
Headliner půda #6. Jak napsat hit? Devadesátky s Lucií a zašlá sláva refrénu (část 2)

Headliner CZ
Poslechněte si podcast
Včera
1 hod 18 min
O epizodě podcastu
Jak se píše hit? A co všechno to v praxi obnáší? To bylo téma šestého pokračování projektu Headliner půda 8.9. v Malostranské besedě.
Hosty Honzy Vedrala byli David Koller, songwriter Jenda Vávra a Roman Strejček z Ochranného svazu autorského. V podcastovém záznamu z druhé části večera dojde na historky z devadesátek i umělou inteligenci.
I písně, které dnes bereme jako samozřejmé, měly na krajíčku. Hned na začátku se Honza Vedral dotkne historky, která se týká dávného hitu Lucie, písně Sen, kterou David Koller nazpíval s Lenkou Dusilovou. „Vypráví se, že z vydavatelství chtěli, abys ji zpíval sám. A producent Ivan Král se proti tomu musel řekl, že ne,“ říká Kollerovi. Ten nad tím sice zavrtí hlavou, ale pak příběh jedné z nejhezčích písní své bývalé kapely odvypráví do detailu.
O tom, jak těžké v takové semknuté skupině rozlišit, kdo je skutečný autor, se shodli všichni. „Někdy to nemá cenu rozebírat. Když jsme se v kapele hádali míň, podepsali jsme se všichni,“ vzpomíná Koller s úsměvem. Jenda Vávra tomu dal dnešní perspektivu: principy spolupráce a „popdisu“ hitu se zas tolik neliší – ať už jde o kapelu nebo songwriting camp.
Projekt Headliner půda podpořili Ministerstvo kultury ČR, Ochranný svaz autorský a Městska část Praha 1.
Jak se píše hit? A co všechno to v praxi obnáší? To bylo téma šestého pokračování projektu Headliner půda 8.9. v Malostranské besedě.
Hosty Honzy Vedrala byli David Koller, songwriter Jenda Vávra a Roman Strejček z Ochranného svazu autorského. V podcastovém záznamu z druhé části večera dojde na historky z devadesátek i umělou inteligenci.
I písně, které dnes bereme jako samozřejmé, měly na krajíčku. Hned na začátku se Honza Vedral dotkne historky, která se týká dávného hitu Lucie, písně Sen, kterou David Koller nazpíval s Lenkou Dusilovou. „Vypráví se, že z vydavatelství chtěli, abys ji zpíval sám. A producent Ivan Král se proti tomu musel řekl, že ne,“ říká Kollerovi. Ten nad tím sice zavrtí hlavou, ale pak příběh jedné z nejhezčích písní své bývalé kapely odvypráví do detailu.
O tom, jak těžké v takové semknuté skupině rozlišit, kdo je skutečný autor, se shodli všichni. „Někdy to nemá cenu rozebírat. Když jsme se v kapele hádali míň, podepsali jsme se všichni,“ vzpomíná Koller s úsměvem. Jenda Vávra tomu dal dnešní perspektivu: principy spolupráce a „popdisu“ hitu se zas tolik neliší – ať už jde o kapelu nebo songwriting camp.
Projekt Headliner půda podpořili Ministerstvo kultury ČR, Ochranný svaz autorský a Městska část Praha 1.
Obsah epizody:
00:47 - Jak prosadit hit01:44 - S Ivanem Králem 1994
03:09 - Vznik Snu a Lenka
05:06 - Ivan Král a práva
05:48 - Autorství v kapele
07:35 - Kollerovy verze a vinyl
10:01 - Covery a práva OSA
14:46 - Jak fungují kempy
18:16 - Albert, producent a masters
20:11 - Koller na kempu, deadline
21:15 - Deadline: píseň pro film
22:27 - Kemp: továrna vs laboratoř
25:09 - Eurovize a spinoffy
27:52 - Songwriter vs textař
28:37 - Tlak na hit v Lucii
30:17 - Témata, láska a výběr
32:02 - Jazyk a portugalská sešna
36:32 - Refrén, motivy a zvuk
41:47 - Auro 3D a hifi
43:11 - AI a lidský faktor
46:30 - Originalita vs kalkul
49:30 - Hudební vlny a zvraty
50:40 - AI: práva a platformy
56:26 - AI jako užitečný nástroj
59:32 - Analog vs digitál naživo
01:00:45 - Chci zas… a OSA
01:05:56 - Kolik autorů má hit
01:07:27 - Podpora popu a ekonomika
01:10:06 - Hudební výchova a Finsko
01:11:27 - Status umělce, granty OSA