
258. díl - Daniel Münich - Proč je vzdělání v Česku dražší pro chudé? Analytický pohled ekonoma.

Hovory u Grega
Poslechněte si podcast
Včera
50 min
V nejnovějším rozhovoru se setkáváme s docentem Danielem Münichem , odborníkem na ekonomii trhu práce a ekonomii školství a vzdělávání. Pan docent popisuje svou poněkud náhodnou cestu k tomuto oboru, která vedla od původního studia elektrotechniky (silnoproudu) k moderní západní ekonomii. Dozvíte se, jaký vliv má jeho technické zázemí na jeho současnou analytickou práci – pomáhá mu rozložit složité společenské problémy na součástky, podobně jako u technických zařízení. Docent Münich vysvětluje, co přesně dělá ekonom vzdělávání a jak se jeho práce liší od sociologie nebo psychologie — primárně zkoumá, jak se lidé chovají v kontextu omezení (časových a finančních) a zda jejich chování odpovídá ekonomickým modelům. 💡
Münich ve shodě s daty identifikuje největší problém českého školství – jeho extrémní sociální selektivitu, kdy šance na VŠ studium zásadně závisí na rodinném zázemí. Klíčovým tématem je proto absence účinné finanční podpory vysokoškoláků, což brání talentovaným studentům z chudších rodin v nástupu na VŠ. Uslyšíte jasný a podrobný názor na zavedení školného na veřejných vysokých školách : Münich je pro, ale pouze za podmínky, že bude nejdříve zaveden funkční systém vratných studentských grantů. Takový systém, inspirovaný Velkou Británií, by podle něj naopak mohl zvýšit sociální prostupnost a přivést do škrceného školství další potřebné peníze. Řeč bude také o tom, proč české vysoké školství chybí diverzifikace a proč má Česko stále málo vysokoškolsky vzdělaných lidí, přestože je po nich na trhu práce obrovská poptávka. Nenechte si ujít tento zasvěcený a daty podložený pohled na fungování a reformu českého vzdělávacího systému. 🎓💰