
Poslechněte si podcast
4. 11. 2024
43 min
Téma třetí epizody je převrácením epizody druhé, přesto se problematikou vnitřní integrace literární a jazykové výuky zabývá tak málo češtinářů a češtinářek, že za mikrofon s Kačkou a Ondřejem usedá pouze jeden host: PhDr. Mgr. David Franta, Ph.D. ze Západočeské univerzity v Plzni a Gymnázia Jaroslava Vrchlického Klatovy. Povídáme si s ním o jeho didaktickém projektu představeném v disertační práci (a její chystané knižní podobě), o tom, jak se dají literární texty produktivně využít k poznávání jazyka (a naopak), i o tom, co na to žáci…
V závěru pak zazní posluchačům již známý hlas Mgr. Andrey Králíkové, Ph.D.
Zmíněné publikace:
D. Franta: Integrovaná výuka českého jazyka, slohu a literatury na gymnáziu (https://naos-be.zcu.cz/server/api/core/bitstreams/cc89e613-7af5-47eb-b419-25a19d13ddc5/content)
A. Králíková a J Marková: Číst, pochopit, interpretovat (https://wordandsense.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/18/2023/07/Andrea_Kralikova_-_Jana_Markova_108-130.pdf)
M. Čechová a kol.: Komplexní jazykové rozbory
O. Chlup: Středoškolská didaktika
R. Jakobson: Poezie gramatiky a gramatika poezie (In Poetická funkce)
V. Macura: Znamení zrodu a české sny
J. Mukařovský: O jazyce básnickém (In Studie II)
J. Mukařovský: Vančurův vypravěč, Poetika jako základ literární výchovy na střední škole
Z. Kožmín: Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře
J. Levý: Umění překladu
L. Spitzer: Stylistické studie z románských literatur
A. Stich: Vhlédnému čtenáři pozdravení (In Od Karla Havlíčka k Františku
Halasovi (lingvoliterární studie))
O. Uličný a J. Horák: Prostor pro jazyk a styl: Lingvostylistické analýzy současné české prózy pro děti a mládež
F. Vodička (ed.): Svět literatury I
Popis podcastu
Podcast o výuce literatury a českého jazyka na středních školách. Zveme si hostky a hosty, kterých se ptáme, jak a proč učit literaturu a jazyk.