Politolog Petr Just: Můžeme se těšit na velmi drsnou kampaň. Volby rozhodnou subjekty mezi 3 a 7 procenty
Poslechněte si podcast
31. 8. 2021
20 min
O epizodě podcastu
Novinkou, která se v posledních letech během kampaní objevila, je například intenzivní využívání sociálních sítí. Ty sice neosloví velkou skupinu voličů, ale osloví skupinu voličů, kterou jiným způsobem oslovit nelze. „Díky sociálním sítím může kandidát nebo politická strana proniknout mnohem blíž k příslušnému voliči. Ten volič nemusí s prominutím zvednout zadek a jít někam na meeting,“ říká Just. Úskalím sociálních sítí v předvolební kampani je snadnější šíření fake news. Přestože je politický marketing velmi odlišný od toho tradičního tržního, jsou si podle Justa oba typy v mnohém podobné. „Musíte zaujmout pro to téma, které jste si zvolili. Musíte zaujmout pro kandidáty, které navrhujete. Musíte volit dostatečně chytlavá hesla. Musíte volit chytlavou grafiku,“ vysvětluje Just.
Prohlubování rozdělení společnosti je podle Justa typické pro celý svět, Českou republiku nevyjímaje. Dělení mezi městy a venkovem, centrem a periferií jsou dlouhodobě identifikovatelná politologická štěpení. V poslední době je jim ale věnována mnohem větší pozornost. „Ukazuje se, že ten příkop je možná mnohem větší, než si stratégové jednotlivých politických stran mysleli,“ dodává politolog.
Pozvání do Interview Martina Kováře přijal politolog Petr Just z Fakulty sociálních věd UK. Poslechněte si záznam rozhovoru.