
I „zlí“ investoři kupující investiční byty pomáhají zlepšit zoufalou situaci

Čteme vám Seznam Zprávy
Poslechněte si podcast
Dnes
9 min
O epizodě podcastu
Článek Ondřeje Katze. Češi touží po vlastním bydlení, ideálně v domě. Ceny jsou ale v poměru k platům příliš vysoké, drahé jsou i hypotéky. Především mladí považují současnou situaci za velmi špatnou. To jsou zjištění nového výzkumu České spořitelny.
Data získaná z dlouhodobých analýz, která v českém mediálním prostoru prezentuje Index prosperity Česka , hovoří o tom, že úroveň bydlení v Česku je dokonce pátá nejhorší v EU. Tento stav se navíc pomalu, ale setrvale zhoršuje, před třemi roky se Česko umístilo na 21. příčce, letos už je třiadvacáté.
Celý článek čtěte zde .
- Další články, ale také podcasty, komentáře a videa najdete na zpravodajském serveru Seznam Zprávy .
- Své názory, návrhy, otázky, stížnosti nebo pochvaly nám můžete posílat na adresu audio@sz.cz.
- Sledujte @SeznamZpravy na sociálních sítích: Twitter // Facebook // Instagram .
- Seznam Zprávy jsou zdrojem původních informací, nezávislé investigace, originální publicistiky.
Článek Ondřeje Katze. Češi touží po vlastním bydlení, ideálně v domě. Ceny jsou ale v poměru k platům příliš vysoké, drahé jsou i hypotéky. Především mladí považují současnou situaci za velmi špatnou. To jsou zjištění nového výzkumu České spořitelny.
Data získaná z dlouhodobých analýz, která v českém mediálním prostoru prezentuje Index prosperity Česka , hovoří o tom, že úroveň bydlení v Česku je dokonce pátá nejhorší v EU. Tento stav se navíc pomalu, ale setrvale zhoršuje, před třemi roky se Česko umístilo na 21. příčce, letos už je třiadvacáté.
Celý článek čtěte zde .
- Další články, ale také podcasty, komentáře a videa najdete na zpravodajském serveru Seznam Zprávy .
- Své názory, návrhy, otázky, stížnosti nebo pochvaly nám můžete posílat na adresu audio@sz.cz.
- Sledujte @SeznamZpravy na sociálních sítích: Twitter // Facebook // Instagram .
- Seznam Zprávy jsou zdrojem původních informací, nezávislé investigace, originální publicistiky.
Obsah epizody:
00:00 - Reklama00:18 - Kontext: výzkum České spořitelny a Index prosperity, hlavní zjištění
01:02 - Dostupnost podle Petra Sunegy a data ČNB
01:27 - Ipsos/Evropa v datech: mladí, vnímání situace, 90 m² = 13,6 ročních platů; Praha 17,8
02:14 - Spokojenost a komentář Sunegy (třetina, 100 % nereálné)
02:58 - Sunega: část lidí dosáhne na vlastnictví později
03:04 - Barbora Bírová: rezignace na hypotéku, přesun mimo města; socioekonomické dopady a porodnost
03:49 - Růst cen: Praha +112 %, Brno +140 %; převis poptávky nad nabídkou
04:13 - Hypotéky a rozpočtová zátěž dle Davida Navrátila (4 mil. Kč, 93 tis. čistého)
05:32 - Role „zlých“ investorů: hotovostní nákupy, předprodeje a vliv na výstavbu
06:28 - David Bureš: novostavby uvolňují starší byty (řetězové stěhování)
07:00 - Miroslav Duda: přetlak starších bytů, 200 tis. Kč/m² v Praze, zkreslení statistik
08:02 - Politiky: navýšení výstavby; Skořepa o dani z nemovitosti a krátkodobých pronájmech
08:23 - Závěr: zvýšení nabídky snižuje ceny; Sunega – 90 tis. bytů vs. dnešních 30 tis.