Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Politolog Petr Just: Můžeme se těšit na velmi drsnou kampaň. Volby rozhodnou subjekty mezi 3 a 7 procenty

Interview Martina Kováře

Rádio Zet

Společnost

Politolog Petr Just: Můžeme se těšit na velmi drsnou kampaň. Volby rozhodnou subjekty mezi 3 a 7 procenty

Obrázek epizody Politolog Petr Just: Můžeme se těšit na velmi drsnou kampaň. Volby rozhodnou subjekty mezi 3 a 7 procenty

Poslechněte si podcast

31. 8. 2021

20 min

O epizodě podcastu

Předvolební kampaň před podzimními volbami do Poslanecké sněmovny se podle politologa Petra Justa z Fakulty sociálních věd UK vyvíjí zatím podle očekávání. Zbývajících pět týdnů bude velmi divokých, očekává. „Budou otevírána nová témata. Kampaň bude divoká nejen z hlediska věcného a obsahového, ale i z hlediska formálního. Můžeme se těšit na velmi drsnou kampaň,“ říká Just.
Volby podle něj rozhodne to, jak dopadnou subjekty, které se nyní pohybují v předvolebních průzkumech mezi 3 a 7 procenty. Kdo z nich uspěje a dostane se do Poslanecké sněmovny, rozhodne o tom, jaká vznikne vláda. Už v minulých dnech se ukázalo, že v kampani přituhuje. Do začátku října to bude jen gradovat. Letošní kampaň se ale podle Justa zatím neliší od těch předchozích. „Už v těch minulých volbách do hry vstupovaly nové subjekty, které se profilovaly jako vyzyvatelé stávajících, tradičních, mainstreamových stran a přinášely nové prvky související hlavně s chodem kampaní,“ vysvětluje politolog, který byl hostem v Interview Martina Kováře.

Novinkou, která se v posledních letech během kampaní objevila, je například intenzivní využívání sociálních sítí. Ty sice neosloví velkou skupinu voličů, ale osloví skupinu voličů, kterou jiným způsobem oslovit nelze. „Díky sociálním sítím může kandidát nebo politická strana proniknout mnohem blíž k příslušnému voliči. Ten volič nemusí s prominutím zvednout zadek a jít někam na meeting,“ říká Just. Úskalím sociálních sítí v předvolební kampani je snadnější šíření fake news. Přestože je politický marketing velmi odlišný od toho tradičního tržního, jsou si podle Justa oba typy v mnohém podobné. „Musíte zaujmout pro to téma, které jste si zvolili. Musíte zaujmout pro kandidáty, které navrhujete. Musíte volit dostatečně chytlavá hesla. Musíte volit chytlavou grafiku,“ vysvětluje Just.

Prohlubování rozdělení společnosti je podle Justa typické pro celý svět, Českou republiku nevyjímaje. Dělení mezi městy a venkovem, centrem a periferií jsou dlouhodobě identifikovatelná politologická štěpení. V poslední době je jim ale věnována mnohem větší pozornost. „Ukazuje se, že ten příkop je možná mnohem větší, než si stratégové jednotlivých politických stran mysleli,“ dodává politolog.

Pozvání do Interview Martina Kováře přijal politolog Petr Just z Fakulty sociálních věd UK. Poslechněte si záznam rozhovoru.