
274. díl - Tomáš Blumenstein - Konec biflování? Logika, Hejného metoda a speciální třídy pro nadprůměrné děti.

V rozhovoru s Tomášem Blumensteinem , zakladatelem organizace Svět vzdělání, se ponoříme do tématu transformace a modernizace českého základního školství 🏫. Tomáš Blumenstein, který sám působil 10 let jako projektant se stavební statikou, vysvětluje, proč se začal živit vzděláváním a proč se rozhodl aktivně měnit systém, který podle něj často úspěšně setrvává v minulém století. Představuje klíčové pilíře, na kterých staví jeho program Svět vzdělání: rozšířenou výuku angličtiny, osobnostní rozvoj a zejména intenzivní podporu logického myšlení 🧠. Dozvíte se, jak organizace (dnes spolupracující s přibližně 20 základními školami po celé republice) integruje samostatný předmět Logika od první třídy, Hejného metodu do výuky matematiky a programování. Host také sdílí konkrétní výsledky, jako je vysoká míra přijetí dětí z těchto tříd na víceletá gymnázia (v některých městech 90 % až 100 %) a fakt, že šikovnější děti v páté třídě mají angličtinu na úrovni běžných deváťáků.
Rozhovor se dále dotýká největších bolestí současného školství – opakované, repetitivní formy výuky (výklad, opakování, písemka), která dětem neumožňuje ukládat informace v souvislostech. Tomáš Blumenstein vysvětluje, proč je nutné se tomuto konzervativnímu přístupu vyhnout. Hovoří také o své dlouholeté aktivní roli v organizaci Menza Česko 💡, kde 25 let působí a kde se zaměřuje na podporu nadaných dětí, včetně organizování Logické olympiády (přes 100 000 účastníků) a řízení gymnázia. Získáte i praktické informace o tom, jak probíhá výběr žáků do tříd Světa vzdělání – probíhají talentové zkoušky zaměřené na vrozený potenciál (logický, matematický, verbální). Nakonec se host zamýšlí nad vizí školství v roce 2040 a jak se Svět vzdělání, jako průkopník v programování a osobnostním rozvoji, stává inspirací pro ostatní školy.