Důchod 47 000 korun, nájem 52 000. Proč Švýcaři odchází ze země a co čeká Čechy

FOCUS ON
Poslechněte si podcast
Dnes
26 min
Tereza Kovanda Vodňanská přijela do Švýcarska za manželem, který dělal doktorát v CERNu. Dnes pracuje jako grafická designérka pro institut OSN v Ženevě. V rozhovoru popisuje, jak je těžké sehnat práci bez francouzštiny, proč dostala pokutu za splachování po desáté večer a jak funguje multikulturní prostředí s kolegy z celého světa. Sledujte švýcarský speciál na platformě FocusOn - sérii rozhovorů s Čechy, kteří žijí v zemi helvétského kříže.
Od půlročního pobytu k práci pro OSN
Tereza je ve Švýcarsku přibližně dva a půl roku. „Dostala jsem se sem díky manželovi, který dělal doktorát v Anglii. V rámci doktorátu posílali studenty na rok a půl do CERNu. Už tehdy jsem s ním tady půl roku bydlela, pak odjel dodělat doktorát zpátky do Anglie a následně hledal postdoktorát, opět ve Švýcarsku. Našel místo v CERNu, a tak jsme se přestěhovali," vysvětluje.
Ale manžel měl práci zajištěnou, zatímco Tereza musela začít od nuly. „Posílala jsem životopisy úplně všude, protože tady je opravdu těžké sehnat práci pro někoho, kdo neumí francouzsky a není místní," vzpomíná. Hledání práce trvalo půl roku. „Pak jsem začala posílat přihlášky i na pozice, které nebyly tak dobře placené – na stáže a traineeship programy."
Nakonec se přihlásila na stáž v OSN. „Nevzali mě, ale moje současná šéfová mi nabídla jinou práci, na kterou bych se hodila mnohem víc. Byla to taky stáž. Měla jsem obrovskou výhodu v tom, že pozice ještě nebyla vypsaná a nabídla ji jen mně. Po dokončení stáže jsem měla velké štěstí – zalíbila jsem se jim a nechali mě tam na normální pozici.“