
Hrozí ekologický kolaps, varuje český misionář, který přežíval v pralese

Poslechněte si podcast
5. 7. 2025
40 min
Strávil roky v africkém Mali i v srdci latinskoamerického pralesa. Byl svědkem hladomorů, epidemií a civilizační devastace původních kultur. Tomáš Sax, psycholog a misionář, který působil ve službách církevních zdravotnických řádů, v exkluzivním rozhovoru pro pořad Přežít na platformě FocusOn popisuje nejen extrémní podmínky humanitární práce, ale i tvrdá data o ekologickém ničení tropických oblastí. Příběh muže, který pomáhal tam, kde se ostatní báli vstoupit. Pořad přežít moderuje Amar Ibrahim, expert na přežití v extrémních podmínkách.
Když Tomáš Sax poprvé odjel na misi do Mali, ocitl se tváří v tvář surové realitě epidemií. Spolupracoval s vojenskými jednotkami, které držely karanténní tábory, zatímco on a jeho kolegové misionáři zajišťovali zdravotnickou pomoc v tzv. špinavé zóně.
„ Vojáci házeli přes plot děti zpátky, zatímco jejich rodiče prosili o pomoc. Večer jsme mrtvoly zasypávali vápnem a ráno je domorodci vyzvedli zpátky, aby se mohli rozloučit ,“ vzpomíná Sax na jednu z nejtěžších zkušeností. Tato situace jej psychicky natolik vyčerpala, že požádal o přeložení.
Kromě šíření eboly a jiných nákaz čelil i kulturnímu nepochopení. „ Když se objevil běloch, byl pro místní automaticky zdravotník nebo světec. Ale vojáci s nimi odmítali komunikovat ,“ popisuje.
Latinská Amerika: od porodu ke křtu
Z Afriky vedla cesta Tomáše Saxe do Latinské Ameriky – konkrétně do Peru, Bolívie a Ekvádoru. Tam působil hlavně jako zdravotník, mimo jiné i jako porodní asistent. „ Prvních patnáct porodů byly samé dívky. Ve vesnicích mě pak nechtěli, protože potřebovali chlapce do kmene ,“ vzpomíná s nadsázkou.
Za svou misionářskou kariéru odrodil přes 300 dětí. „ Přestal jsem počítat po třísté. To dítě, které jsem porodil, jsem pak učil, pokřtil a chodilo ke mně do farnosti ,“ říká.
Zajímavé bylo i propojení s domorodci, které zprostředkoval jazyk a společná činnost. Sax často začínal komunikaci kreslením, protože mnohé kmeny neuměly číst ani psát. „Myslely si, že si s nimi hraju, protože si ke mně děti sedaly a začaly se mnou malovat,“ líčí jeden z momentů přijetí.
Amazonie jako globální bojiště
Zásadním tématem rozhovoru bylo ničení amazonského pralesa. Sax popisuje, že zatímco dříve těžařské firmy s původními obyvateli bojovaly, dnes je manipulují. „ Stačí jim rozdat mobily a připojit je k síti. Během chvíle je mají tam, kde je chtějí ,“ říká.
Nejčastější motivace ke kácení pralesa? Půda pro ananas, palmu olejnou nebo sóju. „ Největší komoditou tehdy bylo plzeňské pivo. Dnes je to signál, televizor a dostupnost trhu ,“ dodává.
Podle Saxe v době jeho působení existovalo kolem 260 izolovaných kmenů. Dnes je většina z nich buď začleněná do civilizace, nebo zcela vymizela. „ Dnes už to nepoznáš. Posílali mi fotky z místa, kde jsem žil. Jsou tam holé pláně ,“ dodává se smutkem.
Zdravotní hrozby: malárie, kontaminovaná voda a neviditelné viry
Život na misii nebyl bez rizika. Sax přežil malárii a desítky jiných onemocnění. „ Misionáři měli pravidlo – projdi si tím. Když přežiješ, jsi povolaný ,“ říká. Podle něj není vakcinace všemocná – tropy skrývají přes 40 typů malárie.
Základní hygienické návyky se v pralese nedají dodržovat: „ Přijedeš a ptáš se, kde je pitná voda. Oni ti ukážou Amazonku. Všichni pijí z řeky, kam spadly zvířata, odpad i nemoci ,“ popisuje.
Přiznává, že první dny pil jen vodu z listů a trpěl. „ Pak jsem rezignoval a začal pít to, co oni. Buď to přežiješ, nebo ne ,“ shrnuje surově.
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast:
- Jak Tomáš Sax přežil malárii bez očkování a co radí misionářům v terénu?
- Jaký byl každodenní život v táboře uprostřed africké epidemie a proč vojáci házeli děti zpátky za plot?
- Co konkrétně jedli domorodci – a jak chutná anakonda nebo opice?
- Proč Plzeňské pivo fungovalo jako platidlo v amazonské džungli a jak se tam dostalo?
- Jak funguje komunitní život bez práce, majetku a žárlivosti – a co si z toho může odnést západní civilizace?