Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody HLAVOU, SRDCEM A RUKAMA 64: Tvrdili, že vinutá perle je mrtvá, říká s úsměvem návrhářka Klára Jägerová, která s kolegyní Evou Jiřičkovou proměnila Kultivar na sklářskou dílnu se sociálním přesahem

HLAVOU, SRDCEM A RUKAMA 64: Tvrdili, že vinutá perle je mrtvá, říká s úsměvem návrhářka Klára Jägerová, která s kolegyní Evou Jiřičkovou proměnila Kultivar na sklářskou dílnu se sociálním přesahem

Obrázek epizody HLAVOU, SRDCEM A RUKAMA 64: Tvrdili, že vinutá perle je mrtvá, říká s úsměvem návrhářka Klára Jägerová, která s kolegyní Evou Jiřičkovou proměnila Kultivar na sklářskou dílnu se sociálním přesahem

Poslechněte si podcast

28. 8. 2025

38 min

Jejich skleněné šaty se stanou jedním z vrcholů letošního ročníku Týdne Křišťálového údolí , který sobotu 30. srpna večer uzavře tradiční módní přehlídka v depu dopravního podniku v Liberci. Kolekce, navržená speciálně pro tuto příležitost, je ale pouze jednou z řady aktivit, kterou se liberecký sociální podnik Kultivar a jeho dvě spoluzakladatelky Klára Jägerovás Evou Jiřičkovou, prezentují.

Příběh nenápadné, ale přitom stále populárnější značky, se začal psát už v roce 2004. Klára tehdy vystudovala uměleckou školu a začala tvořit vlastní šperky ve své dílně U Kahanu.

„Dodnes si pamatuji tu skepsi a depresi, která nás provázela při snaze se uplatnit na trhu. Nikde vás nechtěli. A navíc, všichni mi tehdy tvrdili, že vinutá perle je mrtvá,“ říká s úsměvem návrhářka a spoluzakladatelka unikátního sociálního podniku v Liberci Klára Jägerová.

O dvanáct let později otevřela nejprve kulturní centrum Kultivar, které sloužilo jako vlastní dílna, coworkingový prostor, ale i místo pro kulturní akce a showroom místních umělců.

„Pořádali jsme plno kulturních akcí, přednášek a řemeslných workshopů. Tak moc, že jsme se ani nestihli pořádně věnovat vlastní tvorbě,“ vzpomíná Klára Jägerová.

V roce 2021 ale přišel náraz. Pod vlivem covidových opatření musela Kultivar zabalit do krabice.

Tehdy jen velmi těžko hledala sílu a další motivaci k tomu, aby svůj sen – věnovat se naplno sklu a autorské tvorbě především pomocí tradiční techniky vinuté perle – proměnila v realitu.

Ten okamžik ale přišel. Před dvěma lety se do projektu vložila Eva Jiřičková, která se mezitím profilovala ve zcela odlišném podnikatelském odvětví, konkrétně masnému průmyslu. Ti z vás, kteří sledujete náš podcast pravidelně, si určitě vzpomenou na jeden z předchozích dílů, kdy jsme společně s Evou prezentovali značku Mass.na , kde je spoluzakladatelkou a spolumajitelkou.

Klára a Eva společně přetvořili Kultivar na sklářskou dílnu s lokálním, environmentálním a sociálním přesahem. Povedlo se jim založit sociální podnik, který je svým obsahem a nastavením, jediným v ČR. Aktuálně zaměstnávají pět mladých ukrajinských dívek, jejichž nadšení pro sklo a řemeslo, je v Kultivaru znát doslova na každém kroku.

Jak náročné bylo připravit projekt a prosadit si myšlenku sociálního podniku? Jaké plány mají Eva a Klára s Kultivarem do budoucna? Jak si je hledají zákazníci? Nebo, jaké reakce a zpětnou vazbu na svou tvorbu dostávají?

Nejen na tyto otázky se dozvíte odpovědi v aktuálním díle naší podcastové série Hlavou, srdcem a rukama , který jsme tentokrát věnovali mimo jiné i Týdnu Křišťálového údolí , který ve spolupráci se svými partnery připravuje každý rok Agentura regionální rozvoje (ARR) Libereckého kraje.

Příjemný poslech!

Popis podcastu

Proč je fajn mít v centru města farmu a pěstovat microgreens? Dá se uživit výrobou nábytku z dřevěných palet? A víte, jak správně propagovat umělecké řemeslo a kde hledat vaše zákazníky? Podcast je součástí platformy www.LKsobě.cz a přináší rozhovory s originálními tvůrci z Libereckého kraje, kteří se rozhodli vydat na vlastní, často trnitou cestu, jak uspět se svými výrobky a nápady na trhu. Při jeho poslechu získáte i tipy na zajímavé akce, vzdělávací aktivity, design markety, kreativní workshopy, literaturu, ale i jiné zdroje informací, které se týkají právě malých značek a výrobců.