
O epizodě podcastu
Denis Karásek, zakladatel společnosti BuyDubai, se do dubajského realitního trhu dostal poté, co původně chtěl v Dubaji stavět. V pořadu On The Ground pro platformu FocusOn vysvětluje, proč se z původního developera stal zprostředkovatel investic pro české klienty, a odhaluje tajemství trhu s potenciální 9–15% výnosnosti a 20–30% zhodnocením kapitálu při dokončení projektu.
Denis Karásek původně přicestoval do Dubaje před pěti lety s úmyslem začít stavět, podobně jako v České republice, kde se věnuje developerským projektům. „ Když jsem přiletěl před pěti lety do Dubaje, tak jsem měl naivní myšlenku, že tam koupím pozemek, všechno půjde jednoduše, vyřídím si stavební povolení a budu stavět tak, jak u nás tady v Česku, " popisuje své začátky Karásek.
Realita byla ovšem jiná. „ Zjistil jsem, že trh je diametrálně odlišný od toho našeho. Standard bydlení je úplně odlišný od toho, na který jsme zvyklí, a je to právě za standardní cenu, za kterou jsme my zvyklí pořizovat nemovitosti tady v České republice, " vysvětluje, proč se rozhodl změnit svůj byznysový plán.
Anglický jazyk a orientace na trhu
Mezi největší překážky patřila nedostatečná znalost jazyka. „ Největší výzva byla určitě to, že jsem pořádně neuměl anglicky, takže než jsem tam letěl, tak jsem se musel rok učit angličtinu, " přiznává Karásek.
Co měla být původně dvoutýdenní cesta, se změnilo v půlroční pobyt. Během této doby se nechal zaměstnat v místní realitní kanceláři, aby poznal, jak funguje trh. Následně založil svou vlastní společnost a navázal kontakty s developery.
Konkrétní čísla: 300 nemovitostí za rok a plány expanze
BuyDubai zaznamenala významný růst.,, V uplynulém roce jsme měli prodáno přes 300 nemovitostí v Dubaji, " uvádí konkrétní číselné údaje Karásek. Společnost plánuje agresivní expanzi: „ Pro česko-slovenský trh nám to roste tak, že otevíráme pobočky v Polsku, v Maďarsku, tenhle rok se budeme snažit otevřít i možná v Chorvatsku. "
Expanze je ale i tak složitá – zahrnuje především lokalizaci služeb. „ Snažíme být lokální, to znamená, že musíme mít lokálního agenta, který hovoří plynule nebo je rodilý mluvčí v té dané zemi, " vysvětluje Karásek přístup k otevírání nových poboček.
Kde potkat developery a jak s nimi navázat kontakt? Setkání s nimi mohou být totiž náhodná. ,,Developeři mají různé stánky na plážích i v obchodních centrech. Tam jsou sice agenti, na které se můžete napojit, ale dostat se do jádra vztahu s developerem je složitější. Musíte s nimi mít nějaké obchody a vazby.‘‘
Investiční výnosnost a typy nemovitostí
Nejžádanějšími investičními nemovitostmi jsou menší byty. „ Investiční nemovitosti jsou většinou studia nebo garsoniéry, jednopokojový apartmán, dvojpokojové apartmány, standardní takové bytové jednotky k pronájmu, " specifikuje Karásek.
Výnosnost je podle něj velmi atraktivní. „ Bavíme se o výnosnosti okolo 9–15 % z té nemovitosti, plus samozřejmě nějaké zhodnocení kapitálu, který je při tom pořízení, " uvádí konkrétní čísla. Dodává, že u projektů ve výstavbě je při dokončení možné dosáhnout dalších 20–30 % zhodnocení kapitálu.
Průměrná investice a návratnost
Průměrná částka, kterou čeští investoři investují, se pohybuje okolo 11–12 milionů korun. Návratnost se liší podle typu pronájmu. „ Bavíme se o nějakých třeba osmi letech dlouhodoběji, pronájem třeba 12 let, " uvádí časový rámec návratnosti.
Celý rozhovor si můžete pustit jako video nebo podcast:
- Jak dlouho Denis Karásek studoval angličtinu, než se odvážil na dubajský trh a proč jeho plánovaný dvoutýdenní pobyt trval půl roku?
- Jaké konkrétní výzvy čekají investory na secondary marketu a proč se ho makléři vyhýbají, přestože jej všichni prezentují jako snadnou cestu k zisku?
- Kterým developerům a projektům se vyhnout a jak poznat důvěryhodného partnera s potřebnými licencemi?
- Jaké jsou reálné časové horizonty pro návratnost investice a proč by investoři neměli spekulovat s krátkodobým pronájmem?
