
Martin Peleška: Vodíkové auto je vlastně elektroauto, které si vyrábí elektřinu samo

O epizodě podcastu
„U vodíkového auta se snoubí nulově emisní provoz, komfort a jízdní vlastnosti elektrického auta s uživatelskými vlastnostmi konvenčního auta. Například tankování je identické jako u benzinu nebo dieselu, trvá mezi třemi až pěti minutami,” říká dopolední host Rádia ZET, odborník na vodíková auta Martin Peleška.
„Vodíkové auto je vlastně elektroauto, které jezdí na elektrický pohon. Elektřina se však nezískává ze sítě, ale auto si ji vyrábí samo – jednoduchým, ale technologicky složitým způsobem. V podstatě jde o opačný proces než elektrolýza vody,” vysvětluje Peleška. Jediným odpadem při provozu vodíkového auta je podle něj voda. „Auto nemá výfuk, nýbrž kondenzační potrubí, ze kterého po x kilometrech vyteče několik mililitrů vody. Do nádrže se vejde něco málo přes šest kilogramů vodíku. Aby se to snadno počítalo, říkám, že jedno kilo vodíku stačí na sto kilometrů. Čili na jednu nádrž je možné najezdit 600 až 650 kilometrů.”
Dojezd vodíkového auta je přitom předvídatelný. „Závisí na stylu jízdy stejně jako u benzinu. Z hlediska vodíku je to novinka, ale z hlediska těch ostatních technologií je to dovyvinuté hybridní auto. Značnou část elektrické energie získává například při dobržďování či zpomalování,” popisuje odborník. „Dneska máme zasmluvněno už deset vodíkových aut. Toyotu Mirai jsme v Česku začali prodávat v lednu 2021 a následně se k nám přidala i korejská značka Hyundai. Plnicí stanice je ve finální fázi dokončení, auto je k dispozici,” dodává Peleška.
Poslechněte si celý rozhovor Martina Karlíka:
Popis podcastu
Všechny díly podcastu Dopolední host můžete pohodlně poslouchat v mobilní aplikaci mujRozhlas pro Android a iOS nebo na webu mujRozhlas.cz .