to dnes v aspoň trochu je to logické je to tak a bohužel to tak bude ale kromě toho teda tělocvik ten máme přímo zakázaný tělocvikářiNapadla mě citát z jednoho českého filmu můžete použít protože ten Garden tak Bavili jsme se o přestávkách a tak dál budete třeba nějak zajišťovat Tak jestli to asi před školou než bude končit v škole nebo před tím než otevřete ráno budou aby se tam ti prckova dnes tancovali a tak dál tak ráno to dokonce zase musím a podle toho pokynu tam to je napsáno že ráno to škola jako organizuje takže tam Předpokládáme že tu spartakiádu ranní tam nějakým způsobem prostě asi pán říkal že ti bude řídit a moje představa je taková že jsi ty jednotlivé učitelé kteří budou učit vlastně ty skupiny dětí tak si pro ně budou chodit děti by se měly před tou školou stavět do těch skupin už rovnou kterých budou v té škole a Neměly by se vlastně míchat mezi sebou Taková je aspoň představách zase jak jsem řekl budeme se snažit aby se to nějaké míry drželo a pak si je učitel a odvedou do tříd tak aby se zase moc ty děti nechali to už si umím představit že já si asi by měa postupně začne výuka Kolik mají děti šanci se to podle vás naučit Musíme vzít taky v potaz to že teď prostě i když běžela distanční výuka tak prostě byli doma domácí prostředí domácí prostředí a ta pauza byla poměrně dlouhá Bude asi potřeba počítat také s tím že si budu muset znova navyknout na ten už aspoň zčásti pravidelné školení ležím dokonce do konce školního roku bude chybět něco přes měsíc v kolik se toho dá reálně zvládnout Ptám se neptám se Akademika Ptám se ředitele který přesně je takhle věcech ale víte co Já vám já vám na to odpovím trošku ještě oklikou jo Mně se strašně líbí citát Karla Čapka který kdysi řekl že vzdělání je všechno co člověku zůstane Když zapomeneme to co se naučil ve škole a já proto říkám že vlastně to učivo a to množství to je těch vědomostí které do těch děti jak se říká natlačíme vlastně není to nejdůležitější a ve skutečnosti opravdu to kolik se tohokolik se naučí těch jednotlivých brouku poznávat a já nevím co všechno to vlastně není to nejpodstatnější sociální zkušenost a teď je specifická Ano chilli a já chci právě říct že tady samozřejmě nějaká mezera v tom vzdělávání vznikne ale jenom s tou vědomosti ale já bych to v žádném případě nepřeceňoval jo já prostě ty situace jsou různé jsou země kde prostě 130 dětí ve třídě a se dělí na hliněné podlaze a tak dále tak prostě mě myslím na tom pořád dobře jo poslouchá The Interview Martina Kováře vysvědčení No ano mi je budeme hodnotit v podstatě tak jako to vysvědčení bude vypadat v podstatě stejně jako každý jiný rokv některých ročnících slovně už dvacet let takže tam kde hodnotím i slovně budeme hodnotit slovně a tam jde hodnotím známkou budeme o domky znám Ty teď se musím zeptat kde hodnotíte slovně a kde hodnotíte známka v prvním a druhém ročníku hodnotíme slovně a o třetí třídy známkuje pověděl Přesto se zeptám ještě jednou dnes snad úplně o Quantum těch vědomosti ale jde o postup do dalšího ročníku Dá se dostat na vůbec smysluplně dohnat ta ztráta to co se nestihne probrat nebo se k tomu budete muset vracet ještě v příštím roce za měsíc někdy i déle se vždycky opakuje učivo z předchozího ročníku a prostě děti to přes prázdniny od ní zapomenout Takže ono to opakování dost často připomínám prostě probírání nové látky a teď to prostě nebudeprobírání nové látky připomínat A občas to probírání nové látky ale já zase Opravdu si nemyslím prostě já neříkám že to nebude trošku problém že tam nebudou nějaké mezírky hrajte Ne myslím si že to bude tak dramatické jak to jako je někdo někdo se snaží tohle zrovna malovat Jo kromě toho Vemte si že dneska mají školy poměrně velkou volnost ve svých sdělovacích programech Dneska jsou Dány standardně jenom výstupy po pátém ročníku po devátém ročníku ještě tak trochu po 7:00 a vlastně a trochu po třetím Pardon po sedmém ani ne a vlastně tím pádemse stane že dítě se vám přestěhuje třeba z města do města a zjistí že v Nova probírá to co už probrala nikdy neprobere to co ne probrat a to dítě taky vyroste něco vystuduje pak někde pracuje a žije jo takže a takový lidi co vy přestěhuji samozřejmě nevím ročně stovky Tisíce a taky že jo No tak teď jsem něco podobného stane v menší míře prostě skoro všem a já to nevidím Prostě já to nevidím jako tragédii Takže nějak zásadně do učebních plánů psát prostě nehodlám No já si myslím že tahle ta zkušenost nás ukázala že v těch učebních plánech je spousta balastu který je tam zbytečný a to je to právě se přesně ukázalo mi úplně Ani nám to někdo musel říkat nebo Ani jsme kvůli tomu museli číst nějaké prostě příručky tak Zkrátka a dobře intuitivně jsme přišli na to že nestihneme probrat všechno to učivo které jsme potvrdili A zase intuitjsme si prostě z toho tak nějak vytřídili to co je opravdu důležité a najednou se ukázalo že spousta těch věcí vlastně tak strašně důležitých nebylo je tohle Pardon jenom do toho vstupu tohle mám vlastně říkali taky manažeři firem co nám říkají doktoři tohle já si obec že tam ten banán prostor pro to zbavit se těch věcí které jsou důležité že to tam je tohle je možná dokonce nějaký úplně nejobecnější poučení z text krize kterou jsme si udělali určitě i když to není úplná novinka protože tohle to věděl už Jára Cimrman který udělil učivo na takzvanou zadku a nezabudky a dělat si ty zadku mohli klidně zapomenout a zkoušel jen ty mě za fotku Tak je vidět že to připomnělo mého kamaráda Petra nárožného který říká a oni nás na té technice to Poslouchej tolik aby tam tam zůstalo těch Já nevím kolik 15 procent toho co nesmíme nikdy zapomenout A když dneska určitě v 15% tak je to ta katastrofa Proč je nebudou umět Ani náznak toho co jsme tu měli my jo A tohle je ale taky docela vlastně správný správný přístupteď asi malinko odbočím ale právě spousta lidí spousta lidí právě tvrdí že je učivo vlastně není důležité jo Já to tady vlastně s těmi tvými slovy nějak tak jakoby říkal vlastně taky ale ono to je jenom Ono to je jenom odsaď pocaď jakoby že ty vědomosti ty konkrétní vědomosti nejsou tak důležité protože je důležité hlavně umět si je dát do souvislosti je u mě s nimi pracovat u mě co je vyhledat To je všechno pravda ale nějaký to základní penzum vědomostí a ten základní přehled by ty děti měly dostat Já vám dám takový příklad prostě a nemusím si pamatovat třeba rok kdy zemřela Marie Terezie prostě ne musím opravdu ne ale měl bych vědět v nějakých souvislostech V jaké době žil A co se v té době zhruba dělo ve světěprostě umět si ty věci dát do souvislosti chápat že se třeba Marie Terezie nemohla potkat s Johnem lennonem prostě to nemohla No s tím se nedá nic dělat jak ses krizovou situaci vyrovnat a Kantoři teď se neptám obecně Ale vy jste vy jste šéf školy tak se budu ptát přímo u vás jak se s tím vyrovnali vaši Kantoři mojí Kantoři se teda s tím vyrovnali úžasně fakt já mojí Kantoři Všechno byste to kdyby to bylo jinak No řekl bych to já jsem upřímný člověk a nebudu taky říkat že úplně všichni ale naprostá většina a musím říct že my jsme si udělali anketu o spokojenosti rodičů hned asi necelých 14 dní po tom co to celé začalo takže opravdu okolnosti rodičovské Kantoři to dával Kantoři to dávají a já musím říct že v podstatě 90 procent rodičů bylo spokojeno nebo spíše spokojen o Což se mi zdá dobréspojení na celý škole ze šesti dětmi Byly děti Máme přes 600 a rodiče odpověděli asi čtyři stovky a velmi nespokojený chybělo coral-mine spokojení byli dva rodiče ještě stolek No tak to bych jako ředitel školy byl spokojený teda pane řediteli už jsme si říkali co mám kornovi let je daleko šéfovi jako Možná jí asociace ředitelů základních škol ještě na něco jsme přitom zapomněli co jste si z toho vy osobně odnesl No já jsem si z toho dneska mediální smršť teda protože já fakt teda to jsem nezažil Dal jsem se chtěl omluvit můj osobní rekord byl 15 vystoupení za den 104 opravdu velký a docela hodně jináTo by se to se mi povedlo jednou teda No pěkné číslo máme Budeme budeme popelnice neúprosný Co byste svým kolegům kantorům rodičům a těm kteří přijdou i do vaší školy k tobě stejně zavázal No já především opravdu všem bych chtěl vzkázat a nejen v mojí škole ale i další školách hlavně slušně řečeno se z toho prostě ne podělíme Jo už jsem se už jsem se mu dala byl s kým a řekl jsem to moc hezky Ne fakt si myslím že tuhle tu situaci bychom měli opravdu řešit s nějakým nadhledem všichni určitě každý z nás udělal něco co prostě nebylo úplně dobře Určitě od Ministerstva ty věci mohly přijít líp Ale mohli přijít i hůř jednotlivě učitele určitě se toho mohli zhostit líp a někteří Ne někteří z toho zhostili takže líp to nejde ale určitě se toho mohli s hostit hůř Některé děti které výuce prostě můžou přistupovat jako pevněji než přistupují zcela nepochybně ale pojďme to jako opravdu brát s nějakým nadhledem A hlavně si říct že jsme to celkově zatím docela zvládli a doufám že jí zvládneme dál a když teď říkáte že jste to zvládli A zvládneme to přes to mi to teda ještě jedna otázka Zvládla to z vašeho pohledu šafaříkem základní školy Česká republika Česká republika No já nechci dělat tady fakt nikomu reklamu není upřímný a nebudu ale tak jako já já jsem fakt teda ty mě spokojený já si myslím že si můžeme říct že patříme tak jako k těm co to tak jako tak jako Řekl bych lehký nadprůměr tak to docela pěkný výsledek Pane doktore moc vám děkuji že jste se na nás udělala čas dneska jich nebylo 15,9 se přišel Děkuji a přeji Vám vašim žáků Mašinka Tom rodičům všechno dobré a hlavně hodně zdraví děkuji Já taky děkuji dnešním hostem Interview Martina Kováře na rádiu z byl prezident asociace ředitelů základních škol Michal Černý hezký večer Interview Martina Kováře rádius