Najděte si:

Historie českého zločinu

Stopař. Nebezpečí nečíhá jen na stopující, ale někdy taky na řidiče

Dobrodružství české kriminalistiky na pomezí rozhlasové hry a dokumentu.

Abstrakt

Byla krásná, hlaďounká, reagovala rychle a hlavně, takovou krásku hned tak někdo neměl. Simka model Chrysler 180 zmizela koncem dubna 1982 na Sokolovsku i se svým majitelem.

Přepis

historie českého zločinu díl 141 Stopař komentuje spisovatel a publicista Emil Hruška Ano Písecký Dobrý den tady drášilová prosím vás pane Písecký mohl byste zajít na Naši chatu za manželem Já s ním potřebuji nutně mluvit kdyby přišel k vám k telefonu na 14:00 maličkost paní Drábová spolehněte se Písecký bohužel to přece Vašek a ta je zamčená No kolem poházené vercajk auto je pryč fakt tam není Včera dopoledne mám mu něco vyřídit až se vrátí tak asi odjel do jak to opravuje Tak pořád Něco sháníš Děkuji jste moc hodný Honzo doma s Bogdan a ukázal Volala jsem dceři tam řekla že táta doma nebyl tam lepší auto jo jo jo jo to je naše auto vidíš to modrá žlutou SPZ Řidič ten je nějaký velký a někdo sedí Honzo no tak holt Bogdan někoho svést No uvidíš že se potkáte doma žádnej strach bulharský státní příslušník Bohdan dračev trvale žijící v Československu konkrétně v Plzni a zde také ženatý odjel V sobotu 17 dubna 1982 na rodinnou chatu u obce krásnou v sokolovském okrese chtěl využít své dovolené k různým pracím před letním období jeho manželka její od 20 dubna sháněla potřebovala s ním projednat záležitosti spojené s víkendovým pobytem celé rodiny na chatě ale marně Poté co příteli jejího muže sis jedoucí tramvaje všiml jedné z různých plzeňských křižovatek jejich auta Mimochodem na tu dobu nápadného značky Simča Chrysler 180 začala mít velké obavy jsou 7W krásnou už nechtěla volat aby si snad nemysleli že na svého manžela žárlí rozhodla se počkat dokud se manžel neví a tak čekala plná černých myšlenek a nervozity až do pátku 23 dubna 1982 kdy celá rodina měla odjet na chatu manžel však nepřijel a nebylo žádných zpráv v neděli 25 dubna porušila dovolená Takže by se měl Konečně doma objevit ale nestalo se tak takže paní Trčková se rozhodla přece jenom zavolat do krásná píseckým kteří měli v okolí chaty jediný telefon moc se omlouvám je už pozdě právě že není a já už mám strach že se mu něco stalo a klid To je Víte co já zavolám do Horního Slavkova policajty jo ať se na chatu podívej pak vám zavolám tak policajti tam byli a nic divného nenašli chata je zamčená a nic prý nenasvědčuje tomu že by mě někdo byl svítily i oknem dovnitř děkuji pane písničky Děkuji dobrou noc Pane Bože co mám dělat co mám dělat zkusím obvolat nemocnice Ale co když je v tom že dneska nebo pánská jízda A to už by se mi přece dávno ozval tak co já mám dělat Honzo já jsem ti moc vděčná že jsi jel se mnou Já já bych to nezvládl klid klid Dobrý den pane Písek Pořád se neobjevil pořád ne ale víte na co jsem si vzpomněl Bohdan u nás byl den po svém příjezdu v 18:00 večer dal si kafe a vyprávěl že když jel na chatu vzal za Plzně nějakého stopaře a hodil ho po vesnici dál teda no to je Faro A to je jako vaše jo Ty brďo takový bouda kde jste ho koupím 6 ux2 balíku balíku udělám ve Škodovce na jednom s dobrým místě jezdím hodně do ciziny Nestěžuji si ty brďo herečce Šlápněte na to kolik to dá hodně ale já zásadně držím se předpisu No jasně jasně to vám schvaluji i když já na vašem místě bych tady v Toužimi si budete muset vystoupit chci navštívit kamaráda Alena Karlovy Vary jistě Zas mě někoho stoupnete brzy tak na shledanou pane nashle a představte si paní drášilová že večer toho dne se prý u vaší chaty v ten Stopař zase objevil prosím vás jo říkal to Bogdan ten chlap mu prý řekl že jsi v autě zapomněl takovou tu pánskou taštičku No jak se jí říká na doklady a Bogdan který mu prý za jízdy pověděl kde vaše chata je jí začal hledat holky nic není No ale počkej to je za Jdu vedle pro baterku a znovu podívám Co to děláš No tak pojď nebo co ti jde mladý kluk co jsem něco chtěl jsem to vaše faron opozice trochu Honzy No a Bogdan ho pak prý pustil a ten mladý hnedka útek útek ty Zdeno Obešel jsem celou chatu díval jsem s okny dovnitř Ale já nic Zdá se že tam nikdo není fakt Sebou nemáš náhradní klíče nemám ho nemám Já mám strach že jsem něco bogdana list a třeba se mu udělalo špatně a nikde tam leží a kdo je teda auto já nevím prosím tě běháš nějak dveře verandy Třeba budou další dveře odemčené Dobře jdeme na to Tak já nevím tak je taky vyraž prosím tě já mám strach Co je tam Honzo vidíš něco Honzo zeromancer v tu chvíli bylo jasné že se chata manželů strečových stala místem činu Místo činu vraždy případu se ujali kriminalisté kapitán Rudolf Pinc s majorem Jane moje RAM takže soudní lékař stanovil čas mrkni na dobu od 19 do 21 dubna víme že na chatu dračev odjel 17 dubna příčinou smrti Stejně je jak říkal doktor tržně zhmožděná rána vpáčení kosti lebeční chvíle v temeni a pravé spánkové krajině Vypadá to že ho vrah tloukl nějakým tupým předmětem ale ještě tyto smrt pojistil protože oběd má slečnou ráno na čele a další dvě bodné rány na krku musel vykrvácet během chvíle má prořízlou tepnu a taky ta krev všude kolem Muselo to být pořád nabidka dračev serval doslova o život ale prohrál přitom to je chlap jak Hora taky krvavé šmouhy na dveřích zřejmě dračí vrch překvapil asi ho nejdřív napadl zezadu Prostě ho něčím praštil zajistili technici nějaké potisky na několika místech Musí se udělat srovnání hlavně tady na tom to je pravděpodobně vražedná zbraň chybíš 2 Vražedné zbraně tesařská sekera a už tady krvavý otisk prstu vrah zřejmě bohužel Všechno to tu našel 3 to 3 3 Vražedné zbraně opřená o dveře jedním slovem masakr Našlo se to jeho auto ta simka zatím ne náčelníku tedy už jsme po ní vyhlásili celostátní pátrání v tom by nám mohli doprava si fakt hodně pomoct Ale Čas pracuje proti nám Rudo máš ten případ přidělený Tak se tu už máme velké zpoždění činu došlo bezmála před týdnem pane Dvořáku vy nám prý chcete něco říct V souvislosti s tou vraždou u krásná No víte vyšetřovatel Ona tady nedaleko ty dračího vickka ty bydlíš moje máma je už sama já za ní každý třetí den zajedu vyřizuji nákupy a tak no a v sobotu 17 dubna šel kolem našeho baráku To už s mívalo nějaký chlap mladej takový vyšší No Řekl bych spíš rachotina než že by to byl nějaký kolem nebo nebo nebo hledáte někoho je zdravíčko šéfe No já helejte Kdepak tady má chatu pan No to je pan Darkov ale tady žádný takový počkejte nebudete dračí Bogdan Dráček No jo dračev to je ono ho hledáte ale on mě z Plzně do Toužimi víte A já si v tom jeho faru asi zapomněl tašku s dokladama teda řeknu vám Ten má ale páru co takhle se půjdete rovně nahá a tamhle jak jsou ty stromy Stromy a zahněte vlevo vlevo a pak za sporák Zanussi No a pane Dvořáku nějaký přesnější popis byste neměl že je to tvoje horší Nevím nedokážu si ho už přesně vybavit jak jsem řekl mladej celkem něco k pití asi asi tmavovlasý Ale navíc si nevzpomenu a s panem projevem s to je potom mluvil Ale jo To víš že jo a velmi rád musel jsem mu to všechno vyklopit Cože No tak to byl ten Gauner Gauner ten mladý se o něj opravdu objevil A víte co se stalo pane Dvořák nápad mě a chtěl mi vzít klíčky od auta a snad proboha No jo no Nechal mě hledat nějakou taštičku co prý Zapomněl jsi v autě ale alespoň se přepočítal chlapec Je to se mu vrazil a pak jsem ho trošku přijdu sil a měl dost No pak utekl No ale tak to byste měl ohlásit policajtům pane dračev to přece není žádná legrace I can My jsme abych se mohl vrátit a ona to ani nechci A co na to dračev že nic hlásit nebude já mu povídám Heleďte nedaleko bydlí moje máma A já mám strach že by třeba mohl Jasně to chápu rozumím ale pan dračev řekl že kdyby se to vyšetřovala mohl bych se ten gauč a třeba pomstít jeho rodině No takže prý když se to policajti radši nedověděl náčelníku přišlo první hlášení od dopravní služby Jde o tu simku zavražděného tracer odkud tady od nás z Plzně dopraváci to auto kontrolovali pár minut po půlnoci 21 dubna teda už v 22 že jo zastavili tu simku na Rokycanské při výjezdu z města No a co řidič kdo to auto řídil Simona dračí a řídil jistý Václav Hrušek a ten je kde Sakra tak to bohužel nevím a Hrušek Dopraváků předložil občanský průkaz řidičák prý zapomněl doma osvědčení o technickém průkazu sice z něho na jiné jméno Ale tvrdil že jeho kamarád to auto mu půjčil takže zaplatil 50 za ten údajně Zapomenutý řidičák na a jel dál samozřejmě neznámo kam Rudo to je stopa jako hrom Co je to zač ten hlušek jak se ukázalo dvaadvacetiletý Václav Hloušek nebyl kriminalistům tak docela neznámý před třemi lety tedy v roce 79 byl soudně trestán za neoprávněné užívání cizího motorového vozidla Hrušek pracoval v Plzni na nádraží a jeho pracovní morálka nebyla zrovna nejlepší když se na ní kriminalisté od zaměstnavatele ptali dozvěděli se že v práci nebyl už několik dní a nikdo o něm nic neví pohrůžkou bylo tedy vyhlášeno celostátní pátrání stejně jako pohoda zavražděného dračová Rudolfem naši kolegové z dopravní služby jsou prostě skvělý máš tady Další hlášení týkající se ty SIMky No nekecej a dělníků v pak se ti Hruška máme no podrž se byl v Popradu slože na Slovensku mi dobře ze zeměpisu máš jedničku tak dál Nenapínej mě slovenští dopraváci jste zastavili hledanou simku o celostátním pátrání ještě bohužel nevěděl i v noci 24 scénář stejný jako při kontrole v Plzni řidič Václav hlušek jim předložil občanský průkaz řidičák prý zapomněl doma Auto mu prý půjčil jeho přítel pan Bogdan drače takže stejně jako v Plzni Ano dostal pokutu za Zapomenutý řidičák a pustili ho dal Václav Hrušek byl po vraždě 2x Patrik kaizr rukou policistů ale vždy z toho vyklouzl jen s malou pokutou kriminalisté pak dostali další zprávu ze Slovenska hledanou Chrysler 180 objevili příslušníci veřejné bezpečnosti ve Zvolenu odstavenou a se zadřeným motorem slovenští policisté ihned vyrozuměli dálnopisem své kolegy v Plzni Ale po hledaném Václavu Hruškovi se stáli jakoby slehla zem tak jsi mi malá dává a jedeme tak jsem to zas projel sakra tolik že platím 15:15 žádný problém pánové a jedeme dál ne haló to je Veřejná bezpečnost tak tady Brejcha hospodský z Nádražní restaurace v královým dvoře Heleďte Je tady nějaký divný chlap tak tak nechci mít problémy jak divnej kapsy Má narvaný kovovými penězi a hraje karty ostošest taky má dvě igelitky první cigaret tak jsem si myslel jestli třeba někde něco No víte Ne vidím ho prvně místní není víte nebo tušíte proč jste tady hlusko No jasně nejsem přece blbej Udělal jsem tu hospodu tady v Plzni na Doubravce Přiznávám se Vzal jsem tam nějaký prachy cigára a salám Kdy jste se tam vloupal Dneska máme 30 že jo No tak dneska nad ránem pak jsem odjel vlakem do Rokycan a vocaď osobákem do Králového Dvora No a tam jste mě v hospodě klofla To je všechno ne to není všechno hrušku Kde jste byl a co jste dělal poslední 2 týdny proč No normálně v práci Jste už skoro tři týdny nebyl a háčko No a co jste dělal v Popradu nebo ve Zvolenu to na mě hrajete tam jsem v životě nebyl Chcete vidět záznamy z kontrol Dopraváků podle těch záznamu jste tam byl autem SIMkou taky vás kontrolovali v Plzni podívejte ale já přece jen toto ne tohle to ne jak ne Kde jste vzal tu simku tu mi půjčil jeden známý no pan Bogdan Dráček je mu totiž ta simka jak dobře ho znáte mě mně není dobře mně já já dali byste mi trochu vody prosím vás tak jak to bylo A je to to všechno to auto to auto mě mě mě se hrozně líbilo Chtěl jsem se v něm povozit Napřed jsem mu chtěl vzít klíčky ale on mě zbil Utekl jsem v pondělí večer jsem se tam vrátil přespal jsem v takových boudě on ráno vyšel zticha ty šel do garáže Já jsem v běhu do verandy a byla tam sekera Vzal jsem jí a čekal v chatě No a když se vrátil tak se zavraždil člověka kvůli svezení v autě když to bylo takové Faro po celou dobu vyšetřování se Václav Hrušková nezúčastněně bez rozrušení či lítosti soudní znalci z oboru psychiatrie konstatovali že netrpí žádnou duševní poruchou ale že se jedná o osobnost psychopatickou s nedostatečně rozvinuté etickým cítěním se Lisi nestálosti a ne zdrženlivosti Hrušková inteligence byla shledána solidním průměru znalci také uvedli že v obtížných situacích pro jejich řešení směřující k bezprostřednímu prospěchu nebo k vlastnímu uspokojení je Hrušek silně motivován a jeho chování se pak označit jako promyšlené cílevědomé pružné a duchapřítomný ať třeba protispolečenské Krajský soud v Plzni odsoudil Václava Hruška úhrnem trestu odnětí svobody na 20 let Nejvyšší soud jako soud odvolací pak rozsudek krajského soudu v plném rozsahu potvrdil