
Maminka závodila s trabantem, fotku s ním jsem měl už jako batole říká sběratel Martin Hucl

O epizodě podcastu
V Praze provozuje muzeum trabantů. S autem z bakelitu už byl zvěčněn jako batole. „Moje maminka závodila s trabantem. Když s tím skončila, z jejího závodního trabantu se vyndal motor a upravil se na civilní auto,“ říká Martin Hucl, který byl dopoledním hostem Rádia ZET. Jeho prvním autem však nebyl saský trabant, ale durynský wartburg.
Před několika lety neměla dvoutaktní auta z duroplastu téměř žádnou sběratelskou hodnotu. V poslední době je o ně ale větší zájem. „Hezké kusy začaly stoupat na ceně. Hodně hezké auto stojí kolem sta tisíc, ale musí mít málo najeto a být zachovalé v původním laku,“ vysvětluje Martin Hucl. Existují však ještě případy vraků, které roky stojí na zahradách a jsou za odvoz.
Trabanty využívaly různé instituce – policie, pohraničníci, lesníci i zemědělská družstva ve východním bloku. „Zpočátku, kdy nebyly dvoutakty tolik zatracované se úspěšně vyvážely i do západních zemí. V době svého vzniku byl trabant docela moderní auto,“ tvrdí sběratel. „V době, kdy se dělaly zkoušky tvrdil výrobce, že jde o bezpečné auto. Velkou výhodou mělo být i to, že bakelit se při drobnějších nárazech prohne a vrátí do původního stavu,“ uzavírá Martin Hucl.
Poslechněte si celý rozhovor Martina Karlíka:
Popis podcastu
Všechny díly podcastu Dopolední host můžete pohodlně poslouchat v mobilní aplikaci mujRozhlas pro Android a iOS nebo na webu mujRozhlas.cz .