Pro přehrání dalších podcastů se prosím registrujte.

Aplikace je ZDARMA. Váš email potřebujeme pouze k tomu, abychom vám mohli vybírat podcasty přesně na míru. Budete moci odebírat podcasty, hledat osobnosti a témata napříč podcasty, aby vám neunikl žádný zajímavý rozhovor.

Vyzkoušejte vaše osobní rádio. Děkujeme, Team Youradio Talk.

Obrázek epizody Café Evropa online: Automobilová doprava v Evropě – jak ji ovlivní nová legislativa EU?

Café Evropa online: Automobilová doprava v Evropě – jak ji ovlivní nová legislativa EU?

Obrázek epizody Café Evropa online: Automobilová doprava v Evropě – jak ji ovlivní nová legislativa EU?

Poslechněte si podcast

3. 5. 2023

1 hod 27 min

O epizodě podcastu

Hosté: Michal Hrubý, vědecký asistent, Škoda Auto Vysoká škola Lucie Krčmářová, ředitelka odboru sektorové expertízy a průmyslové politiky, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR  Luděk Niedermayer, poslanec Evropského parlamentu, TOP 09, EPP   Zdeněk Petzl, výkonný ředitel, Sdružení automobilového průmyslu  Moderuje: Kateřina Etrychová ––– Ve snaze Evropské unie snížit emise CO2 v rámci klimatického balíčku Fit for 55 čekají autodopravu v Evropě změny. Nová plánovaná norma Euro 7, která cílí na snížení dopadů emisí z automobilové dopravy na lidské zdraví, totiž zároveň zpřísňuje podmínky pro výrobu aut. Evropská legislativa také počítá se zákazem prodeje vozů se spalovacími motory, a to od roku 2035. Státy proto v posledních týdnech diskutovaly možnost využití tzv. syntetických paliv (také e-paliva), která jsou vyráběna z vodíku a oxidu uhličitého. Syntetická paliva jsou technologicky zajímavou alternativou k benzínu nebo naftě a dají se teoreticky vyrábět šetrně k životnímu prostředí. Dominantní technologickou alternativou ke spalovacím motorům je ale hlavně elektromobilita, která však kromě výhod z hlediska emisí představuje i řadu nových výzev nejen pro průmysl. Mezi ty se řadí dostupnost a cena energií nebo pravděpodobně vyšší pořizovací cena aut. Koncentrace elektrovozů v evropských ulicích nicméně bude do budoucna dozajista stoupat, a proto je na místě přicházet s technologiemi, které umožní využívat autobaterie i v dalších sektorech. Automobilky tak například již v současné době využívají zbylou kapacitu baterií na vytvoření úložiště elektrické energie pro podniky či celá města. Jak bude vypadat budoucnost automobilové dopravy? Měl by se dát vedle elektřiny prostor i syntetickým palivům? Jak se české obyvatelstvo obecně staví k zelené transformaci? Měla by norma Euro 7 vliv na denní rutinu občanů? Jak se k legislativě postaví česká vláda? Co by to znamenalo pro dostupnost automobilů? Nehrozí ztráta pracovních míst v průmyslu s automobily spalovacími motory? Jak se na evropské úrovni řeší recyklace a znovuvyužití baterií? Jak moc by tyto legislativní návrhy pomohly životnímu prostředí? Debata se uskutečnila 2. 5. 2023

Hosté:

  • Michal Hrubý, vědecký asistent, Škoda Auto Vysoká škola
  • Lucie Krčmářová, ředitelka odboru sektorové expertízy a průmyslové politiky, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
  • Luděk Niedermayer, poslanec Evropského parlamentu, TOP 09, EPP
  • Zdeněk Petzl, výkonný ředitel, Sdružení automobilového průmyslu

Moderuje: Kateřina Etrychová

–––

Ve snaze Evropské unie snížit emise CO2 v rámci klimatického balíčku Fit for 55 čekají autodopravu v Evropě změny. Nová plánovaná norma Euro 7, která cílí na snížení dopadů emisí z automobilové dopravy na lidské zdraví, totiž zároveň zpřísňuje podmínky pro výrobu aut. Evropská legislativa také počítá se zákazem prodeje vozů se spalovacími motory, a to od roku 2035. Státy proto v posledních týdnech diskutovaly možnost využití tzv. syntetických paliv (také e-paliva), která jsou vyráběna z vodíku a oxidu uhličitého. Syntetická paliva jsou technologicky zajímavou alternativou k benzínu nebo naftě a dají se teoreticky vyrábět šetrně k životnímu prostředí. Dominantní technologickou alternativou ke spalovacím motorům je ale hlavně elektromobilita, která však kromě výhod z hlediska emisí představuje i řadu nových výzev nejen pro průmysl. Mezi ty se řadí dostupnost a cena energií nebo pravděpodobně vyšší pořizovací cena aut. Koncentrace elektrovozů v evropských ulicích nicméně bude do budoucna dozajista stoupat, a proto je na místě přicházet s technologiemi, které umožní využívat autobaterie i v dalších sektorech. Automobilky tak například již v současné době využívají zbylou kapacitu baterií na vytvoření úložiště elektrické energie pro podniky či celá města. Jak bude vypadat budoucnost automobilové dopravy? Měl by se dát vedle elektřiny prostor i syntetickým palivům? Jak se české obyvatelstvo obecně staví k zelené transformaci? Měla by norma Euro 7 vliv na denní rutinu občanů? Jak se k legislativě postaví česká vláda? Co by to znamenalo pro dostupnost automobilů? Nehrozí ztráta pracovních míst v průmyslu s automobily spalovacími motory? Jak se na evropské úrovni řeší recyklace a znovuvyužití baterií? Jak moc by tyto legislativní návrhy pomohly životnímu prostředí?


Debata se uskutečnila 2. 5. 2023

Popis podcastu

Originální podcast pod značkou Café Evropa, pod kterou probíhají již tradiční debaty v celé ČR na témata, která rezonují v české společnosti. V podcastu se však zaměříme především na osobní zkušenosti našich hostů s EU a jejich pohled na pro ně palčivá témata. Posluchači tak mají možnost poslouchat odlehčené rozhovory s osobnostmi z různých oborů, kteří sdílí své názory, zkušenosti a příběhy související s Evropskou unií. Více informací o debatách naleznete na cafe-evropa.cz a také na facebooku Café Evropa, kde můžete pravidelné diskuze sledovat živě i ze záznamu.