Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody 20. O stanovování cílů literární hodin

20. O stanovování cílů literární hodin

Obrázek epizody 20. O stanovování cílů literární hodin

Poslechněte si podcast

21. 7. 2025

1 hod 4 min

Ve dvacáté epizodě se Kačka s Ondřejem vrací k otázce, k čemu výuka literatury může míŕit – ale tentokrát bez hostů a se zaměřením na formulaci konkrétních cílů hodiny. Je cíl pro lekci jakýmsi promptem, pobídkou, na které se transparentně prověřuje, jestli víme, co jako vyučující děláme? Musí být cíl SMART? Hodí se je uvádět i u výukových materiálů? A jak souvisí s celospolečenskou představou o vzdělávání, s výukou jakožto službou?

Moderátoři nabídnou jednak své vidění rozdílného přístupu k cílům v literární výuce (podle toho, v jakém pořadí při jejich stanovování berou v potaz žactvo, text, téma, „velkou myšlenku“, svůj zájem aj.), jednak se tuto hypotézu pokusí promítnou do jedné modelové situace a (snad trochu klopýtavě) předvést, jak se rodí formulace cílů.

Zdroje:

  • Fletcher-Wood, Harry (2021): Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi . Překlad Miroslava Kopicová.
  • Hník, Ondřej (2014): Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru .

Další literatura:Laufková, Veronika – Starý, Karel (2023): Stanovování cílů. In Eduklub (https://www.eduklub.cz/2023/07/29/stanoveni-cilu/)

Popis podcastu

Podcast o výuce literatury a českého jazyka na středních školách. Zveme si hostky a hosty, kterých se ptáme, jak a proč učit literaturu a jazyk.