Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody HLAVOU, SRDCEM A RUKAMA 46: Začalo to espressem z ječmene a pokračuje superpotravinou Tsampa. „Teď připravujeme na trh i zdravou colu. Věřím, že to zákazníci ocení,“ říká zakladatel Barlee´s Jan Žák

HLAVOU, SRDCEM A RUKAMA 46: Začalo to espressem z ječmene a pokračuje superpotravinou Tsampa. „Teď připravujeme na trh i zdravou colu. Věřím, že to zákazníci ocení,“ říká zakladatel Barlee´s Jan Žák

Obrázek epizody HLAVOU, SRDCEM A RUKAMA 46: Začalo to espressem z ječmene a pokračuje superpotravinou Tsampa. „Teď připravujeme na trh i zdravou colu. Věřím, že to zákazníci ocení,“ říká zakladatel Barlee´s Jan Žák

Poslechněte si podcast

25. 6. 2024

24 min

O epizodě podcastu

Začalo to při jedné dovolené v Itálii po objednávce ječmenného expressa a vznikla z toho značka, jejímž základem je a bude ječmen. Tak by se dala ve zkratce popsat krátká historie malé liberecké firmy Barlee´s. Její zakladatel Jan Žák se nejprve rozhodl nabídnout svým zákazníkům alternativu ke kávě, tedy nápoj z ječmene,který si zamiloval právě na zmíněné dovolené. Postupně se ale portfolio malé společnosti rozrostlo i o další bio produkty a doplňky stravy, přičemž poslední novinkou, kterou v Barlee´s právě testují, je vlastní zdravá cola. „Miluju kávu, ale moje zdravotní situace mě tehdy přivedla do situace, že mi po několika šálcích za den zkrátka nebylo dobře. Měl jsem problémy se žaludkem, ale i další zdravotní trable. Káva, kterou mám opravdu moc rád, se mi najednou stala nepřítelem, takže jsem začal hledat nějakou náhradu. Když jsem pak v Itálii zjistil, že existuje nápoj zvaný Orzo, což je v podstatě bezkofeinová alternativa ke kávě, která se se vyrábí z praženého ječmene v BIO kvalitě, vyzkoušel jsem ji a vzápětí se rozhodl, že bych takový produkt mohl nabídnout i na českém trhu,“ vzpomíná majitel Barlee´s Jan Žák. Založil proto společnost, kterou pojmenoval Orzo coffee a začal od italských partnerů dovážet první zboží. Postupně ale usoudil, že Italové svou produkci praží poněkud více, než by si přál, což ostatně rádi dělají u klasické kávy. Proto se rozhodl systémem „pokus a omyl“ pražit vlastní nekávu, která bude „tak akorát“. „Máme ji středně praženou a to, že jsme to vyladili, nás přivedlo k tomu, že ta chuť má úplně jiné „obrysy“,“ dodává Jan Žák. Postupně se firma začala rozvíjet a rozrostla o nabídku dalších produktů. S tím přišla i změna názvu na Barlee´s. „Přidávali jsme i některé superpotraviny a také doplňky stravy. Proto jsme museli přehodnotit i to, na jaké zákazníky se chceme zaměřit. Naší prioritou je i nadále vše vyrábět v BIO kvalitě a v ideálním případě lokálně, tedy u nás v kraji,“ vysvětluje Jan Žák. Vedle „nekávy“ si zákazníci oblíbili například stále populárnější TSAMPU, což je tradiční tibetský pokrm považovaný za takzvanou superpotravinu pro svou vysokou nutriční hodnotu. A proč v Barlee´s i nadále sázejí hlavně na ječmen? „Pěstuje se po tisíce let a má dlouhou historii v používání pro potraviny i nápoje. Má výraznou ořechovou chuť a žvýkací texturu. Běžně se používá do polévek, dušených pokrmů, salátů a pilafů a je také klíčovou složkou při výrobě sladu, který se používá při vaření piva a destilaci whisky. Ječmen je vysoce výživný a je dobrým zdrojem vlákniny, vitamínů a minerálů, včetně manganu, selenu a vitamínů B,“ popisuje některé z výhod přírodní suroviny Jan Žák. Na svém webu společnost doporučuje svým zákazníkům i některé z receptů a postupně chce přidávat i další. Zatím poslední produktovou novinkou, kterou v Barlee´s aktuálně chystají na trh, bude prý vlastní cola. Chcete se dozvědět, proč se ji zakladatel značky rozhodl vyrábět a čím se bude lišit od originálu? Tušíte, jak dlouho trvá, než takový nápoj v ČR můžete nabídnout svým zákazníkům? A jak komunikuje značka, kde je základní surovinou ječmen, s domácími zákazníky? Odpovědi na tyto, ale i další možné otázky, se můžete dozvědět v dalším díle naší podcastové série Hlavou, srdcem a rukama. Příjemný poslech!

Začalo to při jedné dovolené v Itálii po objednávce ječmenného espressa a vznikla z toho značka, jejímž základem je a bude ječmen. Tak by se dala v kostce popsat krátká historie malé liberecké firmy Barlee´s . Její zakladatel Jan Žák se nejprve rozhodl nabídnout svým zákazníkům alternativu ke kávě, tedy nápoj z ječmene,který si zamiloval právě na zmíněné dovolené. Postupně se ale portfolio malé společnosti rozrostlo i o další bio produkty a doplňky stravy, přičemž poslední novinkou, kterou v Barlee´s právě testují, je vlastní Cola Natura.

„Miluju kávu, ale moje zdravotní situace mě tehdy přivedla do situace, že mi po několika šálcích za den zkrátka nebylo dobře. Měl jsem problémy se žaludkem, ale i další zdravotní trable. Káva, kterou mám opravdu moc rád, se mi najednou stala nepřítelem, takže jsem začal hledat nějakou náhradu.

Když jsem pak v Itálii zjistil, že existuje nápoj zvaný Orzo, což je v podstatě bezkofeinová alternativa ke kávě, která se se vyrábí z praženého ječmene v BIO kvalitě, vyzkoušel jsem ji a vzápětí se rozhodl, že bych takový produkt mohl nabídnout i na českém trhu,“ vzpomíná majitel Barlee´s Jan Žák.

Založil proto společnost, kterou pojmenoval Orzo coffee a začal od italských partnerů dovážet první zboží. Postupně ale usoudil, že Italové svou produkci praží poněkud více, než by si přál, což ostatně rádi dělají u klasické kávy.

Proto se rozhodl systémem „pokus a omyl“ pražit vlastní nekávu, která bude „tak akorát“.

„Máme ji středně praženou a to, že jsme to vyladili, nás přivedlo k tomu, že ta chuť má úplně jiné „obrysy“,“ dodává Jan Žák.

Postupně se firma začala rozvíjet a rozrostla o nabídku dalších produktů. S tím přišla i změna názvu na Barlee´s.

„Naší prioritou je především vyrábět potraviny a nápoje, kde hraje hlavní roli tato jedinečná lokální superpotravina. Klíčová pro nás je nejen péče o zdraví zákazníků, ale také vztah k přírodě potažmo celé planetě. Proto u nás najdete pouze produkty vyráběné v BIO kvalitě,“ vysvětluje Jan Žák.

Vedle „nekávy“ si zákazníci oblíbili například stále populárnější TSAMPU , což je tradiční tibetský pokrm považovaný za takzvanou superpotravinu pro svou vysokou nutriční hodnotu.

A proč v Barlee´s i nadále sázejí hlavně na ječmen?

„Pěstuje se po tisíce let a má dlouhou historii v používání pro potraviny i nápoje. Výhod je celá řada. Ječmen je vynikajícím zdrojem vlákniny, včetně vlákniny rozpustné i nerozpustné. Rozpustná vláknina pomáhá snižovat hladinu cholesterolu a reguluje hladinu cukru v krvi, zatímco nerozpustná vláknina podporuje zdravé trávení a pravidelnou stolici. Velmi bohatý je i na živiny. Je nabitý základními vitamíny a minerály, včetně vitamínů B, selenu, hořčíku, manganu a fosforu. Tyto živiny hrají klíčovou roli při podpoře celkového zdraví a pohody,“ popisuje některé z výhod přírodní suroviny Jan Žák a dodává: „Stejně tak je zdravý pro srdce. Bylo prokázáno, že ječmen má vlastnosti na ochranu srdce. Beta-glukany v něm pomáhají snižovat hladinu LDL (lipoproteinu s nízkou hustotou) cholesterolu, známého také jako „špatný“ cholesterol, což může snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění.“

Na svém webu společnost doporučuje svým zákazníkům i některé z receptů a postupně chce přidávat i další. Zatím poslední produktovou novinkou, kterou v Barlee´s aktuálně chystají na trh, bude vlastní Cola Natura.

Chcete se dozvědět, proč se ji zakladatel značky rozhodl vyrábět a čím bude lišit od originálu? Tušíte, jak dlouho trvá, než takový nápoj v ČR můžete nabídnout svým zákazníkům? A jak komunikuje značka, kde je základní surovinou ječmen, s domácími zákazníky?

Odpovědi na tyto, ale i další možné otázky, se můžete dozvědět v dalším díle naší podcastové série Hlavou, srdcem a rukama .

Příjemný poslech!

Popis podcastu

Proč je fajn mít v centru města farmu a pěstovat microgreens? Dá se uživit výrobou nábytku z dřevěných palet? A víte, jak správně propagovat umělecké řemeslo a kde hledat vaše zákazníky? Podcast je součástí platformy www.LKsobě.cz a přináší rozhovory s originálními tvůrci z Libereckého kraje, kteří se rozhodli vydat na vlastní, často trnitou cestu, jak uspět se svými výrobky a nápady na trhu. Při jeho poslechu získáte i tipy na zajímavé akce, vzdělávací aktivity, design markety, kreativní workshopy, literaturu, ale i jiné zdroje informací, které se týkají právě malých značek a výrobců.