Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Martin Kupka

Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Martin Kupka

Obrázek epizody Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Martin Kupka

Poslechněte si podcast

1. 7. 2022

10 min

„Hledáme způsoby, aby investiční činnost běžela i v příštím roce v nezměněném tempu,“ říká ve věci budování důležitých dopravních staveb v podcastu FinTag.cz ministr dopravy Martin Kupka [ODS]. Peníze státu ale chybějí už letos.

Konkrétně jde o 6,5 miliardy korun. Podle ministra jde o výpadek financí kvůli nižšímu výběru daní ze snížené spotřební daně na pohonné hmoty a zrušené silniční daně.

„Předpokládáme, že 6,5 miliardy korun právě kvůli tomuto výpadku z daní získáme do rozpočtu rezortu dopravy jako náhradu toho výpadku,“ říká ministr dopravy Martin Kupka v podcastu FinTag.cz .

Co se týče příštího roku, cílem Ministerstva dopravy ČR [MD ČR] je dle jeho slov získat pro Státní fond dopravní infrastruktury [SFDI] alespoň takový objem peněz, jaký má Fond v letošním roce. Což je 127,6 miliardy korun. A možná i něco navíc.

„Vzhledem k tomu, že Správa železnic i Ředitelství silnic a dálnic budou dokončovat celou řadu zasmluvněných kontraktů, běžících staveb, budeme potřebovat ještě nějaký příspěvek navíc. A tak hledáme způsob, jak se k němu dostat. Případně načerpáme další úvěrové peníze,“ přibližuje plány ministr Kupka.

Rozpočet SFDI vláda pokrátila již letos

Podle něj SFDI dostane peníze navíc v příštím roce v řádu miliard korun. S kolika penězi ale bude Fond skutečně hospodařit, je v tuto chvíli, zdá se, stále velká neznámá. Skutečnost je, že minulá vláda schválila rozpočet SFDI pro letošní rok ve výši 130,6 miliardy korun. Vláda Petra Fialy [ODS] tuto částku již nyní ponížila o tři miliardy na zmíněných 127,6 miliardy korun.

„Snížení se týkalo především neinvestičních výdajů na opravy a údržbu. Finanční prostředky byly kráceny u příjemců Správy železnic, Ředitelství silnic a dálnic a Ředitelství vodních cest a krajům,“ uvádí v této souvislosti ředitel SFDI Zbyněk Hořelica v dokumentu SFDI “ Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2022 a střednědobý výhled na roky 2023 a 2024 “ z letošního března.

A nejen to. Dle jeho slov bude nutné pro roky 2023 a 2024 vyřešit v návaznosti na vývoj státního rozpočtu financování realizace investičních akcí. A trend nárůstu připravenosti zásadních dopravních staveb dle něj vyžaduje i nárůst finančních potřeb na realizaci těchto staveb. Jak ale vyplývá z jeho dalších slov o plánovaných penězích pro SFDI, potřeby se rozcházejí s realitou.

„Střednědobý výhled pro rok 2023 celkem činí 97,4 mld. Kč a pro rok 2024 celkem činí 90,6 miliardy korun. Je třeba zdůraznit, že je potřeba zajistit rostoucí trend rozpočtu SFDI. Ten je podmínka pro splnění cílů ve vztahu k výstavbě hlavní infrastrukturní sítě silnic a železnic,“ říká v dokumentu.

Peníze budou, tvrdí ministr Kupka

Podle ministra dopravy Martina Kupky jeho resort peníze pro SFDI na rozjeté i chystané investiční akce ale najde i v příštím roce. Tvrdí, že o tom již nyní intenzivně jedná s ministrem financí Zbyňkem Stanjurou [ODS].

„Hledáme způsoby, aby investiční činnost běžela v nezměněném tempu,“ říká v podcastu FinTag.cz , v němž vyjadřuje předpoklad, že i v příštím roce bude SFDI hospodařit nejméně se stejnou částkou, s jakou hospodaří letos [127,6 mld. Kč].

„To bude určitě návrh, o kterém už teď jednám s ministrem Stanjurou. Ale, jak jsem již řekl, snažím se i jinými cestami o zajištění významných finančních prostředků na to, abychom začali i s dalšími stavbami,“ vysvětluje.

Škála možností, kde peníze vezme, je dle něj... Více na FinTag.cz !!!




Popis podcastu

FinTag.cz přináší aktuální zprávy z ekonomiky, politiky, byznysu a financí. Vydává a provozuje Copywrite Company s.r.o.