
ZPRÁVY Z POŠTY - Slovácký rok, známka

O epizodě podcastu
Největší národopisný a folklórní festival má svou známku
Ve středu 23. června uvede Česká pošta do prodeje novou příležitostnou písmenovou poštovní známku Slovácký rok z výtvarné dílny Anny Khunové, jejímž námětem je Jízda králů – jeden z lidových zvyků, který byl zapsán na seznam UNESCO. Nominále známky je zastoupeno písmenem „B“, které odpovídá ceně za vnitrostátní obyčejné psaní – standard do 50 g v ekonomickém režimu dodání dle ceníku základních poštovních služeb v aktuálním znění – ke dni vydání 19 Kč.
Jízda králů bývá spojována s letnicemi a má minimálně dvousetletou tradici. Král, většinou malý chlapec v dívčím kroji s růží v ústech a sedící na koni, je doprovázen početnou krojovanou družinou. Králova družina žádá přihlížející diváky vtipným vyvoláváním o finanční dary. Nejrozšířenější legendou o zrodu této tradice je zobrazení útěku uherského krále Matyáše Korvína, poraženého v bitvě během válek s Jiřím z Poděbrad. Dle legendy se převlékl za ženu, do úst si dal růži, aby ho neprozradil hlas, a jelikož utíkal jen s malou družinou a bez prostředků, byl nucen žádat vesničany o jídlo.
Slovácký rok je největším národopisným a folklórním festivalem, který přivádí do srdce Slovácka tisíce milovníků tradic, lidové hudby, písní a tanců. Festivalu se pravidelně účastní desítky národopisných souborů a muzik z Kyjova i širokého okolí. Představují se při něm lidové zvyky, probíhá přehlídka dechových a cimbálových kapel, pořádají se zde taneční zábavy, jarmark, výstavy a vše vrcholí krojovaným průvodem. Na rozdíl od jiných tradičních folklorních slavností nevychází Slovácký rok z žádné náboženské tradice. Svým celkovým vyzněním a atmosférou podnítil Slovácký rok v Kyjově vznik podobných regionálních lidových slavností na Valašsku, ve Slezsku i na Hané.
Společně se známkou vychází i obálka prvního dne vydání (FDC) s motivem dívky v tradičním kroji, která též pochází z dílny Anny Khunové. Známku vytiskla ofsetem Tiskárna Hradištko, s. r. o. v nákladu 500 000 kusů a FDC digitálním tiskem v nákladu 2 800 kusů.
Novou příležitostnou poštovní známku si mohou zájemci zakoupit na přepážkách pošt nebo v e-shopu na webových stránkách České pošty.