Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Jak vznikalo pražské metro, které dnes slaví 48. narozeniny?

Dopolední host

Rádio Zet

Zpravodajství

Jak vznikalo pražské metro, které dnes slaví 48. narozeniny?

Obrázek epizody Jak vznikalo pražské metro, které dnes slaví 48. narozeniny?

Poslechněte si podcast

9. 5. 2022

14 min

O epizodě podcastu

„Je tam určitá dědičnost z železničního provozu, ale ten charakter metra je výrazně jiný. Tehdy v Československu neexistovalo srovnatelné technické řešení, takže v počátcích projektování metra bylo nutné absolvovat velice mnoho studijních cest,“ popisuje vznik pražského metra Robert Mara, který byl dopoledním hostem Rádia Z.
„I v 60. letech se jezdilo do západních zemí na studijní cesty, například do Švédska nebo Německa. Později se jezdilo samozřejmě hlavně do Sovětského svazu, který byl takovým hlavním partnerem a garantem technické spolupráce s ohledem na tehdejší orientaci Československa. Z toho jsme postupně sbírali zkušenosti, jak pro technické zadání, tak pro vlastní projekční práce,“ dodává Mara.

Ten napsal knihu o soupravě zvané R1 – Projekt R1 aneb vozidlo, které nedostalo šanci. Souprava byla dokonce vyrobena přímo v Československu ve Smíchovském podniku ČKD Tatra. „R1 se ale tunely nakonec bohužel nesvezla. Její jediné provozní angažmá proběhlo v rámci zkušebního provozu v dubnu 1971 na Kačerově. Rozhodlo se ale, že jednotky nebudou sloužit cestujícím a že se nakoupí vozy ze Sovětského svazu. Hlavním problémem a nepřítelem projektu byl totiž čas. Neexistovaly záruky, že by se vozy podařilo vyrobit v potřebném množství ve stanoveném termínu,“ zakončuje Robert Mara.

Celý rozhovor moderátora Martina Karlíka s Robertem Marou si poslechněte zde: