
Poslechněte si podcast
21. 3. 2025
42 min
Elektromobilita se stává stále větším tématem nejen mezi výrobci automobilů, ale také na trhu ojetých vozů. Jaká je aktuální situace na sekundárním trhu s elektromobily, jak se mění poptávka a jaká jsou hlavní úskalí spojená s nákupem a prodejem ojetých elektrických aut? V diskuzi pořadu ElektroDrive se na tyto otázky podíval Lukáš Kučera, manažer pro obchod s elektromobily ze společnosti AAA AUTO, spolu s expertem na elektromobilitu Janem Dedkem a moderátorem Jiřím Böhmem.Zatímco ještě před několika lety byly elektromobily často vnímány jako doplňkové „druhé auto“ pro dojíždění po městě, dnes už je situace jiná. „Vidíme jasný posun. Zákazníci si dnes elektromobil kupují jako své hlavní auto. Jakmile vůz dosahuje dojezdu přes 400 kilometrů, už jej lidé nevnímají jako omezení,“ říká Lukáš Kučera.Podle dat AAA AUTO je nejprodávanějším modelem na sekundárním trhu Tesla Model 3, která tvoří až 40 % všech prodaných elektromobilů. „Cena pětileté Tesly Model 3 dnes spadla na úroveň kolem 500 000 Kč, což je v kombinaci s dojezdem 400–500 km velmi atraktivní nabídka,“ dodává Kučera. Druhou nejprodávanější ojetinou je BMW i3, které si stále drží pozici mezi městskými vozy. Tento model má sice menší dojezd kolem 200 km, ale jeho dostupnost na trhu a kompaktní rozměry z něj dělají oblíbenou volbu pro městský provoz.Rychlý pokles cen ojetin Jedním z nejčastějších argumentů odpůrců elektromobility je rychlý pokles hodnoty těchto vozů. „Je pravda, že nové elektromobily klesají na ceně rychleji než vozy se spalovacím motorem, zejména v prvních dvou letech. Poté se však pokles zpomalí a na sekundárním trhu už se chovají podobně jako spalovací auta,“ vysvětluje Kučera.AAA AUTO prodalo v roce 2024 celkem téměř 1000 elektromobilů, což je dvojnásobek oproti roku 2023, kdy prodali jen 400 vozů. V roce 2025 firma očekává další růst prodejů na 2000 elektromobilů. „Při výběru elektromobilu si lidé stále častěji vybírají nejen podle ceny a dojezdu, ale i podle záruky na baterii. Například Tesla Model 3 má záruku 8 let nebo 192 000 km, což výrazně zvyšuje její hodnotu na trhu ojetin,“ říká Kučera.Podle statistik AAA AUTO se elektromobily v prvních dvou letech znehodnocují výrazně rychleji než spalovací auta, ale následně se pokles ceny zpomaluje. „Nové elektromobily ztrácí v prvních dvou letech až 30 – 40 % hodnoty. Tří až pětileté vozy klesají na ceně už jen o 5–10 % ročně. Po pěti letech je rozdíl v poklesu hodnoty mezi spalovacími a elektrickými vozy minimální,“ uvádí Kučera.„Když si koupíte novou Teslu Model 3, její cena klesne zhruba o 30 % za první dva roky, ale poté už se drží stabilně. Například pětiletá dnes stojí kolem 500 000 Kč, což je srovnatelné s podobně starými spalovacími vozy v dané třídě,“ dodává.Bourané elektromobily a obavy zákazníkůKupující elektromobilů si často dělají starosti s historií vozidla, zejména pokud bylo po nehodě přelakováno. „Vidíme, že lidé se bojí jakéhokoli kosmetického zásahu na elektromobilu víc než u spalovacích aut. Jakmile slyší o přelakování dveří nebo opraveném blatníku, mají obavy, že vůz mohl mít vážné strukturální poškození,“ říká Kučera.Celý rozhovor si můžete poslechnout jako video nebo podcast. Dozvíte se:Jak se mění poptávka po elektromobilech a proč už nejsou jen druhým autem v rodině.Jaká jsou největší rizika spojená s výkupem a prodejem ojetých elektromobilů.Jak přesně probíhá diagnostika baterií a co mohou zákazníci očekávat při koupi ojetého elektromobilu.Jak se liší pokles hodnoty elektromobilů oproti spalovacím autům a co ovlivňuje jejich cenu.Jaké modely elektromobilů jsou nejlepší volbou pro druhotný trh a na co si dát při výběru pozor.
Popis podcastu
FocusOn je publicistický web zaměřený na byznys a moderní technologie.