Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody České školy stagnují, zatímco děti využívají AI. Průzkum ukázal mezery v digitálním vzdělávání

FOCUS ON

FOCUS ON

Byznys

České školy stagnují, zatímco děti využívají AI. Průzkum ukázal mezery v digitálním vzdělávání

Obrázek epizody České školy stagnují, zatímco děti využívají AI. Průzkum ukázal mezery v digitálním vzdělávání

Poslechněte si podcast

4. 2. 2025

30 min

Podle průzkumu Nadace Vodafone již 87 % mladých lidí ve věku 12-17 let aktivně používá umělou inteligenci. Zatímco mladá generace těží z pokročilých nástrojů jako ChatGPT a Duolingo, starší generace často zaostává. Průzkum také odhalil, že dvě třetiny studentů využívají AI ve škole, ale 76 % z nich tvrdí, že jejich učitelé tento trend příliš nepodporují. Jak se školství a společnost obecně přizpůsobují rychlému nástupu AI? O těchto výzvách a příležitostech hovořila v pořadu Avokádo Zuzana Holá, ředitelka Nadace Vodafone Česká republika  a korporátní komunikace korporátní komunikace Vodafone Czech Republic.   Podle zprávy Future of Jobs až 65 % povolání, jak je dnes známe, v příštích letech zanikne. ,,Umělá inteligence a digitalizace obecně mění svět práce zásadním způsobem. Technologie jsou čím dál sofistikovanější a AI je dnes všude kolem nás, aniž bychom si to uvědomovali," vysvětluje Holá na úvod.   Tento trend potvrzuje i průzkum Nadace Vodafone mezi mladými lidmi. Podle něho až 87 % teenagerů ve věku 12-17 let již aktivně využívá umělou inteligenci.,,Zajímavé je, že dvě třetiny studentů používají AI ve škole, přestože 76 % z nich uvádí, že jejich učitelé tento přístup příliš nepodporují," poznamenává Holá.   Podle Holé to ukazuje na širší problém – nedostatečnou připravenost celé společnosti na rychlý nástup umělé inteligence. „Studenti cítí, že pedagogové nemají dostatečné know-how v této oblasti. Upřímně, kdo z nás ho má? Je to proces, který potřebuje čas. Učitelé jsou na tom podobně jako všichni ostatní – musejí se s AI postupně seznamovat a učit se, jak ji efektivně využít ve výuce,“ říká Holá.   Senioři v digitálním světě plavou Zatímco mladá generace vyrůstá s technologiemi, starší ročníky často zůstávají pozadu.,,Když senior neumí pracovat s internetem, ocitá se mimo společnost. Je alarmující, že ve věkové skupině nad 74 let je digitální gramotnost výrazně nižší než u mladších seniorů," upozorňuje Holá.   Nadace Vodafone proto vyvinula program Digitální odysea.,,Zjistili jsme, že 45 % lidí nad 65 let vlastní chytrý telefon, ale jen 32 % z nich skutečně využívá mobilní internet. To představuje obrovský nevyužitý potenciál," vysvětluje Holá.   ,,Senioři se nejvíce obávají podvodů při online platbách. Proto jsme vytvořili bezpečné prostředí, kde si mohou vyzkoušet celý proces nákupu bez rizika. Mohou si projít výběr zboží, vložení do košíku i platbu, aniž by riskovali své úspory," popisuje Holá inovativní přístup nadace.   AI používá celá Evropa podobně Data ukazují, že mladá generace v Česku využívá digitální technologie stejně intenzivně jako jejich vrstevníci v Evropě. Výzkum provedený v sedmi evropských zemích na vzorku 8 000 studentů ve stejném věkovém rozpětí to jasně potvrzuje.,,Jsme na tom velmi podobně jako ostatní evropské země. Zajímavé však je, že v jiných zemích se více využívá ChatGPT, zatímco u nás dominuje Duolingo nebo Google Lens," konstatuje Holá.   Ženy v technologickém světě nejsou žádnými nováčky Program Code like a girl se snaží změnit současný stav v IT sektoru.,,Dívky potřebují vidět praktické využití kódu, ne jen teoretické principy. Když vidí reálný dopad své práce a jejich kód skutečně něco změní, motivuje je to k dalšímu rozvoji," vysvětluje Holá.   I přes přetrvávající stereotypy o IT jako ryze mužském oboru se situace postupně mění.,,Mladé dívky dnes už nevnímají IT jako výhradně mužskou doménu, což je obrovský posun. Přesto stále potřebujeme více programů a iniciativ, které je povzbudí a ukážou jim praktické využití těchto dovedností. Není to jen o programování – jde o celkové porozumění digitálnímu světu a schopnost v něm aktivně působit," dodává. Vize do budoucnosti Nadace plánuje v následujícím roce posílit své aktivity v oblasti digitálního vzdělávání seniorů, mezigeneračních programů a podpory žen v IT. Současně připravuje implementaci nových technologií do vzdělávacích programů a pokračuje v mezinárodní expanzi úspěšných projektů.