
O epizodě podcastu
Městská hromadná doprava v Ostravě patří podle mezinárodní studie k nejlepším ve střední a východní Evropě. Jak je možné, že v třetím největším českém městě mohou vedle sebe pohodlně jezdit lidé autem i MHD? O tom hovořil Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava, v pořadu Městověda , který moderuje Tomáš Hudeček, bývalý pražský primátor a zakladatel startupu FairCity.
Daniel Morys vede Dopravní podnik Ostrava již devátým rokem. Pod jeho vedením se ostravská MHD stala jednou z nejmodernějších v republice. Nezávislá studie poradenské společnosti Price Waterhouse Coopers dokonce vyhodnotila systém městské hromadné dopravy v Ostravě mezi nejlepšími z 25 měst střední a východní Evropy.
„Jsme rádi, že jsme v tomto nezávislém hodnocení uspěli. Je to hezká zpětná vazba naší práce, kterou děláme tak, abychom budovali výkladní skříň Ostravy. Věřím, že městská hromadná doprava v Ostravě patří k těm konkurenčním výhodám, které dnes Ostrava má," říká Morys.
Třísložková doprava v tyrkysových barvách
Dopravní podnik Ostrava provozuje všechny tři druhy městské dopravy – autobusy, trolejbusy i tramvaje. Charakteristickou barvou je tyrkysová, která má i hlubší symbolický význam.
Tyrkysová barva všude. „Je to součást brandu. Zakomponováváme ji do kontrastu s černou barvou. Tyrkysová zůstane a zůstává."
Díky úspěšné obnově vozového parku se podařilo naprostou většinu vozidel dostat právě do tyrkysové barvy. „Je pravda, že jsme tím město probarvili a dali do tyrkysova. Je to dnes signifikantní prvek v Ostravě," dodává ředitel. Tyrkysové vozy pak symbolizují buď úplně nové, nebo modernizované a opravené vozy, které se nepronajímají na reklamní plochy. „K pronájmu na reklamu dáváme pouze starší vozy."
Efektivní využívání vozového parku
Dopravní podnik Ostrava zaměstnává kolem 2000 lidí, což ho řadí mezi čtyři největší zaměstnavatele ve městě. Po pádu Liberty patří k nejvýznamnějším zaměstnavatelům spolu s Fakultní nemocnicí Ostrava. „Ve vašem podniku je 53% podíl řidičů – efektivita je jasná – co nejvíce řidičů a co nejméně administrativy," dodává moderátor.
Díky lepšímu plánování a efektivnějšímu využívání vozů se podařilo snížit počet dopravních prostředků z 610 na 560, a přesto zvládnout všechny potřebné přepravní výkony.
„Díky naší nové schopnosti efektivně využívat a lépe plánovat se nám podařilo snížit počet vozů až na 560, a přesto zvládnout správkové procento a odjet přibližně ty kilometry, které jsou třeba, to znamená kolem 30 milionů vozových kilometrů ročně," vysvětluje Morys.
Zvýšila se také efektivita díky pořízení více vícekapacitních vozů. Ročně přepraví DPO kolem 90 milionů cestujících, i když toto číslo je stále pod úrovní před covidovou pandemií, kdy přepravili až 97 milionů osob.
Ostrava má nyní okolo 87 linek – Brno jich má 82. „Je tento počet aktuální?" ptá se moderátor. „Počet linek se trochu snižoval. Já bych Ostravu a Brno vůbec nesrovnával. Vozo-kilometry najedeme skoro stejně. Brnu se podařilo elektrifikovat velkou část města a obsluhují ji trolejbusy," dodává Morys.
Celý rozhovor si můžete poslechnout jako video nebo podcast:
- Jak se Daniel Morys dostal k vedení Dopravního podniku Ostrava, když původně nebyl "šotoušem" a pochází z vesnice?
- Jaký konkrétní dopad měla pandemie covidu na provoz MHD v Ostravě a jaké mimořádné dezinfekční procedury byly zavedeny?
- Jak přesně funguje systém odbavení cestujících v Ostravě, včetně limitace denního jízdného při opakovaném použití karty?
- Jaké konkrétní zkušenosti má Daniel Morys s manažerskými pozicemi před nástupem do DPO, včetně jeho působení v ČEZ?
