Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody 25. O dílnách čtení

25. O dílnách čtení

Obrázek epizody 25. O dílnách čtení

Poslechněte si podcast

1. 12. 2025

50 min

O epizodě podcastu

Mnozí z Vás by jistě souhlasili, že žactvo potřebuje pravidelný a bezpečný prostor pro čtení vlastních knih, pro soustředění, pro formulování vlastních čtenářských myšlenek. Když tento prostor vznikne přímo ve výuce a opakuje se pravidelně každý týden , stane se z něj něco překvapivě mocného: třída se uklidní, žáci se učí o sobě mluvit a přemýšlet jako o čtenářích, a učitelé začínají více pozorovat než hodnotit. V dnešním díle DidLitu se podíváme na koncept dílny čtení , co přináší a jaké překážky učitelé řeší, když se ji pokoušejí zavést. Jak při dílnách pracovat s nečtenáři? Jak udržet rituál, když školní realita přetéká učivem a jinými povinnostmi? A hlavně: proč právě tato obyčejná hodina tichého čtení může zásadně změnit vztah žáků ke knize i k literatuře jako školnímu předmětu?

O tématu do podcastu DidLitu přišli hovořit Mgr. Tereza Podholová a Mgr. Tereza Nakládalová.

Mnozí z Vás by jistě souhlasili, že žactvo potřebuje pravidelný a bezpečný prostor pro čtení vlastních knih, pro soustředění, pro formulování vlastních čtenářských myšlenek. Když tento prostor vznikne přímo ve výuce a opakuje se pravidelně každý týden , stane se z něj něco překvapivě mocného: třída se uklidní, žáci se učí o sobě mluvit a přemýšlet jako o čtenářích, a učitelé začínají více pozorovat než hodnotit. V dnešním díle DidLitu se podíváme na koncept dílny čtení , co přináší a jaké překážky učitelé řeší, když se ji pokoušejí zavést. Jak při dílnách pracovat s nečtenáři? Jak udržet rituál, když školní realita přetéká učivem a jinými povinnostmi? A hlavně: proč právě tato obyčejná hodina tichého čtení může zásadně změnit vztah žáků ke knize i k literatuře jako školnímu předmětu?

O tématu do podcastu DidLitu přišli hovořit Mgr. Tereza Podholová a Mgr. Tereza Nakládalová.

Zdroje:

Nakládalová, Tereza: Co přináší a obnáší pravidelná dílna čtení na 2. stupni — https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/media/UM_Co%20prinasi_pravid_DC_0922_web.pdf

Web T. Podholové: „Nové metody a aktivity“ — Nové metody a aktivity: přehled aktivit a inspirací pro výuku https://sites.google.com/view/nove-metody-a-aktivity/nov%C3%A9-metody-a-aktivity-domovsk%C3%A1-str%C3%A1nka?fbclid=IwY2xjawOGmrhleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFRYjJQWFB1R3BjNlhwVzRnc3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MghjYWxsc2l0ZQEyAAEe6zyBKgknEEBSPXRGyOE2iwK3egpETZP_cBTuzAzW5d5A5OwTE77QwLqV5N8_aem_Fjaxo0VACkxFgOvJYOeT1Q

Šlapal, Miloš: Dílna čtení v praxi https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2719/DILNA-CTENI-V-PRAXI.html

Kolektiv autorů (Národní ústav pro vzdělávání / VÚP). Čtenářská gramotnost ve výuce metodická příručka : https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/Publikace/vup/ctenarskagramotnost_final.pdf Hausenblas, Ondřej & Sobotková, Kateřina: Hodnocení v dílně čtení : https://www.datocms-assets.com/58599/1687165812-um_0623_hausenblas_sobotkova.pdf

Popis podcastu

Podcast o výuce literatury a českého jazyka na středních školách. Zveme si hostky a hosty, kterých se ptáme, jak a proč učit literaturu a jazyk.