Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Chceme dosáhnout autonomního řízení vozidel, říká Michal Dozbaba z Roboauta

Chceme dosáhnout autonomního řízení vozidel, říká Michal Dozbaba z Roboauta

Obrázek epizody Chceme dosáhnout autonomního řízení vozidel, říká Michal Dozbaba z Roboauta

Poslechněte si podcast

5. 12. 2022

15 min

O epizodě podcastu

Firma Roboauto se zabývá autonomním a teleoperačním řízením dopravních prostředků. „Teleoperace neboli vzdálené řízení funguje tak, že máte operátora, jakékoli vzdálené vozidlo a operátor je s vozidlem propojen skrz datovou síť. Má okolo sebe ovládací prvky a skrze velmi nízké zpoždění obrazu řídí. Dnes je prostřednictvím 4G LTE sítě možné teleoperačně řídit auto v rychlosti 40 až 50 kilometrů v hodině. Do budoucna to bude díky 5G možné i při vyšších rychlostech,” podotýká Michal Dozbaba z Roboauta, který byl dopoledním hostem na Rádiu ZET.

„Díky teleoperačnímu řízení můžeme snížit počet osob v daném vozidle nebo zvýšit komfort a bezpečnost v dopravě,” konstatuje Dozbaba. Princip teleoperačního řízení se dá využít například při těžbě, kdy dojde k odstranění rizika zasypání těžebního auta i s řidičem, nebo v lodní dopravě. Na lodi by tak nemuseli být přítomni dva kapitáni, kteří se střídají, ale třeba jen jeden. Druhý kapitán by mohl řídit loď vzdáleně. Finální krok, kam se chce firma dostat, je plně autonomní řízení, tedy bez řidiče.

„Projekty už máme, ale kvůli legislativě zatím jen demonstrujeme technologii. V dnešní době s těmito technologiemi nemůžeme na silnice. Držíme se v offroadu mimo veřejné komunikace, například ve výrobních areálech, na letištích, v přístavech či vysokoškolských kampusech,” vyjmenovává Dozbaba. Na brněnském výstavišti už jezdí jejich autonomní minibus. „Vozíme v něm návštěvníky mezi výstavními halami. Z důvodu legislativy v něm jezdí i takzvaný safety driver, který má ale jen dálkové ovládání. Minibus jinak jezdí sám,” dodává Dozbaba.

Poslechněte si celý rozhovor Martina Karlíka:

Popis podcastu

Zajímavá témata z různých oborů, moderátor a hosté, kteří musí dát odpověď.

Všechny díly podcastu Dopolední host můžete pohodlně poslouchat v mobilní aplikaci mujRozhlas pro Android a iOS nebo na webu mujRozhlas.cz .