
Výjimečné dítě potřebuje bezpodmínečné přijetí, říká ředitelka nadace Qiido

O epizodě podcastu
S novým školním rokem přichází spoustu povinností nejen pro žáky, ale i pro učitele. Integrace ukrajinských dětí není jediná složitá věc, které musí věnovat pozornost. Pomalu se začíná upozorňovat na výuku dětí se zvýšenou inteligencí. Podle nedávného zjištění České školní inspekce totiž školy nedokážou rozvíjet nadané žáky. Dopoledním hostem Rádia ZET byla zakladatelka nadace pro nadané děti Qiido Miriam Janyšková .
Aspergerův syndrom nebo ADHD, to jsou nejčastější diagnózy, které diagnostikují učitelé nepozorným dětem. Přitom by se stačilo nad konkrétním jedincem zamyslet jinak. ,,Výjimečné dítě potřebuje bezpodmínečné přijetí, pochopení nejenom pedagoga, ale i rodiče. To je klíč k jeho úspěchu,” říká Janyšková, která si je vědoma toho, že tento přístup je projevený minimálně.
Česká školní inspekce otevřeně prohlásila, že školy neumí s nadanými dětmi pracovat. Zároveň pedagogicko psychologické poradny mají za úkol šetřit a děti bez očividných problémů dalším vyšetření nepodrobují. ,,Statistiky z těchto poraden říkají, že odlišné děti obecně klesají, ale není to pravda. Naše statistiky tento fakt vyvrací,” dodává Miriam Janyšková.
Učitel musí být ochoten a schopen s dítětem pracovat. Kolikrát se ale bojí dítě zaškatulkovat. Pokud i rodiče sami mají tušení, že mají doma nadané dítě, mohou ho nechat otestovat. ,,Naše nadace má na webových stránkách testy, které jsou pro děti před mateřskou a základní školou. Vyhodnocení provádíme individuálně,” popisuje svou práci Janyšková.
Příběh její a jejího dítěte si můžete poslechnout v celém rozhovoru.
Popis podcastu
Všechny díly podcastu Dopolední host můžete pohodlně poslouchat v mobilní aplikaci mujRozhlas pro Android a iOS nebo na webu mujRozhlas.cz .