
Čínské automobilky vstupují na evropský trh s technologickým náskokem, agresivní cenovou politikou a nebývalou rychlostí inovací. Přesto v Česku stále narážejí na nedůvěru zákazníků, slabou infrastrukturu a nově i na vysoká dovozní cla. V pořadu Elektrodrive na platformě FocusOn diskutují Jiří Böhm (FocusOn) a Honza Dedek (AAA Auto) s obchodníkem a dovozcem čínských vozů Tiefengem Shanem, proč se elektromobily v Česku drží jen na pětiprocentním podílu, jak cla ve výši až 45 % mění ekonomiku dovozu a které čínské značky mají reálnou šanci uspět.
Tiefeng Shan žije v Česku od svých sedmi let a dlouhodobě se zajímá o automobily, původně především evropské. Zlom přišel během pandemie covidu, kdy strávil více než deset měsíců v Číně. „Byla to doba, kdy jsem měl možnost vidět obrovský nárůst nových čínských značek a modelů, které prakticky vyrostly z ničeho,“ popisuje.
Právě tato zkušenost se stala impulzem ke vstupu do byznysu. Shan si uvědomil, že čínský automobilový trh prošel během několika let technologickým skokem, který v Evropě zatím nemá obdoby. Z pohledu importéra šlo o příležitost nabídnout českým zákazníkům širší výběr, než na jaký byli dosud zvyklí.
Skeptické Česko a realita elektromobility
Český trh patří v rámci Evropy k nejvíce zdrženlivým vůči elektromobilitě. Podle Shana je to dané kombinací několika faktorů. „Nabíjecí infrastruktura, dojezd a vysoká pořizovací cena jsou stále výraznými bariérami,“ říká.
Důsledkem je nízký podíl elektromobilů na trhu. „V současnosti se pohybujeme zhruba kolem pěti procent prodejů elektromobilů oproti ostatním motorizacím,“ konstatuje Shan s tím, že jde sice o zlepšení oproti minulým rokům, ale stále o velmi nízké číslo. Tento stav se promítá do prodejů všech značek bez ohledu na původ, včetně těch čínských.
Obavy ze sběru dat: mýtus, nebo reálné riziko?
Jedním z častých argumentů proti čínským vozům jsou obavy ze sběru a zneužití osobních dat. Shan tyto obavy chápe, ale považuje je spíše za teoretické. „Není nikde prokázáno, že by k takovému zneužívání skutečně docházelo,“ uvádí.
Zároveň upozorňuje, že sběr dat je běžnou praxí napříč celým automobilovým i technologickým průmyslem. „Ať jde o evropské, americké nebo čínské výrobce, data se sbírají vždy. Rozdíl je v regulaci,“ říká. Čínské automobilky, které oficiálně prodávají v Evropě, musí podle něj ukládat data na evropských serverech a nesmějí je přenášet mimo EU.
Kdo ovládne český trh?
Na otázku, která čínská značka má v Česku největší šanci uspět, Shan odpovídá opatrně. Rozhodující podle něj není technologie, ale struktura trhu. „Čistě elektrické značky mají v Česku nevýhodu,“ vysvětluje.
Výhodu naopak mají výrobci, kteří stále nabízejí spalovací motory nebo plug-in hybridy. „Značky jako MG nebo Omoda mají v krátkodobém horizontu lepší pozici,“ říká. Čistě elektrické automobilky podle něj narážejí nejen na infrastrukturu, ale i na cenovou citlivost českých zákazníků.
Technologie vs. infrastruktura
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast a dozvíte se:
- Proč jsou cla na čínské elektromobily podle dovozců kontraproduktivní?
- Jaké technologie z Číny se do Evropy vůbec nedostanou kvůli infrastruktuře?
- Které čínské značky mají reálnou šanci přežít globální konsolidaci trhu?
- Jak se liší obchodní strategie čínských a evropských automobilek?
- Kdy se čínská auta stanou v Česku běžnou součástí provozu?
